#DobraRobotaChallenge, czyli kim chcę być, gdy dorosnę
Strażak, lekarz czy… prezydent? Lista zawodów, o których marzą dzieci jest długa, a nowe pozycje pojawiają się na niej niemal co chwilę. By przybliżyć najmłodszym charakter pracy w różnych zawodach, z inicjatywy Fundacji „Wawel z Rodziną” powstał #DobraRobotaChallenge. W wyzwaniu tym, dorośli przybliżają dzieciom specyfikę swojej pracy w krótkich materiałach wideo. Autorzy filmów nominują kolejnych uczestników, zaś najmłodsi widzowie mogą wskazać zawody, o których chcieliby dowiedzieć się więcej.
Skąd pomysł na inicjatywę? Epidemia koronawirusa w tym roku zmieniła sposób pracy w wielu zawodach i wzbudziła zainteresowanie licznymi profesjami. Z kolei zbliżający się koniec roku szkolnego zawsze skłania do zastanawiania się nad wyborem przyszłego zawodu.
Pierwsze materiały wideo w #DobraRobotaChallenge przygotowali już m.in. aktor Tomasz Schimscheiner, dziennikarz radiowy Irek Jakubek i pisarka Beata Ostrowicka, a na liście nominowanych znalazł się m.in. Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski. Twórcy akcji stawiają na autentyczność – filmiki przygotowywane są bezpośrednio przez samych autorów, bez skomplikowanego montażu.
Materiały wideo, które twórcy zamieszczają na swoich profilach w mediach społecznościowych, oznaczone są #DobraRobotaChallenge. Korzystając z serwisu dobrarobota.wawel.com.pl, najmłodsi mogą także wskazać, o jakich zawodach chcieliby usłyszeć w kolejnych odsłonach akcji.
#DobraRobotaChallenge to inicjatywa firmy Wawel i Fundacji „Wawel z Rodziną”, wśród priorytetów której znajduje się m.in. pomoc w edukacji najmłodszych i promowanie dobrych postaw wśród dzieci.
„Dzieci są dla nas najważniejsze. Najlepsze, co mogą zrobić dorośli, to pomóc im w wyborze ścieżki życiowej. Poprzez akcję, chcemy przybliżyć dzieciakom różne zawody i pomóc wybrać ten naprawdę wymarzony” - mówi Tomasz Schimscheiner, aktor i prezes Fundacji „Wawel z Rodziną”.
Akcja ma charakter otwarty, do udziału w inicjatywie twórcy zapraszają każdego, kto chce pokazać najmłodszym swój zawód „od kuchni”. Wystarczy przygotować krótki materiał wideo prezentujący zwykły dzień pracy, oznaczając go hashtagiem #DobraRobotaChallenge.
Smak zaczyna się od mięsa
Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.