Komunikaty PR

CZY WORK-LIFE BALANCE JEST MOŻLIWY?

2020-01-23  |  16:12
Biuro prasowe

Coraz więcej osób szuka złotego środka na zachowanie równowagi w życiu. Firmy w ogłoszeniach o pracę zachęcają kandydatów deklaracją, że dbają o work-life balance, zapewniają szereg benefitów, które mają im w tym pomóc. Pracownicy zaś często podchodzą do pracy typowo zadaniowo, przełączając się na tryb działania tylko w godzinach 9:00 – 17:00. Dla obu stron ważne jest, by pracownik był szczęśliwy, bowiem ma to wpływ na jego efektywność w pracy. Pojawia się jednak pytanie, czy sztywny podział pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym jest najlepszym rozwiązaniem?

Na poczucie szczęścia w życiu duży wpływ ma satysfakcja z życia zawodowego i prywatnego. Obie te sfery przenikają się bardzo mocno i osiąganie sukcesów tylko na jednej płaszczyźnie często nie jest wystarczające, by powiedzieć, że jesteśmy w życiu spełnieni.

Skrajności bywają szkodliwe

Zespół złożony z pracowników w wieku 25 – 60 lat prezentuje odmienne postawy. Dla wielu czterdziesto - czy pięćdziesięciolatków praca była i jest „świętością”, o którą się dba i spędza w niej często więcej godzin, niż to było ustalane na początku. Zupełnie inną perspektywę ma pokolenie Z, którego przedstawiciele już od etapu rozmowy rekrutacyjnej deklarują, że praca jest tylko pracą. Jednej niezawodnej recepty na zachowanie równowagi nie ma, warto natomiast spojrzeć na możliwości przybliżające nas do jej osiągnięcia.

Obserwując rynek pracy i kandydatów do mojej firmy, ale też rekrutując zespoły dla moich klientów, zauważyłam bardzo różne postawy wobec pracy. Rozumiem argument, że młodzi ludzie chcą mieć czas na rozwijanie pasji i życie prywatne. To bardzo dobre i zdrowe podejście. Natomiast sztuczne trzymanie się zasad pracy w godz. 9:00 – 17:00 i deklaracja, że po tej godzinie nawet w sytuacjach awaryjnych nie odbierze się telefonu – to niepokojący sygnał. – mówi Natalia Bogdan, ekspert ds. rynku pracy, właścicielka agencji pracy Jobhouse. Dodaje: Uważam, że na samym początku współpracy warto określić zasady pracy, jednak ponad wszystko trzeba być człowiekiem i w sytuacji wymagającej większej aktywności – elastycznie dostosować się. Mam tu na myśli jednorazowe wydarzenia. Jeśli takie sytuacje zdarzać się będą częściej – warto porozmawiać o tym z managerem.

Zaangażowany i zainteresowany swoją pracą pracownik to perełka dla organizacji. Budujące jest, jeśli naprawdę interesuje się swoją branżą. Mając w zespole takiego pracownika mamy pewność, że mądrze wspierany, może osiągnąć ponadprzeciętne rezultaty. Niestety w takich sytuacjach także występują zagrożenia dla firmy, na które powinna być przygotowana.

Mądry manager widzi, jak pracuje jego zespół i może dostrzec osoby, które za dużo pracują. Chociaż wielu może się wydawać, że taka osoba działa na korzyść firmy, to przełożony powinien zauważyć pracoholików i ustalić z nimi warunki pracy. Wszystko po to, by na dłużej taka osoba mogła rozwijać się w danej firmie, bowiem wypalony pracownik, szybko przestaje działać efektywnie. W trosce o dobro obu stron, zarówno pracownik, jak i manager powinni dbać o zachowanie równowagi między jego życiem prywatnym, a godzinami spędzanymi w pracy – mówi Natalia Bogdan.

Równowaga może być prostsza niż myślisz

Nie ma idealnego rozwiązania, które zadowoli wszystkich, każdy ma bowiem inne potrzeby. Uświadomienie sobie czego potrzebujemy, by czuć się szczęśliwym, to połowa sukcesu. To pozwoli nam wybrać takie miejsce pracy, które umożliwi pracę na zasadach przez nas respektowanych. Szukanie równowagi to temat ważny nie tylko dla pracowników, ale także przedsiębiorców mających całą gamę obowiązków.

– Zauważyłam, że tym, co pomaga mi i znajomym przedsiębiorcom, jest wypisanie sobie ról, które pełnimy w życiu i poziomu, na jakim chcemy się w nich realizować. Będąc mamą, pracodawcą, miłośniczką sportów, staram się rozłożyć swój czas tak, by zadbać o każdą z tych sfer, tylko wtedy podsumowując miniony tydzień mogę powiedzieć, że jestem zadowolona z jego przebiegu. – zauważa Natalia Bogdan. Dodaje: Uważam, że sztywne wyznaczanie granic nie jest potrzebne. Czasami sytuacja wymaga, by ktoś z zespołu w ciągu dnia wyszedł np. z dzieckiem do lekarza, a odrobił te godziny w ustalonym terminie. Innym razem pracował zdalnie, ponieważ jest przeziębiony i taka forma będzie dla niego bardziej komfortowa. Jako pracodawca mogę powiedzieć, że można zadbać o zachowanie równowagi między życiem prywatnym i zawodowym, uczciwie i jasno komunikując się ze swoim szefem. Najważniejsza jest dobra intencja i trzymanie się zasady win-win.

Patrząc na swoją karierę zawodową długofalowo, warto podejmować decyzje biorąc pod uwagę rozwój także na innych, ważnych dla nas płaszczyznach. Dlatego określenie ról, które pełnimy w naszym życiu i czas, jaki chcemy na nie poświęcać, może wprowadzić poczucie harmonii i satysfakcji z życia.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Jak firmy w Polsce podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju? Ruszyły badania Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:27

Jak firmy w Polsce podchodzą do kwestii zrównoważonego rozwoju? Ruszyły badania

6 lipca 2024 r. mija termin implementacji do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy CSRD. Nakłada ona na największych przedsiębiorców obowiązek składania sprawozdań
Praca Kluczowa rola agencji pracy w sezonie wakacyjnym
2024-07-05 | 01:00

Kluczowa rola agencji pracy w sezonie wakacyjnym

Agencje pracy tymczasowej w sezonie letnim odgrywają kluczową rolę w sterowaniu ruchem  na rynku pracy wobec zwiększonego zapotrzebowania na pracowników
Praca Rośnie czarny rynek zatrudnienia cudzoziemców
2024-06-28 | 11:30

Rośnie czarny rynek zatrudnienia cudzoziemców

W Polsce na ogromną skalę rośnie czarny rynek zatrudnienia cudzoziemców, który realnie zagraża konkurencyjności przedsiębiorców legalnie prowadzącym działalność

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.