Drugi kwartał roku nie zakończył się dobrze dla dla branży TLS.
Agencja Face It
ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/
Sytuacja w polskiej branży TLS nie poprawiła się, a wręcz przeciwnie. Patrząc na dane Krajowego Rejestru Długów, rosnącą ilość strajków oraz zwolnień, nawet w dużych firmach, widać, że na poprawę w tym roku właściciele i pracownicy nie mogą liczyć. Co dzieje się polskim transporcie i czy są sposoby aby kryzys został zażegnany?
Sytuacja na wschodniej granicy, unijne regulacje czy Polski Ład oraz niekorzystne plany rządu, mające rzekomo poprawić sytuację branży TLS, sprawiają, że coraz więcej firm bankrutuje lub zwalnia pracowników.
- Niestety nasze rodzime firmy, które do niedawna tworzyły potęgę w Europie (Polska była liderem lub zawsze w pierwszej trójce), przestały być konkurencyjne i wielu przedsiębiorców coraz częściej korzysta z tańszych opcji oferowanych chociażby przez przewoźników zza wschodniej granicy. Wzrost kosztów paliwa, utrzymania pracownika oraz zmniejszenie zawartych kontraktów pogłębiają złą sytuację najpotężniejszej gałęzi polskiej gospodarki jaką jest przecież transport. Najnowsze statystyki tylko to potwierdzają – mówi Wojciech Romaniuk prezez MaWo Group oraz współzałożyciel Stowarzyszenia Ambasador Polskiego Transportu.
Wzrost zadłużenia w branży TLS, zwolnienia i strajki
Według krajowego Rejestru Długów, branża TLS po drugim kwartale tego roku jest zadłużona na 1,3 mld złotych, z czego transport drogowy jest odpowiedzialny za ponad miliard złotych długu. Firmy ogłaszają także upadłość. W 2023 zamknęło się ponad pół tysiąca firm, a tylko w pierwszym kwartale 2024 było to blisko 200.
- Na pewno ta sytuacja, która dzieje się wokół transportu, mocno niepokoi. Pamiętajmy, że transport, to nie są tylko kierowcy i firmy przewozowe. To także setki tysięcy osób w spedycji, logistyce, to producenci ciężarówek oraz naczep i wiele więcej. Spadek konkurencyjności na arenie międzynarodowej dotyka więc finalnie olbrzymią liczę osób. Strajki zaczynają być coraz częstsze. Tylko w lipcu kolejny raz jest blokada koło Szczecina, dwa razy były blokowane drogi na Śląsku. Szykują się także kolejne blokady na Dolnym Śląsku. Całość nie napawa optymizmem – dodaje Wojciech Romaniuk.
Czy widać szansę na poprawę sytuacji?
Branża TLS w Polsce to aż 6-7% PKB, rządowi powinno więc zależeć aby działała ona prężnie i skutecznie. Eksperci od pewnego czasu nakreślają największe bolączki oraz proponują rozwiązania, które mogą pomóc w obecnej trudnej sytuacji.
- To co na ten moment na pewno by pomogło, to przywrócenie diet i ryczałtów za noclegi w transporcie międzynarodowym o co walczymy w Stowarzyszeniu Ambasador Polskiego Biznesu, ale także dofinansowanie do wymiany tachografów, wakacje leasingowe, odroczenie płatności ZUS na 6 miesięcy lub możliwość spłaty ratalnej. Naszym zdaniem jak najszybciej wprowadzić trzeba e-CMR, czyli Elektroniczny List Przewozowy oraz zwiększyć kontrolę w sprawie użyczania certyfikatów kompetencji zawodowych. Konieczne jest również zwiększenie kontroli zagranicznych przedsiębiorców przez ITD. Bez wprowadzenia powyższych zmian, bardzo trudno będzie odwrócić panujący w branży regres i także druga połowa 2024 roku zakończy się niekorzystnie – podsumowuje Wojciech Romaniuk z MaWo Group.
Stowarzyszenie Ambasador Polskiego Transportu – Powstało z inicjatywy MaWo Group po to, aby głos branży transportowej był mocniejszy i został usłyszany przez polski rząd. Stowarzyszenie wnioskuje o regulację polskiego rynku transportowego. Jest pierwszą organizacją transportową w Polsce, która reprezentuje faktyczne potrzeby Przewoźników. Stowarzyszenie APT tworzą ludzie ze świata polskiego transportu, którym zależy na konsolidacji i lepszej kondycji branży.
MaWo Group oferuje usługi dotyczące rozliczania pracy kierowców oraz obsługi księgowej i kadrowej. Prowadzi obsługę prawną i szkoleniową dla firm transportowych. Zajmuje się także obsługą pracowników delegowanych do pracy za granicą. Oferuje pomoc dla kierowców i właścicieli firm transportowych poruszających się po całej Europie. MaWo Group używa nowych technologii i tworzy narzędzia IT dla transportu. Firma MaWo Group powstała z pasji do ciężarówek, transportu i chęci radzenia sobie z przepisami transportowymi.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.
Transport
Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.
Polityka
M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.