Komunikaty PR

Docenianie to najskuteczniejszy sposób motywowania pracowników

2024-03-01  |  01:00
Biuro prasowe

Każdego roku w pierwszy piątek marca obchodzony jest międzynarodowy Dzień Doceniania Pracownika. To idealna okazja aby poruszyć temat doceniania w miejscu pracy oraz odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego to takie ważne?

Przede wszystkim, należy wyjaśnić czym właściwie jest docenianie. Choć odpowiedź może wydawać się prosta, nie wszyscy pracodawcy zdają sobie z tego sprawę. Nie wyraża się ono bowiem wyłącznie w premiach i benefitach, a kluczowy jest w nim czynnik ludzki. Oczywiście, warto wynagrodzić dobrze wykonaną pracę w sposób materialny, ale ograniczenie się do tego może okazać się niewystarczające. Badania naukowe jednozacznie wskazują, że pracownicy najbardziej potrzebują zwykłego słowa uznania, podziękowania, czy drobnego gestu wdzięczności.

Docenianie pracowników pozwala im poczuć się ważnym, skrócić dystans pomiędzy nimi a przełożonym, oraz podnieść ogólny poziom zadowolenia. Wszystko to przekłada się na zwiększoną motywację, wyższą kulturę organizacyjną, a w następstwie efektywność działania całego zespołu.

Kluczową rolę, jaką w podnoszeniu zaangażowania pracownika odgrywa regularne docenianie, potwierdzają wyniki raportu „Zaangażowanie 2023” opracowanego przez platformę Enpulse. Aż 72 proc. respondentów wskazało, że wyrażanie uznania przez bezpośredniego przełożonego jest dla nich ważne. Natomiast 69 proc. badanych stwierdziło, że bieżące docenianie zwiększa ich zaangażowanie w pracę. Z kolei, według badań Boston Consulting Group, firmy skupiające się na docenianiu pracowników osiągały trzykrotnie wyższe przychody od tych, które tego nie robiły.

Warto w tym miejscu poruszyć również temat wypalenia zawodowego. Wiele polskich pracowników jest przeciążonych, a ich praca nie zawsze jest zauważana. To prosta droga do wypalenia, a nawet depresji. Właśnie dlatego przełożeni powinni poświęcić więcej czasu na dbanie o psychiczny dobrostan swoich pracowników, na przykład zapewniając im konsultacje ze specjalistami, czy najzwyczajniej w świecie doceniając ich pracę.

Dobre samopoczucie pracownika przekłada się na funkcjonowanie całego zespołu, a co za tym idzie, wyniki finansowe firmy – trzeba to podkreślać na każdym kroku.

 

Marta Barcicka to ekspert od human resources-manager, który kocha swoją pracę. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w zarządzaniu i budowaniu zespołów w IT oraz koordynowaniu i wdrażaniu rozwiązań z zakresu miękkiego HR. Odpowiadała za wiele projektów, w tym za zbudowanie nowej linii biznesowej związanej z outsourcingiem IT dla jednego z największych polskich banków. Była również związana z kilkunastoma globalnymi rekrutacjami w branży game industry, podczas których miała okazję współpracować z takimi krajami jak Japonia, USA, Ukraina, Niemcy czy Izrael. Pracowała także w Centralnym Ośrodku Informatyki, którego pracownicy czuwają nad prawidłowym funkcjonowaniem takich systemów jak mObywatel czy CEPiK. Obecnie pracuje jako Doradca Zarządu w firmie Alma S.A., wywodzącym się z Poznania integratorze IT. Ponadto, jest wykładowcą w Wyższej Szkole Biznesu-NLU w Nowym Sączu. Wolne chwile poświęca córkom, a dla relaksu czyta książki o Piłsudskim, spala kortyzol na treningach zumby i oddaje się swojej największej pasji–uprawianiu 700-metrowej działki.
 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych Biuro prasowe
2025-02-28 | 11:40

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych

Michał Solecki, założyciel i właściciel agencji Worksol Group, od lat specjalizuje się w międzynarodowej rekrutacji pracowników tymczasowych. Jego firma, założona
Praca Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Praca 4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
2025-01-20 | 13:45

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Amazon Fulfillment Poland po raz czwarty z rzędu uzyskał certyfikat Top Employer, zdobywając najwyższe oceny w kluczowych obszarach HR. Wyróżnienie przyznano za kompleksową

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.