Deszcz w Polsce nie ustępuje. Ekspert hydroizolacji: produktowo jesteśmy gotowi
O tym, czy polskie budownictwo jest gotowe na częstsze ulewy mówi ekspert Sika Poland, międzynarodowego koncernu dostarczającego specjalistyczne produkty chemiczne.
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej informuje, że w tym i przyszłym tygodniu nadal możemy spodziewać się burz. Co kilka dni, a okresowo nawet codziennie, Polacy dostają SMS-owe ostrzeżenia od Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB) o możliwych ulewach, silnym wietrze i innych gwałtownych zjawiskach pogodowych. Czy polskie budownictwo stosuje wystarczające zabezpieczenia konstrukcyjne chroniące przed niepożądanym działaniem wody i czy zainteresowanie tym tematem wzrośnie w najbliższych latach?
Właściwa hydroizolacja obiektu to inwestycja w bezpieczeństwo
Hydroizolacja to nic innego jak zabezpieczenie izolacyjne, które ma za zadanie chronić konstrukcję przed niekontrolowanym wnikaniem, a co za tym idzie, destrukcyjnym działaniem wody. Zwykle wykonuje się ją w czasie budowy lub gruntownego remontu, dzięki czemu potem jest niewidoczna. Hydroizolacja to kluczowy element właściwego realizowania zarówno ogromnych obiektów infrastruktury, jak mosty czy tunele, jak i prywatnych domów.
– Rolą hydroizolacji jest zapewnienie właściwych warunków pracy konstrukcji przy obciążeniach stałych i wydarzeniach nagłych. Kluczowe jest więc świadome podejście do zagadnienia, od fazy projektu do wykonawstwa. To kwestia późniejszej trwałości konstrukcji, a co za tym idzie bezpieczeństwa jej użytkowników – tłumaczy Maciej Wiśniewski, ekspert Sika Poland.
Zmiana klimatu pociąga zmiany w budowlance
Naukowcy Uniwersytetu Newcastle zbadali, że już pod koniec tego wieku niszczycielskie, wolno poruszające się burze, jakie ostatnio spustoszyły Belgię i Niemcy, będą występować w Europie nawet 14 razy częściej. Te informacje powinny stanowić mocny sygnał do zmian, na jakie powinna szykować się branża budowalna w całej Europie. Czy w Polsce inżynieryjnie także będziemy gotowi na intensywne burze i związane z nią nadwyżki wody?
– W branży budowlanej w Polsce zauważalny jest trend przywiązywania większej uwagi do właściwej hydroizolacji, szczególnie w konstrukcjach inżynierskich. Specyfiką polskiego rynku jest jednak brak jednoznacznych standardów i regulacji w kwestii hydroizolacji, w zależności od stopnia skomplikowania obiektu i warunków gruntowo-wodnych. Powoduje to w niektórych przypadkach niedoszacowanie kosztów właściwego rozwiązania na etapie przetargów i wybór rozwiązań low-cost, co nie zapewnia spełnienia realnych, technicznych wymagań inwestycji. W tej kwestii potrzeba zmian, ale sądzę, że naturalnie zostaną one wymuszone przez warunki zewnętrzne np. wzrost znaczenia firm ubezpieczających obiekty, co wiąże się z potencjalnie wysokimi kosztami eksploatacji, wysokie standardy ich utrzymania, itp.. Jeśli zaś chodzi o dostępne materiały i technologie to tu nie widzę zagrożeń. Sika oferuje identyczne rozwiązania i systemy na każdym rynku w Europie – sprawdzają się one nawet w najtrudniejszych warunkach i pozwalają zatrzymać wodę w lub poza konstrukcją tunelu, mostu, kondygnacji podziemnych, balkonu czy zbiornika. O jakość możemy być spokojni – mówi Maciej Wiśniewski.
BERGER Bau przebuduje zabytkowy budynek administracyjno-biurowy w Złotoryi
Zmiany w transporcie publicznym – Bydgoszcz rozbudowuje zajezdnię tramwajową
FBSerwis SA podpisała 3 umowy z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Katowicach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.