Centrum Nauki Kopernik odwiedziło już 12 milionów osób
Centrum Nauki Kopernik to niezwykłe miejsce na warszawskim Powiślu, które od początku istnienia, czyli od ponad 12 lat, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, zarówno wśród dorosłych, jak i dzieci. Przestrzeń z roku na rok ewoluuje, zaskakując gości coraz to bardziej innowacyjnymi atrakcjami i ciekawostkami naukowymi. Dzisiaj próg Kopernika przekroczył 12-milionowy gość! Gdyby wraz z poprzednikami ustawił się w szeregu i wszyscy zachowaliby półmetrową odległość od siebie, to kolejka ciągnęłaby się od Lizbony w Portugalii aż po stolicę Gruzji – Tbilisi.
Nieszablonowe podejście do nauki, świata technologii i eksperymentowania – tym wyróżnia się Centrum Nauki Kopernik. „Idzie z duchem czasu”, oferując nietuzinkowe atrakcje, które zachęcają do stawiania pytań na temat bliskiej przyszłości czy zastanowienia się nad miejscem technologii w naszym życiu. Chociażby w ramach wystawy „Przyszłość jest dziś” goście Kopernika mogą na własne oczy zobaczyć koniec XXI wieku. I to nie jest wcale początek filmu science fiction.
Ze względu na szeroki wybór innowacyjnych wystaw czy programów edukacyjnych, miejsce przyciąga tłumy zwiedzających – zarówno z Polski, jak i zagranicy. 5 kwietnia 2023 roku miało miejsce niecodziennie wydarzenie. W Centrum Nauki Kopernik pojawili się 12-milionowi goście! Była to rodzina z Wielkiej Brytanii. Z tej okazji otrzymali specjalną nagrodę – projektor Samsung The Freestyle – z rąk prezesa Samsung Electronics Polska.
– W imieniu firmy Samsung chciałbym serdecznie pogratulować 12-milionowym gościom. Wspieramy Centrum Nauki Kopernik od początku jego istnienia i cieszymy się obserwując, jak to miejsce się rozwija, oferując coraz bardziej zaawansowane technologicznie atrakcje. To dla nas niezwykle ważna współpraca, gdyż nauka jest nie tylko istotnym elementem naszej misji, lecz także kluczem do rozwoju i zrozumienia naszej przyszłości. Dlatego mamy nadzieję, że projektor The Freestyle, który przekazaliśmy w ramach nagrody, będzie służył zarówno do rozrywki, jak i do poszerzania wiedzy i odkrywania otaczającego nas świata – skomentował Conor Pierce, Prezes Samsung Electronics Polska.
Po oficjalnym wręczeniu nagrody, dyrektor Centrum Nauki Kopernik zaprosił 12-milionowych gości na pogawędkę z wyposażonym w sztuczną inteligencję robotem, który wygląda jak sam Mikołaj Kopernik. Dzięki modelowi językowemu GPT3, potrafi rozmawiać niemal o wszystkim i świetnie radzi sobie nawet z najtrudniejszymi zagadnieniami, wzbudzając podziw u odwiedzających. To wyjątkowa okazja, aby „spotkać się” z naukowcem, który niegdyś doprowadził do całkowitego przewrotu w myśleniu o świecie.
Następnie goście udali się do stanowiska warsztatowego, gdzie w slow motion pokazywane były różne ciekawe zjawiska fizyczne, z wykorzystaniem projektora The Freestyle. To mobilne urządzenie o wszechstronnych zastosowaniach, które z jednej strony może pełnić rolę domowego centrum rozrywki, a z drugiej sprawdzi się także w naukowych zastosowaniach.
Wieloletnia współpraca
Firma Samsung jest partnerem strategicznym Centrum Nauki Kopernik od 2010 roku. W tym czasie wspólnie udało się zrealizować szereg działań wspierających najmłodszych w nauce poprzez doświadczanie. Tworzone były nowe programy edukacyjne, odświeżane wystawy oraz zapewniane dodatkowe atrakcje dla zwiedzających w czasie imprez i wydarzeń. Ponadto od 2019 roku firma wspiera działanie Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego, ośrodka badawczo-rozwojowego poświęconego innowacjom w edukacji.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.