ADAMED SmartUP łączy Polskę i Wietnam. W Hanoi wystartowała 3. edycja programu s
Wietnamska odsłona programu stypendialnego ADAMED SmartUP jest organizowana od 2019 roku. Uczestniczą w niej uczniowie ze Szkoły Średniej im. Przyjaźni Polsko-Wietnamskiej w Hanoi. W tym roku do rekrutacji zgłosiło się 457 nastolatków, spośród których do trzeciej edycji programu zakwalifikowało się 150 osób.
Wietnam to oprócz Polski drugi kraj, w którym Fundacja Adamed prowadzi program naukowo-edukacyjny ADAMED SmartUP. Jest on skierowany do nastolatków, którzy pasjonują się naukami ścisłymi i przyrodniczymi.
Pogłębiona wiedza, nowe umiejętności
Każdego roku wietnamska edycja programu cieszy się coraz większym zainteresowaniem uczniów szkoły z Hanoi. W tegorocznej rekrutacji uczestniczyło 457 osób. Pierwszym etapem kwalifikacji był test z nauk ścisłych i przyrodniczych, a kolejnym test z języka angielskiego. Na podstawie łącznych wyników wyłoniono 150 uczestników 3. edycji ADAMED SmartUP w Wietnamie.
– To dla nas ogromna radość, że jako Fundacja Adamed możemy wspierać rozwój zdolnych i ambitnych uczniów nie tylko w Polsce, lecz także poza jej granicami. Coraz większe zainteresowanie programem ADAMED SmartUP w Wietnamie pokazuje, jak bardzo taka inicjatywa jest potrzebna – mówi Martyna Strupczewska z Fundacji Adamed.
Tak jak w dwóch poprzednich edycjach również tym razem dla uczestników ważna będzie nauka angielskiego z native speakerami. Dodatkowo uczniowie wezmą udział w zajęciach z przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, a także w warsztatach dotyczących ochrony środowiska, które poprowadzi ekspert ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Ze względu na sytuację pandemiczną w Wietnamie wszystkie zajęcia na razie będą odbywały się online.
3. edycja programu ADAMED SmartUP w Wietnamie zakończy się wraz z końcem roku szkolnego wiosną 2022 roku. Jej uczestnicy napiszą sprawdzian ewaluacyjny. Następnie na podstawie wyników tego testu oraz całościowej oceny pracy uczniów zostanie wybranych troje laureatów. Jedną z nagród będzie możliwość udziału w obozie naukowym, który odbędzie się w Polsce w lipcu przyszłego roku.
Siedem lat popularyzacji nauki w Polsce
1 października została uruchomiona gra rekrutacyjna do nowej polskiej odsłony ADAMED SmartUP. To pierwszy etap rekrutacji do 8. edycji programu, który potrwa do 15 stycznia. Mogą wziąć w nim udział uczniowie z całej Polski mający 14-19 lat, którzy są szczególnie zainteresowani naukami ścisłymi i przyrodniczymi.
Za poprawnie rozwiązane zadania gracze otrzymują punkty, a ci z najlepszymi wynikami zostaną poproszeni o wypełnienie formularzy aplikacyjnych i zaproszeni na rozmowy kwalifikacyjne. W kolejnym etapie 50 osób otrzyma możliwość udziału w letnim innowacyjnym obozie naukowym. Następnie 10 uczestników obozu zdobędzie nagrodę główną, czyli indywidualny program konsultacji edukacyjnych. Po roku 3 z nich dostanie stypendium naukowe.
Szczegółowe informacje o grze rekrutacyjnej i nowej polskiej edycji programu można znaleźć na stronie adamedsmartup.pl.
***
ADAMED SmartUP to program naukowo-edukacyjny skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Jego celem jest popularyzacja nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wsparcie rozwoju pasji i zainteresowań szczególnie uzdolnionej młodzieży. Podstawą inicjatywy jest platforma internetowa adamedsmartup.pl oraz program stypendialny przeznaczony dla osób w wieku 14-19 lat. Dotychczas program objęli patronatem honorowym: Minister Edukacji Narodowej, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Minister Rozwoju i Technologii, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Instytut Badań Edukacyjnych, Narodowe Centrum Nauki, Politechnika Warszawska, Politechnika Śląska, Polska Akademia Nauk, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny oraz Akademia Morska w Szczecinie.
Organizatorem programu ADAMED SmartUP jest Fundacja Adamed, której celem jest wspieranie działalności badawczo-rozwojowej, naukowej i oświatowej, a także popularyzacja nauki oraz wsparcie rozwoju młodzieży i środowiska naukowego.
Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!
Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.