Branża spożywcza przygotowana do konkurowania z firmami zagranicznymi
Łącznie aż 42 proc. firm spożywczych z sektora przemysłowego uważa, że z perspektywy posiadanego parku maszyn i urządzeń branża jest równie dobrze lub nawet lepiej przygotowana do konkurowania w porównaniu z firmami zagranicznymi – wynika z badania Siemens Financial Services w Polsce. Ponadto nakłady na odnowienia parku MiU w najbliższym czasie planuje podnieść 28 proc. firm z branży, a 25 proc. – zwiększyć automatyzację. Niemal 60 proc. ankietowanych przyznało, że finansując takie inwestycje posiłkuje się środkami zewnętrznymi.
Co trzeci przedsiębiorca (30 proc.) z branży spożywczej uważa, że branża jest równie dobrze przygotowana do konkurowania, z perspektywy posiadanego parku maszyn i urządzeń, co firmy zagraniczne. Co czwarty (22 proc.) jest zdania, że w jednych obszarach jest ona bardziej konkurencyjna a w innych mniej, z kolei jeden na ośmiu (12 proc.) sądzi, że kondycja sektora w tym zakresie jest nawet lepsza. Jeden na trzech respondentów (29 proc.) uważa natomiast, że zagraniczne podmioty mają lepsze parki maszyn i urządzeń.
– Duża część przedsiębiorców z branży spożywczej uważa, że ich parki maszyn i urządzeń nie odbiegają od tych, posiadanych przez podmioty zagraniczne. W pewnym stopniu wpływa to na gotowość branży do większej dywersyfikacji rynków i koreluje ze wzrostem sprzedaży zagranicznej. Widać to w wynikach naszego badania. Niższe niż oczekiwane przychody ze sprzedaży krajowej, raportowane w ostatnim badaniu, firmy starały się zrównoważyć szukając innych możliwości sprzedaży swoich produktów. 28 proc. respondentów oceniło, że zwiększyło dywersyfikację rynków, a 32,6 proc. przyznało, że poprawiła się ich kondycja w obszarze sprzedaży zagranicznej. To jak wyglądać będzie sytuacja w tym roku zależy przede wszystkim od tego, jak przedsiębiorcy poradzą sobie w wymagającym otoczeniu biznesowym. Z naszego badania wynika, że dla branży spożywczej największym wyzwaniem w nadchodzących miesiącach będzie inflacja, wysokie ceny energii oraz rosnące koszty zakupu surowców potrzebnych do produkcji – mówi Katarzyna Kaczmarek, CEO Siemens Financial Services w Polsce.
Mimo wymagającej sytuacji część przedsiębiorców stara się inwestować
Nakłady na odnowienia parku maszyn i urządzeń w minionym roku podniosło 31 proc. firm z branży spożywczej, a w najbliższym czasie takie inwestycje chce zwiększyć 28 proc. Z kolei automatyzację w ostatnim roku podniosło 21 proc., a w nadchodzących miesiącach takie działania przewiduje 25 proc.
– Dobrym prognostykiem na przyszłość jest to, że część przedsiębiorców z tej branży planuje inwestować w nowe technologie. Należy przypuszczać, że w pewnym stopniu pozwoli to im poradzić sobie z presją płacową i rosnącymi kosztami zatrudnienia, a tym samym wpłynie pozytywnie na konkurencyjność branży w nadchodzących miesiącach. Na zdolność do podejmowania rynkowej rywalizacji z pewnością wpłynie też odpowiednie wykorzystanie wsparcia wyspecjalizowanych podmiotów udzielających finansowania. Warto bowiem podkreślić, że łącznie niemal 60 proc. ankietowanych w naszym badaniu przyznało, że inwestując w park maszyn i urządzeń korzysta z finansowania zewnętrznego – 14,1 proc. korzysta wyłącznie z takich środków, a 44,6 proc. stawia na dywersyfikację. To wspiera ich płynność finansową i ułatwia zarządzanie biznesem – mówi Łukasz Puławski, Head of Industry Sales w Siemens Financial Services w Polsce.
Nota metodologiczna:
Index MiU przyjmuje wartości w skali od 0 do 100 pkt. Im wyższy odczyt, tym wyższa ocena zdolności firm do konkurowania, bardziej skupiają się one na inwestycjach w rozwój parków maszyn i urządzeń, automatyzacji oraz m.in. zwiększają skalę sprzedaży krajowej i zagranicznej. Progi newralgiczne, które świadczą o dużym wzroście lub spadku konkurencyjności wynoszą odpowiednio 60 pkt i 40 pkt. Konstrukcja indeksu opiera się na ośmiu komponentach, które w różnym stopniu wpływają na końcową wartość informującą o zdolności do konkurowania producenta. Wśród nich są m.in. odnowienia parku maszyn i urządzeń oraz ich częstotliwość, automatyzacja procesów produkcji, sprzedaż krajowa i eksport czy udział oraz dostępność finansowania zewnętrznego.
Badanie z przedstawicielami 100 małych i średnich firm zrealizował Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research we wrześniu 2022 r. Uczestnikami badania byli przedsiębiorcy z branży spożywczej z całej Polski, posiadający własny park maszyn i urządzań (MiU). Wykorzystano metodę ilościową, technikę standaryzowanych wywiadów telefonicznych (CATI).

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.