Komunikaty PR

COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego

2024-04-26  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Bartosz Sosnówka
2pr

ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.08 MB )

W Polsce systematycznie przybywa odpadów opakowaniowych. Aby ograniczyć ich ilość i pobudzić gospodarkę o obiegu zamkniętym, konieczne jest wprowadzenie systemu kaucyjnego. Z powodzeniem funkcjonuje on już w innych krajach Unii Europejskiej, a w Polsce zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku. Grupa Kapitałowa COMP wprowadza rozwiązania technologiczne, które ułatwią odbiór opakowań i wdrożenie systemu kaucyjnego w naszym kraju.

Dane Eurostat wskazują, że w 2021 roku wytworzonych zostało średnio w skali Europy ponad 188 kg odpadów opakowaniowych. Co trzecie opakowanie to stały odpad komunalny. Każde z nich stanowi poważne wyzwanie dla środowiska naturalnego. Odpady opakowaniowe zalegają na wysypiskach śmieci, zanieczyszczają wodę i glebę oraz stwarzają zagrożenie dla zwierząt. O tym, jak dużym są problemem dla naszego najbliższego otoczenia, świadczy fakt, że w 2021 roku państwa UE wygenerowały ich łącznie aż 84 mln ton. Przewiduje się, że bez podjęcia żadnych działań ta ilość odpadów wzrośnie do 2030 roku nawet o 19%.

Sytuacja w Polsce zmieni się od 1 stycznia 2025 roku, kiedy to zacznie obowiązywać system kaucyjny. Objęte nim zostaną butelki szklane o pojemności do 1,5 litra, butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych do 3 litrów (z zakrętkami i wieczkami) oraz metalowe puszki o pojemności do 1 litra. Przy zakupie tego typu produktów konsument będzie dopłacać kaucję w kwocie od 0,50 zł do 1 zł. Następnie będzie mógł oddać opakowanie w dowolnym miejscu objętym systemem kaucyjnym lub automacie RVM i otrzymać zwrot kaucji.

Zbiórka opakowań ma przyczynić się do ochrony środowiska poprzez realizację założeń gospodarki obiegu zamkniętego. Zwiększy też zyski obiektów handlowych, które będą uczestniczyć w systemie kaucyjnym. Ten obowiązek dotyczy sklepów o powierzchni powyżej 200 m2, mniejsze placówki mogą przystąpić do niego dobrowolnie. Doświadczenia z innych krajów objętych systemem DRS jednoznacznie wskazują, że w przypadku nieprzystąpienia danego sklepu do systemu kaucyjnego, konsumenci mogą udać się do konkurencji, która umożliwia zwrot opakowań i kaucji. Do jej otrzymania nie będzie bowiem wymagany paragon.

Skuteczne wdrożenie systemu kaucyjnego wspiera Grupa Kapitałowa COMP, która posiada 30-letnie doświadczenie w tworzeniu efektywnych rozwiązań dla rynku handlu i usług. – Jesteśmy specjalistami w projektowaniu rozwiązań fiskalnych dla rynku detalicznego w Polsce. Naszymi wiodącymi markami są urządzenia Elzab i Novitus oraz aplikacje sprzedażowe InSoft. W ramach rozwoju firmy, wdrożyliśmy nowe rozwiązania oparte na naszym technologicznym know-how. Umożliwią one zintegrowanie systemu kaucyjnego z urządzeniami fiskalnymi, które detalista posiada obecnie w swoim sklepie. Jestem przekonany o tym, że dzięki temu zbiórka odpadów opakowaniowych będzie przebiegać sprawnie, podobnie jak ma to miejsce w wielu krajach, m.in. w Szwecji, Finlandii, ale też na Łotwie czy Słowacji – komentuje Michał Pląska, dyrektor zarządzający w COMP Centrum Innowacji.  

Wraz z wprowadzeniem systemu kaucyjnego w 2025 roku, COMP wesprze proces przekazywania opakowań do operatora, obsługę rozliczeń oraz umożliwi automatyzację związaną z pobieraniem i wypłatami kaucji. Będzie się to odbywać bez konieczności instalacji dodatkowego sprzętu oraz automatów, co z pewnością ułatwi pracę właścicielom małych, osiedlowych sklepów, którzy często nie mogą sobie pozwolić na ponoszenie dużych kosztów. Z automatów do zbiórki odpadów opakowaniowych RVM z pewnością jednak skorzystają sieci handlowe. Nowe rozwiązania umożliwią także szybkie podpisanie umowy z operatorem systemu kaucyjnego oraz przekazywanie do niego danych pozwalających na szybkie rozliczenia środków kaucyjnych. Za sprawą intuicyjnego narzędzia online, umożliwi pełną kontrolę obiegu opakowań oraz kaucji. Zapobiegnie też nadmiernemu przeznaczaniu własnych środków przez detalistów na wypłatę kaucji za zwracane opakowania.

Grupa Kapitałowa COMP wspiera rynek tradycyjny od 30 lat, dostosowując się do zmieniających się warunków i gospodarczych trendów. Obecnie ma 65% udziałów w rynku handlu detalicznego w Polsce, a za jej sprawą w bezpieczny sposób rozliczanych jest nawet 70 mln transakcji rocznie. Dzięki szytym na miarę rozwiązaniom technologicznym sprawia, że rynek handlu detalicznego, wraz z wdrożonym systemem kaucyjnym, będzie funkcjonował sprawnie, osiągając przy tym założone cele związane z poszanowaniem środowiska.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: 2pr
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Lidl liderem w sprzedaży produktów na bazie kakao z certyfikatem Fairtrade Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:07

Lidl liderem w sprzedaży produktów na bazie kakao z certyfikatem Fairtrade

Lidl Polska, dla którego zrównoważony rozwój jest jednym z filarów polityki CSR, promuje świadome odżywianie, z poszanowaniem zasobów oraz osób
Handel Nowoczesne centrum logistyczne Żabki z prestiżową nagrodą!
2024-07-05 | 11:00

Nowoczesne centrum logistyczne Żabki z prestiżową nagrodą!

Polskie Towarzystwo Logistyczne już po raz 16. nagrodziło najciekawsze projekty, związane z innowacjami w dziedzinie logistyki, realizowane przez rodzime przedsiębiorstwa. W tym roku
Handel Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN
2024-07-04 | 16:07

Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN

Trzy nowoczesne parki handlowe - Pasaż Kępiński, Pasaż Grodziski oraz Pasaż Golubsko-Dobrzyński (obecnie pod nazwą OTO Park Golub-Dobrzyń) już w pełni w rękach nowego właściciela.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.