Coraz zamożniejszy e-Wietnam
Coraz zamożniejszy e-Wietnam
Mocno rozwijająca się wietnamska gospodarka sprzyja wzrostowi zamożności społeczeństwa. A to z kolei sprzyja rozwojowi e-commerce oraz powstawaniu grupy klientów poszukujących droższych produktów.
Z informacji Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej wynika, że w Wietnamie dostęp do internetu ma ponad 80% populacji – a to około 80 mln ludzi. Spośród nich około 50-55% aktywnie korzysta z zakupów online, co odpowiada ok. 40-45% całkowitej populacji kraju. Rosnąca liczba użytkowników internetu, dynamiczny rozwój platform e-commerce oraz preferencje młodszych konsumentów sprzyjają dalszemu wzrostowi rynku zakupów online.
Aktualnie największe sieci e-commerce w Wietnamie to Shopee (największa platforma online), Lazada (część Alibaba Group), Tiki (lokalna platforma e-commerce), Sendo (należąca do FPT Group), Thegioididong.com (sklep z elektroniką), Dienmayxanh.com (sprzęt AGD i RTV), FPT Shop (elektronika), VinID (platforma VinGroup), Chotot.vn (platforma ogłoszeniowa), Amazon (międzynarodowe zakupy), GrabMart (zakupy spożywcze).
To otwiera nowe możliwości sprzedażowe, gdyż rosnąca siła nabywcza społeczeństwa wietnamskiego i szybko rosnąca klasa średnia daje potencjał na wzrost zainteresowania produktami europejskimi premium. - Olbrzymia urbanizacja kraju, migracje ludności ze wsi do miast, w których istnieje łatwiejsze dotarcie do konsumenta z produktami pochodzącymi z UE, rosnąca klasa średnia oraz preferencje konsumentów poszukujących produktów premium i specjalistycznych powodują, że import jest istotnym elementem w uzupełnianiu krajowej oferty produktowej – tłumaczy Bożena Wróblewska, Prezes Zarządu Centrum Promocji Krajowej Izby Gospodarczej.
Prezes Bożena Wróblewska zwraca uwagę jeszcze na obiecujące dla handlu przemiany kulturowe. - Zmiana pokoleniowa i zmiana nawyków lifestylowych w Wietnamie, powodują modę na Zachód i zachodni lifestyle, w tym produkty, zwłaszcza wśród młodego pokolenia – podkreśla ekspertka KIG.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.