CH Focus inwestuje w zieloną energię
Po realizacji ubiegłorocznej instalacji fotowoltaicznej na dachu CH Focus, przyszedł czas na rozbudowę zielonego projektu. Pod koniec stycznia, w ramach kolejnego etapu inwestycji, bydgoskie centrum zamontowało na swoim obiekcie dodatkowe panele fotowoltaiczne o mocy ponad 85 kWp. Rozbudowa obecnego systemu obejmowała zainstalowanie kolejnych 136 modułów, zwiększających zdolności produkcyjne energii elektrycznej do poziomu 125 MWh rocznie. To korzystne rozwiązanie dla lokalnej społeczności oraz środowiska ze względu na redukcję emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń do powietrza.
Na dachu galerii Focus zainstalowano dodatkowe 136 modułów fotowoltaicznych, w położeniu najkorzystniejszym pod względem efektywności promieniowania słonecznego. Panele rozmieszczono w dwóch miejscach – na zadaszeniu nad wjazdem na parking galerii od strony północnej, na poziomie 3, oraz na dachu obiektu nad kinem. Pierwsza część projektu obejmowała montaż 68 paneli o mocy instalacji 36,04 kWp, natomiast druga dotyczyła instalacji 94 paneli o mocy 49,82 kWp, o łącznej szacunkowej rocznej produkcji energii o wartości 73 MWh.
Dla przypomnienia, dotychczasowa instalacja fotowoltaiczna (zamontowana na podkonstrukcji reklam galerii od strony Jagiellońskiej) złożona jest ze 147 paneli o mocy instalacji 49,98 kWp, dając roczną produkcję energii na poziomie około 52 MWh. Ubiegłoroczna oraz nowa inwestycja obejmuje ogółem 309 modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy instalacji 135,84 kWp, produkującej około 125 MWh energii elektrycznej rocznie. Wyprodukowana energia elektryczna zużywana będzie na cele zasilenia systemów wentylacyjnych, oświetleniowych i klimatyzacyjnych w całym obiekcie handlowym. Według przeprowadzonych analiz instalacja znacznie zredukuje szkodliwą emisję dwutlenku węgla do atmosfery i wpłynie na mniejsze zużycie energii elektrycznej w całej galerii.
– Niezmiernie cieszymy się z rozbudowy zielonego projektu, który ma realny, bezpośredni wpływ na nasz ekosystem i jakość życia mieszkańców. Inwestycja w fotowoltaikę to niezwykle ważny i przyszłościowy krok dla wielofunkcyjnych obiektów handlowych typu Focus, wtapiających się w tkankę miejską. Parametry rozbudowanej instalacji fotowoltaicznej odpowiadają aktualnym potrzebom naszej galerii. Niekwestionowanym plusem tego rozwiązania jest brak potrzeby wykorzystania dodatkowej powierzchni pod inwestycję i naruszania krajobrazu - mówi Gregory Pertus, dyrektor CH Focus w Bydgoszczy. - Będąc centrum usługowo-handlowym, jesteśmy także firmą społecznie odpowiedzialną, aktywnie podejmującą działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Wprowadzając innowacyjne rozwiązania ekologiczne, a tym samym ekonomiczne, włączamy się czynnie w regionalny rozwój społeczno-gospodarczy i dbałość o środowisko naturalne - dodaje Gregory Pertus.
Instalacja paneli fotowoltaicznych na dachu Focusa, to jedno z wielu działań bydgoskiego centrum handlowego w ramach wdrażanego sukcesywnie programu ESG (ENVIRONMENTAL, SOCIAL, GOVERNANCE) i strategii grupy Atrium Poland, która jest realizowana w latach 2020-2025.
Więcej informacji na temat aktualnej oferty galerii można znaleźć pod adresem: https://focusbydgoszcz.pl.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.