Komunikaty PR

50 polskich projektów wspierających kobiety w IT

2021-02-24  |  15:00
Biuro prasowe

Skutki pandemii odczuło większość sektorów gospodarki, w tym także branża IT. Mimo to Stowarzyszenie Women in Technology Poland nie zwolniło tempa. Ponad 700 wydarzeń z udziałem ponad 35 tysięcy uczestniczek, 11 podcastów, pierwsze w Polsce badanie Gender Gap i wiele innych inicjatyw, które stanowiły realne wsparcie dla setek kobiet w tym wymagającym czasie.

Women in Technology Poland (WiT) to społeczność kobiet skupionych wokół IT oraz nowych technologii. Stowarzyszenie od ponad dziesięciu lat pomaga kobietom rozwijać kompetencje zawodowe i wzmacnia je w liderskich rolach, dzięki platformie wymiany wiedzy wspierającej rozwój zawodowy. W tym czasie zorganizowało ponad 700 wydarzeń, 40 webinarów, warsztatów i meetupów, w których łącznie udział wzięło ponad 35 tysięcy uczestniczek. Dzięki regionalnym oddziałom prowadzi aktywność w całej Polsce i zgromadziło 19 tysięcy członkiń społeczności. Szeroki zakres podejmowanych tematów – od programowania, przez UX do zarządzania projektami sprawia, że do WiT dołączają zarówno specjalistki na seniorskich stanowiskach w IT jak i osoby stawiające swoje pierwsze kroki lub rozwijające swe umiejętności w zakresie nowych technologii. Jak wyglądał 2020 rok w WiT?

Gender Gap po polsku – w drodze do wyrównania szans

Niewątpliwym sukcesem Stowarzyszenia Women in Technology Poland (WiT) było opracowanie i premiera pierwszego w Polsce raportu „Gender Gap po polsku 2020”, w którym przeanalizowano przyczyny i skutki różnic w postrzeganiu oraz traktowaniu kobiet i mężczyzn. Nie dotyczy to tylko różnic w poziomie wynagrodzeń czy stereotypowego myślenia o przewagach danej płci. Gender gap zawiera w sobie ocenę postaw, zachowań i zdolności dokonywaną przez pryzmat płci, a nie w oparciu o neutralne i obiektywne przesłanki.

Takie podejście dotyczy zarówno życia prywatnego, jak i zawodowego. Sam fakt, że nie ma polskiego odpowiednika na określenie tego zjawiska pokazuje, jak niska jest świadomość istnienia tego problemu. Wyniki raportu pokazały dwie bardzo ważne rzeczy: jak wiele zmieniło się w ciągu minionych 30 lat i jak wiele jest jeszcze do zrobienia w tej kwestii.

Problem = wyzwanie

W sierpniu ubiegłego roku WiT uruchomiło kolejną, odnowioną edycję swojego autorskiego projektu Let’s solve IT! W jego ramach autorki budują sieć kontaktów z ekspertami z obszaru IT i nowych technologii oraz tworzą przestrzeń do regularnych, krótkich spotkań online, w celu rozwiązywania problemów, z którymi spotykają się członkowie społeczności WIT. W programie udział wzięło 6 uczestniczek, które podczas 5 tygodni sesji pilotażowej analizowały zdefiniowane przez siebie wyzwania, tak aby znaleźć optymalne rozwiązanie.

Siła liderek

Jesienią we współpracy z firmą technologiczną Grand Parade został uruchomiony projekt Lead IT, Lady! To 9 miesięczny program warsztatowy, którego celem jest wsparcie kobiet w podejmowaniu ról liderskich w IT i wspieranie ich w rozwoju tych kompetencji. WiT postawił na mentoring oraz praktyczną formę zdobywania wiedzy i umiejętności liderskich wśród kobiet aktywnych w branży nowych technologii. Program wzmacniający kobiecy leadership w IT składa się z czterech modułów skoncentrowanych na określonych polach kompetencyjnych – od zarządzania zespołem, przez realizację własnych projektów, po konsultacje z mentorkami branżowymi.

Szerokie spektrum działania

Oprócz nowinek stricte ze świata technologii i kariery w IT, społeczność Women in Technology Poland postawiła na popularyzację wiedzy z zakresu prawa w branży informatycznej. Tym sposobem we współpracy z kancelarią LAWMORE powstała seria postów tematycznych “Law in IT”, poruszających takie tematy jak NDA, prawa autorskie czy rejestry Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

W social mediach Stowarzyszenie podjęło instagramowe wyzwanie #30devstories. Miało ono na celu szerzenie skondensowanej wiedzy, przemyśleń okołoprogramistycznych, w formie krótkich, instagramowych stories – relacji wyświetlających się na Instagramie przez 24 godziny. Przez 30 dni, WiT codziennie dzielił się swoją wiedzą dotycząca różnych obszarów IT, w szczególności ukierunkowaną na deweloperki o różnym poziomie doświadczenia zawodowego.

Zajęcia, prelekcje i warsztaty, czyli czas na dzieci w IT

Chcąc pomagać dzieciom w rozwijaniu ich pasji, a także w dążeniu do spełniania marzeń, Stowarzyszenie WiT nawiązało współpracę z dwiema Fundacjami: Mam Marzenie oraz Hakersi, w ramach projektu WIT4People. Ponadto zorganizowało również siedem webinarów dla dzieci i młodzieży, a także pierwszą edycję konferencji Digit4Kids, która tym razem odbyła się online i była poświęcona nowym technologiom. Ponad 20 ekspertów przeprowadziło ponad 16 godzin warsztatów, prelekcji, gier i zabaw oraz pokazów.

Z rozpędem w nowy rok

Stowarzyszenie WIT zamierza w 2021 roku kontynuować inicjatywy, które cieszyły się powodzeniem w minionym roku, ale też na tym nie skończy. Coraz więcej kobiet myśli o przyszłości związanej z tą dziedziną nauki, stąd wciąż rosnące zapotrzebowanie na działania takie jak te podejmowanie przez WiT. Podcasty, meetupy, webinary czy konferencje – to tylko zapowiedź tego, co Stowarzyszenie przygotowuje dla branży IT.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.