Komunikaty PR

Board Monitor Europe 2024: Rola rad nadzorczych i zarządów w firmach rośnie

2024-10-02  |  11:00
Biuro prasowe

Działająca od ponad 70 lat firma Heidrick & Struggles, wiodący globalny dostawca doradztwa i usług w obszarze rozwoju przywództwa oraz rekrutacji kadry zarządzającej, opublikowała raport Board Monitor Europe 2024 na temat kluczowych zmian zachodzących w zarządach europejskich firm po pandemii COVID-19. Badanie zostało przeprowadzone na 14 rynkach, w tym w Polsce. Wyniki pokazują, że w obliczu konieczności funkcjonowania w środowisku rosnących wyzwań, liderzy stają się bardziej otwarci na możliwość angażowania zewnętrznych ekspertów specjalizujących się w obszarach związanych z zarządzaniem ryzykiem. Rady nadzorcze zaś zwiększają swoje zaangażowanie operacyjne. Największy wzrost wpływu na agendę zarządów mają organy regulacyjne, konsumenci i szersza kadra pracownicza.

Raport Board Monitor Europe 2024* jest częścią wieloletniego badania firmy Heidrick & Struggles śledzącego trendy, które ukształtowały globalną arenę zarządzania, w tym ważne długoterminowe zmiany w niezależności rad nadzorczych, ich różnorodności, nadzorze finansowym, zarządzaniu ryzykiem oraz w bazie akcjonariuszy, którym podlegają dyrektorzy. Przeprowadzane jest wśród prezesów i dyrektorów największych spółek giełdowych na świecie, w tym także z Polski.

Wyniki tegorocznej edycji badania wskazują na redefinicję obowiązków dyrektorów zarządzających i agend rad nadzorczych działających w Europie firm notowanych na giełdach. Niebagatelny wpływ na te procesy ma dynamicznie zmieniający się globalny kontekst biznesowy połączony z zestawem obaw w regionalnym krajobrazie gospodarczym, społecznym i środowiskowym. Wynikają one w dużej mierze z post-pandemicznej sytuacji, niepewności i konfliktów geopolitycznych tuż przy granicach UE, a także pojawiających się nowych technologii czy wyzwań związanych z cyberbezpieczeństwem mówi Łukasz Kiniewicz, partner zarządzający, Heidrick & Struggles Polska.

Kluczowe zmiany zachodzące w funkcjonowaniu zarządów i rad nadzorczych w Europie

Choć rzeczywistość, w jakiej funkcjonują firmy od czasu pandemii poszerza się o zupełnie nowy katalog ryzyk, wciąż zauważalna jest koncentracja na tradycyjnych, wewnętrznych sposobach zarządzania niepewnością i ryzykiem. Uwagę przyciąga jednak rosnąca gotowość zarządów i rad nadzorczych do korzystania ze specjalistycznej wiedzy zewnętrznych ekspertów, szczególnie w obszarze zarządzania różnego rodzaju ryzykami. 33% respondentów jest otwartych na wysłuchanie ich opinii, a kolejne 22% widziałoby w zarządzie dodatkowych członków, posiadających wiedzę specjalistyczną w zakresie poszczególnych rodzajów ryzyka, z którymi firma ma do czynienia.  Najczęściej działania z zewnętrznymi konsultantami w celu przeciwdziałania ryzyku i niepewności wskazywali respondenci z firm świadczących usługi finansowe, a najrzadziej z firm konsumenckich. Częściej kroki takie wskazują respondenci z dużych firm.

Programy posiedzeń rad nadzorczych i zarządów nadal koncentrują się głównie na tradycyjnych obowiązkach, m.in. wynikach finansowych, przeglądach strategii czy planowaniu sukcesji. Łącznie kategorie te zajmują prawie 60% czasu rad nadzorczych. Wśród czterech kwestii, którym prezesi i dyrektorzy poświęcają rosnącą uwagę respondenci wymieniają szanse i zagrożenia związane z technologią (AI i cyberbepieczeństwo), zmienność geopolityczną i zrównoważony rozwój.

Zdaniem badanych w Europie, w porównaniu do interesariuszy z innych części świata, najbardziej rosnący wpływ na zarządy firm miały organy regulacyjne (52%). Pod względem wpływu tuż za CEO i zespołami zarządzającymi (51%) znaleźli się konsumenci i szersza kadra pracownicza (po 43%). Co ciekawe, tylko 22% dyrektorów zgłosiło wzrost wpływu głównych akcjonariuszy i analityków a 5% - aktywistów. Zdecydowana większość respondentów wyraziła zadowolenie (73%) z odpowiedniej ich zdaniem ilości zachodzących zmian w obszarze wpływów.

W jaki sposób zarządy angażują pracowników? W Europie, znacząca większość respondentów (84%) uważa, że dyrektorzy zarządzający powinni współpracować z pracownikami na wyższych szczeblach firmy. Respondenci najczęściej sugerowali, że powinno się to odbywać za pomocą organizowanych od czasu do czasu spotkań bez udziału kierownictwa (39%) oraz za pośrednictwem ankiet przeprowadzonych przez stronę trzecią (36%).

Kolejną kwestią związaną z dynamicznie zmieniającym się środowiskiem jest zwiększająca się presja społeczeństwa na kadrę zarządzającą w obszarze kompetencji i zaangażowania, co prowadzi do redefinicji ról i granic obowiązujących do tej pory. Aż 71% ankietowanych prezesów i dyrektorów europejskich firm wskazało na rosnące zaangażowanie operacyjne zarządów i rad nadzorczych (25% respondentów z Europy udzieliło odpowiedzi „Tak, zdarza się to często”, 46%, że „tak, zdarza się to okazjonalnie”). Na pytanie, dlaczego tak się dzieje, najczęściej odpowiadali, że członkowie zarządu chcą dowiedzieć się więcej o działalności operacyjnej, niż pozwala na to regularne raportowanie (51%) oraz, ponieważ posiadają specjalistyczną wiedzę, której nie ma zespół wykonawczy (34%).

Różnorodność w zarządach w Polsce

Każdego roku raport dostarcza także danych na temat wieku, płci i doświadczenia oraz innych aspektów pochodzenia nowo powołanych członków do zarządów spółek notowanych na giełdach 14 europejskich rynków. W ubiegłym roku trendy w zakresie różnorodności pozostały stabilne.

W Europie, średni wiek nowo powołanych dyrektorów wzrósł od 2020 r. z 55 do 57 lat w 2023 roku. Polska odznacza się najniższym średnim wiekiem równym 50 lat, zaś na końcu zestawienia znalazła się Szwajcaria z średnim wiekiem wynoszącym 61 lat.

Pomimo obowiązku implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)** mającej na celu zapewnienie równowagi płci w zarządach spółek notowanych na giełdzie, w Polsce nie widać znaczącego wzrostu odsetka kobiet nowo powołanych do zarządów. W 2023 roku stanowiły one zaledwie 36% i był to najniższy wynik ze wszystkich analizowanych europejskich rynków. Najlepiej pod tym kątem wypadła Irlandia z wynikiem równym 61%.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Elektro-Partner Kraków z ofertą bezpłatnych konsultacji elektrycznych Biuro prasowe
2025-01-20 | 06:00

Elektro-Partner Kraków z ofertą bezpłatnych konsultacji elektrycznych

Firma specjalizująca się w usługach elektrycznych Elektro-Partner Kraków wprowadza do oferty darmowe konsultacje elektryczne dla inwestycji na terenie Krakowa i okolic.
Firma Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE
2025-01-13 | 11:00

Magia podczas szkolenia? Tagomago Hair rusza ze szkoleniami z MAGIC TAPE

Magic Tape pozwala w krótkim czasie osiągnąć efekt długiej i gęstej fryzury nawet w przypadku rzadkich włosów. Specjalistką od tej metody jest Agnieszka
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Bankowość

Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców

W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.

Handel

Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł

Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.