Cło, podatki, chaos
W 2020 roku – z uwagi na zakłócenia związane z koronawirusem[1] – wartość światowego handlu ma spaść nawet o 32 proc.
– W trudnych czasach otwarcie się na wiele rynków może poskutkować pożądanymi i potrzebnymi wpływami do budżetu. Myślę, że warto, aby przedsiębiorcy, którzy jeszcze tego nie zrobili, zastanowili się nad rozpoczęciem skalowania swojego biznesu i wysyłki swoich produktów za granicę – radzi Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express. – Różne kraje są na różnym etapie obostrzeń związanych z koronawirusem. To oznacza, że gdy poszczególne dziedziny gospodarek krajów ościennych powoli się odmrażają, biznesy w Polsce – nawet te działające w jeszcze zamkniętych obszarach rynku – mogą skorzystać z okazji, aby sprzedać swoje produkty.
W sprzedaży transgranicznej kluczową rolę odgrywać będzie sprawna dostawa. W drugiej połowie marca zapotrzebowanie na ekspresowe przesyłki na całym świecie wzrosło o 183 procent[2]. Jednak każda paczka przekraczająca granicę musi przejść określone procedury celne i podatkowe.
W takich okolicznościach firmy sprowadzające towary do Polski lub wysyłające swoje produkty globalnie powinny szczególnie zwrócić uwagę na zachowanie sprawności takich procedur. Dla wielu przedsiębiorców może to być kłopotliwe, biorąc pod uwagę, że dla prawie połowy biznesów na całym świecie opłaty celne stanowią wyzwanie w e-handlu transgranicznym. Jakie są obowiązki biznesów, którzy aspirują do międzynarodowej ekspansji? Można je sprowadzić do trzech zasad.
Po pierwsze: Sprawdzić przepisy dotyczące wysyłki towarów
Wszystkie towary przekraczające granicę podlegają różnym obowiązkom prawnym i podatkowym. W ramach unijnego rynku przepisy są dość proste, jednak poza wspólnotą europejską może być trudniej. Ile rynków, tyle zasad i obowiązków związanych z przewożonymi towarami.
Po drugie: Przygotować odpowiednią dokumentację celną
Co należy zgłosić? Jak należy to zgłosić? W których systemach należy to wpisać? Faktury handlowe, proformy, kody rejestracyjne czy kody Systemu Zharmonizowanego – przedsiębiorcy eksportujący na cały świat powinni być zaznajomieni ze wszystkimi narzędziami wykorzystywanymi do kontrolowania transgranicznego przepływu towarów.
Po trzecie: Uiścić cła i podatki
Po ustaleniu klasyfikacji towaru i obliczeniu należności, kolejną kwestią pozostaje uiszczenie opłat celnych oraz potencjalnych podatków. To z reguły leży po stronie odbiorcy produktu, ale w przypadku, gdy jest nim klient detaliczny, taki układ powoduje dodatkowy obowiązek dla niego. Tymczasem kupowanie od przedsiębiorców powinno być tak łatwe, jak to możliwe.
– Biznesy muszą nie tylko pamiętać o wielu formalnościach, ale czasami są również zmuszone do scedowania obowiązków na swoich klientów – wskazuje Edwin Osiecki. – Rozwiązaniem może być np. skorzystanie z usług firmy kurierskiej, która nie tylko zadba o sprawność doręczenia, ale także zajmie się proceduramii, odciążając w tym przedsiębiorców. Przykładowo, DHL Express ma do dyspozycji własne agencje celne, które posiadając szeroką wiedzę i doświadczenie z dziedziny odpraw na całym świecie, umożliwiają efektywne i sprawne procesowanie przesyłek.
[1] Światowa Organizacja Handlu, Trade set to plunge as COVID-19 pandemic upends global economy, kwiecień 2020
[2] Kount, Kount unveils eCommerce and Fraud Trend Tracker for Spring 2020, kwiecień 2020

Deklaracja dochodów i zwrot podatku w Europie: odpowiedzi na pytania Polaków

BCC: Podatkowe podsumowanie 2024 roku

Faktura korygująca - poprawienie błędów na dokumencie pierwotnym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.