Komunikaty PR

BYĆ CZY MIEĆ? FILMY Z OKAZJI BLACK FRIDAY NA ARTE.TV

2023-11-22  |  10:26
Biuro prasowe

24 listopada to wielkie święto konsumpcjonizmu – co roku tłumy szturmują sklepy z okazji Black Friday, ogromnych wyprzedaży oraz obniżek nawet do 80%. Tradycja ta ma swoje początki Stanach Zjednoczonych, ojczyźnie kapitalizmu, ale szybko zyskała popularność i rzesze wyznawców na całym świecie. Wiele osób ogarniętych szałem zakupów i radością z „upolowania okazji” zapomina, że to święto ma również swoją ciemną stronę. Masowa produkcja taniej odzieży wywiera negatywny wpływ nie tylko na środowisko naturalne, ale również na aspekty humanitarne. Tanie produkty często są wytwarzane z naruszaniem praw człowieka: udziałem taniej siły roboczej i niemal niewolniczej pracy ludzi pod drugiej stronie globu. Na problem zwraca uwagę bezpłatna platforma streamingowa ARTE.tv, w której dostępne są dokumenty i reportaże poświęcone tej tematyce.

 

Jedną z grup społecznych, której prawa są często naruszane to osoby pracujące w fabrykach marek odzieżowych typu fast fashion. Wielu z nich zmuszanych jest do pracy w niebezpiecznych i niegodnych warunkach. Dodatkowo pracownicy otrzymują bardzo niską płacę oraz są obiektem eksploatacji. Zmuszani są do pracy ponad siły, ponieważ ciężko jest nadążyć za krótkimi terminami produkcji. Standardy bezpieczeństwa i higieny nie są respektowane, a pracownicy narażani są na sytuacje zagrażających ich zdrowiu i życiu. Ze względu na sytuację ekonomiczną w uboższych krajach, do pracy w fabrykach zmuszane są dzieci. Taki zlokalizowanie produkcji wielu firm fast fashion pozwala koncernom na unikanie odpowiedzialności za swoje nieetyczne działania i wyzysk przywodzący na myśl niewolnictwo. Cierpi na tym również środowisko naturalne. Ogromna ilość odpadów oraz części odzieży trafia na wysypiska śmieci lub jest wyrzucana gdziekolwiek, co przyczynia się do degradacji środowiska naturalnego. Cierpią na tym tereny, które powinny być chronione, jak pustynia Atakama. Ogromne zużycie wody oraz zanieczyszczenie gleby doprowadzają do powolnego wyniszczania naszej planety. Prezentowany przez ARTE.tv dokument „Konsekwencje fast fashion – wielkie wysypisko ubrań w Atacamie” ukazujący problem masowego powstawania odzieży i skutków tych działań dla ludzi i Ziemi można zobaczyć pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/107194-025-A/re-konsekwencje-fast-fashion/.

 

Zbliżający się Black Friday to czas zakupowego szaleństwa. Często jako konsumenci nie dokonujemy świadomych wyborów, a decyzje zakupowe podejmujemy pod wpływem impulsu. Chcemy mieć coraz więcej, więc kupujemy, pomimo tego, że wielu z tych produktów nie potrzebujemy, nie używamy i stają się zalegającym w naszej szafie śmieciem. Napędzamy tym nie tylko zjawisko „fast fashion”, ale również nadmierną eksplorację natury. Nieustanne podążanie za nowościami, zniżkami, zaspakajanie chwilowej przyjemności oraz kompulsywne kupowanie nakręcają nieustającą spiralę konsumpcjonizmu. Film „Pyscho Bugs – konsumpcjonizm” obrazuje skale problemu. Można go obejrzeć bez opłat pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/100741-008-A/psycho-bugs/.     

 

- Black Friday, a potem Cyber Monday, na stałe wpisał się w handlowy kalendarz, gdyż polscy klienci często korzystają z promocji. Udziela się nam poczucie ekscytacji związanej z „polowaniem” na niższe ceny, czy z samym zakupem – mówi Agnieszka Krakós, autorka książki i bloga „Prosta organizacja”. W efekcie kupujemy więcej, niż potrzebujemy, a nawet zupełnie zbędne rzeczy. Korzystając z Black Friday z głową warto kierować się kilkoma zdroworozsądkowymi zasadami:

 1. Wykorzystaj tę okazję na zakup droższej rzeczy, której cenę znasz (jeśli nie masz pewności, sprawdź historię zmian)

2. Zrób listę planowanych zakupów i trzymaj się jej

3. Zrezygnuj z niechcianych newsletterów

4. Pomyśl o innych atrakcjach, które możesz zrobić zamiar zakupów.

 

POZOSTAŁE FILMY NA TEMATY FAST FASHION W ARTE TV

 

ELEKTROŚMIECI: MOŻNA MĄDRZEJ

Kupujemy nowe urządzenia, a wyrzucamy stare w coraz szybszym tempie. Co się dzieje z elektrośmieciami? Mniej niż jedno na pięć urządzeń jest poddawanych właściwemu recyklingowi, przez co marnujemy cenne surowce. Jak to zmienić? Czy zawsze da się naprawić, zamiast wyrzucić? 

https://www.arte.tv/pl/videos/107194-075-A/re-elektrosmieci-mozna-madrzej/

 

NA REWERSIE MAPY – WIELKI ŚMIETNIK ZWANY ŚWIATEM

Ludzie na całym świecie generują średnio 2 miliardy ton odpadów rocznie. Recyklingowi poddajemy tylko 16% śmieci. Reszta jest zakopywana, spalana lub składowana na otwartej przestrzeni, co wiąże się z zanieczyszczeniem i emisją CO2. Gdzie jest najgorzej, a z których krajów powinniśmy brać przykład?

https://www.arte.tv/pl/videos/108458-022-A/na-rewersie-mapy/

 

DOPAMINA: AMAZON

Amazonowi nie można się oprzeć! Dzięki ofercie PRIME platforma sprzedażowa działa na zasadzie warunkowania instrumentalnego. Im szybciej przesyłka dotrze do odbiorcy, tym więcej będzie chciał on kupić.

Dopamina (2/7) - Amazon - Obejrzyj cały dokument | ARTE po polsku

 

Kontakt dla mediów: Aleksandra Kulik, tel.: 506 029 442, e-mail: a.kulik@agencjafaceit.pl

 

O ARTE.tv

ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.

Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.

Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.

Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl

Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach Biuro prasowe
2025-06-05 | 06:00

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

9 czerwca na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Archiwów. Archiwa Państwowe w Polsce już po raz osiemnasty aktywnie włączą się w wydarzenie,
Kultura Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace
2025-05-14 | 06:00

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Marki modowe mają wpływ na postawy społeczne. Są też istotne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. O wyzwaniach na przyszłość dla branży modowej i nie tylko
Kultura Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
2024-12-19 | 08:00

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Książka to prezent świąteczny, na który decyduje się ponad połowa Polaków. Jak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową

Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.

Transport

M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

 Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi. 

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.