Komunikaty PR

Dwie na trzy firmy należące do kobiet utrzymują się na rynku ponad 3 lata

2024-05-14  |  16:20
Biuro prasowe
Kontakt

Karolina Krzeska
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
biuro|rocketscience.com.pl| |biuro|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Wśród biznesów zakładanych przez kobiety aż 85 proc. jest w stanie przetrwać pierwsze dwa lata działalności. Najbardziej decydujący jest drugi rok prowadzenia firmy, jednak okazuje się, że ⅔ nadal aktywnie działa po 3 latach od jej założenia. Sukces Pisany Szminką już od 15 lat wspiera przedsiębiorczość Polek. Jako najstarsza i największa tego typu inicjatywa wyróżnia także liderki i liderów, będących wzorem włączania i równości w biznesie. Poznaliśmy laureatki i laureatów jubileuszowej, XV edycji konkursu Sukces Pisany Szminką. 

 

Wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet Poland na zlecenie Sukcesu Pisanego Szminką dokonała analizy firm założonych i prowadzonych przez kobiety w Polsce pod kątem długości ich funkcjonowania na rynku. Analizie poddano dane ponad 67 tys. firm zarejestrowanych w przeciągu ostatnich 8 lat, których 100-procentową właścicielką jest kobieta.

Z najnowszej analizy wynika, że średnio po roku działalności aż 96,7 proc. firm należących do kobiet nadal działa, natomiast po dwóch latach – blisko 85 proc. Dane pokazują, że liczba firm prowadzonych przez kobiety spada mniej więcej o 5 proc. z każdym kolejnym rokiem, a najwięcej firm upada w okresie od 12 do 24 miesięcy od zarejestrowania. W tym czasie z rynku znika powyżej 10 proc. firm. Po 3 latach od założenia nadal aktywnie działa ⅔ podmiotów.

– W świecie VUCA* zmienność stała się normą. Nierzadko strategię zmieniamy w trakcie realizacji. Grunt to wyciągać wnioski z lekcji, które daje nam los i weryfikować swoje pomysły w praktyce. Polskie przedsiębiorczynie doskonale zdają sobie z tego sprawę i nie obawiają się ryzyka. Odważnie sięgają po marzenia i próbują swoich sił w różnych dziedzinach. Nie poddają się w przedbiegach i śmiało dążą do sukcesu – tego możemy się od nich uczyć. Bez względu, czym ten sukces dla nas jest, bo to już bardzo indywidualna sprawa – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką.

Laureatki i laureaci XV edycji konkursu Sukces Pisany Szminką:

Kategoria: Biznes Roku – przychód powyżej 10 mln zł

Małgorzata Miśkiewicz – prezeska Abedik, rodzinnej firmy, która od 30 lat jest liderem na rynku drukarskim i współpracuje z największymi wydawnictwami w Polsce i Europie. W ostatnim roku wyprodukowała 26 mln książek. Poprzez dywersyfikację produkcji i rynków, a także wdrażanie nowych technologii sprawia, że firma odnotowuje wzrosty o 20% rok do roku.

Kategoria: Biznes Roku – przychód poniżej 10 mln zł

Katarzyna Zasiadły – CEO Ul&Ka. W ciągu kilku lat przerodziła jednoosobową działalność gospodarczą w pożądaną markę. Zaczęła od uszycia opaski na włosy dla swojej córki, siedząc przy kuchennym stole, dziś ma kilkuset metrową pracownię, a zamówienia w jej sklepie online można liczyć w dziesiątkach tysięcy. Jej autorskie produkty dostępne są w kilkudziesięciu sklepach stacjonarnych w Polsce, a także w Japonii, Chinach czy na Tajwanie.

Kategoria: Mikrobiznes

Martyna Brzozowska – właścicielka Zrób mi mamo. Jej historia rozpoczęła się od stworzenia jednego prostego zestawu do nauki szydełkowania, dziś z jej platformy regularnie korzysta kilka tysięcy kobiet. Ucząc je sztuki dziergania, chroni od zapomnienia tradycyjne rękodzieło, a jednocześnie wzmacnia kobiecą sprawczość. Jej firma rokrocznie generuje niemal 100-procentowe wzrosty sprzedaży.

Kategoria: Start-up roku

Katarzyna Goch – CEO firmy LIFEBITE SP. Z O.O., która stworzyła iYoni, wirtualną klinikę leczenia problemów z płodnością, która z powodzeniem łączy technologię, sztuczną inteligencję i wiedzę medyczną. Zmienia oblicze opieki nad zdrowiem reprodukcyjnym i leczenia niepłodności. Aplikacja jest obecnie dostępna w 13 językach, pobrało ją setki tysięcy osób ze 176 krajów. Realną pomoc otrzymało już ponad 20 tysięcy par.

Kategoria: Liderka w nowych technologiach

Noemi Zabari – CEO Astrotectonic Sp. z o.o. Odkrywczyni, która w swojej pracy naukowej dostrzegła korelację między promieniowaniem kosmicznym a aktywnością sejsmiczną. Twórczyni systemu prognozowania trzęsień ziemi i ostrzegania przed nimi. Dzięki wykorzystaniu wielu różnych źródeł danych system jest w stanie wysłać ostrzeżenia o nadchodzącym trzęsieniu ziemi od kilku godzin do kilku dni przed jego wystąpieniem, co daje społecznościom i instytucjom więcej czasu na skuteczne przygotowanie, redukcję strat i ochronę ludzkiego życia i jest ewenementem na skalę światową.

Kategoria: Organizacja przyjazna rodzicom

Ekoenergetyka Polska S.A. – organizacja, która wspiera pracowników w różnych momentach życia osobistego: przy zawieraniu związku małżeńskiego, narodzinach dziecka czy łączenia rodzicielstwa z rozwojem kariery. Zapewnia 100-procentowe dofinansowanie przyzakładowego żłobka i przedszkola dla dzieci pracowników. Oferuje kompleksowe wsparcie dla osób powracających z urlopów rodzicielskich.

Kategoria: Pracodawca równych szans

Fundacja Znacznie Więcej – firma, w której stanowiska pracy, jej forma i wymiar dostosowywane są do umiejętności i możliwości indywidualnych osób. W niej każda osoba po kryzysie psychicznym – dotychczas oddalona od rynku pracy – może znaleźć bezpieczne i stabilne miejsce pracy. Wśród pracowników organizacji wymienić można osoby z chorobami psychicznymi, niepełnosprawnością ruchową, neuroatypowe czy wywodzące się z dysfunkcyjnych rodzin. Zatrudnienie finansowane jest ze wspólnie wygenerowanego przez zespół przychodu, które z roku na rok jest coraz większe.

Kategoria: Female Champion of Change

Aleksandra Włodarczyk – Senior Fixed Income CEE Trader w ING oraz współzałożycielka 30% Club Poland. W ramach kampanii wprowadziła pierwsze w Polsce regularne pomiary udziału kobiet we władzach. Zamiast adaptować trendy na rynku pracy, sama je tworzy, a działania na rzecz wyrównywania szans są jej osobistą misją.

Kategoria: Male Champion of Change

Paweł Jakubik – do niedawna dyrektor ds. transformacji cyfrowej w chmurze Microsoft, obecnie Technology Sales Leader w EY. Przewodniczący prezydium Forum Technologii Bankowych i jeden z liderów transformacji cyfrowej w Polsce. Od ponad 20 lat aktywnie działa na rzecz równość płci oraz zmian pozycji kobiet w biznesie. Przeprowadził ponad 40 procesów mentoringowych pro bono, jest zaangażowany w akcję „Wspieram Feminatywy”, która walczy ze stereotypami i wyrównuje szanse między płciami. Jak sam twierdzi, równościowe podejście do świata zawdzięcza dorastaniu przy mamie – naturalnej liderce i siostrach.

Wyróżnikami dobrego lidera i liderki są wizja i umiejętność wdrożenia jej w życie. Są nimi także empatia w stosunku do współpracowników i klientów oraz elastyczność w działaniu. W tej jubileuszowej edycji konkursu po raz kolejny możemy z dumą wyróżniać takich właśnie liderów i liderki – mówi Joanna Erdman, Prezeska Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa, Partnera kategorii Male Champion of Change.

Kategoria: Edukatorka Młodego Pokolenia

prof. Marlena Plebańska – prezeska Fundacji STEAM, od lat zajmuje się podnoszeniem kompetencji nauczycieli i implementowaniem innowacyjnych metod nauczania w dziesiątkach szkół, by te stawały się Laboratoriami Przyszłości. Ekspertka w zakresie kształcenie na odległość i wykorzystania nowych mediów w edukacji. Liderka i prekursorka polskiej e-edukacji. Od siedemnastu lat edukuje nauczycieli, którzy dzięki kompleksowemu podejściu do edukacji, przygotowali już tysiące polskich uczniów na wyzwania współczesnego świata.

Kategoria: Liderka w branży HoReCa

Monika Walecka – właścicielka rzemieślniczej piekarni Cała w mące, cukierni Tonka oraz kanapkowni Focca. Swoją profesjonalną przygodę z kulinariami zaczęła jako blogerka, stylistka jedzenia i fotografka. Odbyła szkolenie z pieczenia chleba w San Francisco Baking Insitute. W 2003 roku jej jagodzianki znalazły się na liście najlepszych dań świata według dziennikarzy magazynu „The Observer”.

Kategoria: Wpływowy Głos

Anna Wiatrowska – psychoterapeutka systemowa w trakcie szkolenia oraz trenerka grupowa, która specjalizuje się w pracy z osobami LGBTQIA+. Prowadzi na Instagramie profil Queerowy Feminizm, który jest miejscem dzielenia się najnowszą wiedzą z badaniami naukowymi w obszarze psychologii, queeru i feminizmu, a także grupy wsparcia dla osób queerowych i w spektrum aseksualności oraz warsztaty dla psychologów i psychoterapeutów. W swojej działalności skupia się na edukacji antydyskryminacyjnej i podnosi świadomość społeczną na temat praw osób LGBTQ+, budując otwarte i tolerancyjne społeczeństwo.

W biznesie nie ma miejsca na nietolerancję, uprzedzenia czy dyskryminację. Każdy, bez względu na orientację i przynależność, zasługuje na równość, sprawiedliwość i akceptację. Bardzo ważna jest ciągła edukacja, uświadamianie w tej materii zarówno w przestrzeni publicznej, jak i mediach społecznościowych, które współcześnie zajmują bardzo ważne miejsce – mówi Beata Czyrko, Członkini Jury Głównego Konkursu i Dyrektorka Marketingu Salveo Poland, dystrybutora pastylek na gardło marki Isla, która patronuje kategorii Wpływowy Głos.

Kategoria: Inspiratorka Roku

Agnieszka Święch – współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji OFF School. Inicjatorka Domu Spokojnej Młodości – projektu dla osób uczniowskich ze szkół średnich w całej Polsce, który ma na celu uzupełnienie wiedzy o nieobecne w programach szkolnych zagadnienia. Zachęca młodych do samodzielnego myślenia, kreatywności i podejmowania inicjatyw, co stanowi fundament dla rozwoju niezależnych i świadomych obywateli. Promując ideę edukacji dostosowanej do indywidualnych potrzeb, prowadzi do – tak potrzebnych – zmian w polskim systemie edukacji.

Nagroda Specjalna

Małgorzata Rozenek-Majdan – prezeska Fundacji MRM, której celem jest wspieranie leczenia niepłodności i wyrównywanie dostępu do specjalistycznych usług medycznych oraz ambasadorką inicjatywy Tak dla in vitro. Doświadczenie medialne oraz rozpoznawalność wykorzystuje do podnoszenia w debacie publicznej ważnych społecznie tematów, przede wszystkim tematu niepłodności i in vitro.

Dokonanie 15-lecia

Olga Adamkiewicz, Katarzyna Rozenfeld i Magdalena Sobkowiak-Czarnecka – pomysłodawczynie kampanii Kobiety na Wybory – apolitycznego projektu edukacyjnego, zachęcającego kobiety do aktywnego uczestnictwa w wyborach. W kampanię zaangażowały się osoby z kilkudziesięciu organizacji z całej Polski. Jako pierwsza inicjatywa w historii współczesnej Polski połączyła ponad 100 kobiecych organizacji, zyskując 3 tysiące ambasadorów kampanii oraz 60 wolontariuszy.

* VUCA to akronim opisujący świat zmienności, złożoności, niepewności i niejednoznaczności. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać? Biuro prasowe
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe
Firma Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?
2024-06-28 | 01:00

Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?

Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę, szczególnie w obsłudze klienta. Zgodnie z tegorocznym badaniem IDC, 66% europejskich przedsiębiorstw wskazało obsługę klienta jako

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.