Dekarbonizacja polskiego transportu drogowego okiem przewoźników

Bartłomiej Drążkiewicz
Polski Instytut Transportu Drogowego
Racławicka 2-4
53-146 Wrocław
instytut|pitd.org.pl| |instytut|pitd.org.pl
881 309 746
pitd.org.pl
Choć zeroemisyjne ciężarówki i zielone technologie są postrzegane jako przyszłość, wielu przewoźników drogowych z dystansem podchodzi do wprowadzania takich rozwiązań. Według najnowszego raportu PITD pt. “Zielona rewolucja w transporcie okiem przewoźników drogowych” główne obawy dotyczą wysokich kosztów inwestycji, braku infrastruktury oraz ograniczeń technologicznych nowych pojazdów. Z drugiej strony coraz więcej firm dostrzega korzyści płynące z wprowadzenia zrównoważonych rozwiązań.
Wyzwania stojące przed sektorem TSL
Dekarbonizacja transportu drogowego w Polsce staje się coraz ważniejszym tematem w kontekście zmieniających się regulacji klimatycznych oraz rosnącej presji na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Polski sektor transportu drogowego odgrywa istotną rolę w Europie, obsługując aż jedną czwartą międzynarodowych przewozów drogowych. Jednak nowy raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego wskazuje na liczne wyzwania związane z dekarbonizacją.
Aż 93% firm transportowych nie posiada we flocie zeroemisyjnych pojazdów.
Większość przewoźników wskazuje na wysoki koszt zakupu takich pojazdów jako główną barierę, zwłaszcza w kontekście braku wsparcia finansowego i dopłat. Ograniczone możliwości finansowe firm, które operują na niskich marżach, utrudniają szybkie dostosowanie się do nowych wymogów.
Brak odpowiedniej infrastruktury ładowania to kolejne wyzwanie.
W Polsce infrastruktura ta jest wciąż niewystarczająca, zwłaszcza dla ciężarówek, co sprawia, że wdrożenie floty zeroemisyjnej jest mało efektywne. 54% firm wskazuje na niedostateczną liczbę stacji ładowania jako poważną przeszkodę, a krótki zasięg pojazdów zeroemisyjnych dodatkowo potęguje obawy.
Alternatywne rozwiązania i strategie
Mimo że elektryfikacja floty jest postrzegana przez ekspertów jako jeden z ważniejszych elementów dekarbonizacji, wiele firm poszukuje alternatyw. Nie widzą ich jednak w wodorze czy innych źródłach niskiej emisji. Aż 42% przewoźników chce zastosować e-paliwa w istniejących pojazdach spalinowych. Chcą stopniową redukcję emisji bez konieczności całkowitej wymiany floty. Aż 37% firm preferuje modernizację silników diesla i stosowanie biodiesla, bez drastycznych wzrostów kosztów operacyjnych.
Korzyści z dekarbonizacji
Choć 4 na 10 badanych przez PITD firm transportowych nie dostrzega bezpośrednich korzyści z wdrożenia pojazdów zeroemisyjnych, to jednak coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna dostrzegać potencjalne zyski w dłuższej perspektywie. Inwestycja w zieloną flotę może przyczynić się do budowy bardziej ekologicznego wizerunku firmy, co jest coraz bardziej pożądane przez klientów. Dodatkowo, z czasem koszty operacyjne, w tym wydatki na paliwo, mogą znacząco spaść.
Wsparcie państwa
Przewoźnicy oczekują od państwa konkretnych działań, które pomogą im w podjęciu decyzji o inwestycjach w pojazdy zeroemisyjne. Obniżenie podatków oraz rozwój infrastruktury ładowania to kluczowe czynniki, które mogą przyspieszyć proces dekarbonizacji w Polsce. Przewoźnicy apelują także o stabilne i przewidywalne regulacje, które umożliwią długoterminowe planowanie i pewność inwestycji.
Podsumowanie
Dekarbonizacja transportu drogowego to proces, który wymaga współpracy między administracją publiczną, firmami transportowymi oraz ich partnerami biznesowymi. Wprowadzenie kampanii edukacyjnych, stabilnych regulacji oraz odpowiedniego wsparcia finansowego może pomóc w transformacji sektora w kierunku zrównoważonego rozwoju. Choć wyzwań jest wiele, polscy przewoźnicy zaczynają dostrzegać, że zielona flota może stać się kluczem do przyszłości transportu, nie tylko z korzyścią dla środowiska, ale także dla konkurencyjności na rynku europejskim.
Debata z ekspertami dotycząca dekarbonizacji w transporcie drogowym
8 października o 10:00 PITD zapowiada premierę raportu poprzedzoną debatą, do której link znajdziesz tutaj: https://streamyard.com/watch/sqQijQMwB66n
Wstęp jest bezpłatny, a dla zapisanych dostępne będzie nagranie oraz raport! Zachęcamy do zapisów!

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.