BIZNESMEN, RODZIC, NAUCZYCIEL Jak nie zwariować podczas kwarantanny
PMM
ul. Batorego 2/30
31-135 Kraków
dorota.zadroga|pmm.org.pl| |dorota.zadroga|pmm.org.pl
698989141
pmm.org.pl
W minionych tygodniach rodzice połączyli role nauczycieli, biznesmenów i wychowawców – a to wszystko w zaledwie 24 godzinach i na niewielkiej przestrzeni. Jak pomóc dziecku usamodzielnić się, a sobie osiągnąć wymagane wyniki w pracy?
W ostatnim czasie pojawiły się niezliczone artykuły podsuwające pomysły na zorganizowanie sobie pracy zdalnej. Stworzenie w domu zamkniętej przestrzeni, wyznaczenie sztywnych godzin, rozpisanie zadań, znalezienie czasu na hobby i ćwiczenia fizyczne po wyłączeniu komputera. I wtedy, kiedy wszystko jest już poukładane i zaplanowane, pojawiają się one – dzieci. Znudzone lekcjami online, domagające wyjścia na plac zabaw i szukające uwagi rodzica. Dla jednych rodziców katorga, bo lekcje online same się nie powtórzą, a więc czeka go drugi etat z dziećmi przed ekranami tabletów. Z kolei inni nie zauważają różnicy, ponieważ pochłonięte swoimi zainteresowaniami dzieci nie przejmują się obecnością dorosłych.
- Teraz wyraźnie widzimy i słyszymy, którzy rodzice rzetelnie przyłożyli się do wychowywania dzieci, rozbudzania ich ciekawości i pokazywania świata, a którzy odpuścili i skupili się na wbijaniu im do głowy podręcznikowej wiedzy, którą przeliczają na oceny. Dzieci w swojej naturze chcą wiedzieć wszystko – kto z nas nie przeżył niekończącej się litanii pytań dlaczego? jak? kto? Jeśli nie zadbamy o tą dziecięcą ciekawość, to odchorujemy to tak samo jak one, jako rozrywkę mając wspólne patrzenie w monitor zamiast zabawy. Zamknięcie w domu niczego nie zmienia, kawałki kolorowego papieru, odrysowywanie kształtów na szybie i kalambury można wykorzystać w każdych warunkach – mówi Maciej Gnyszka, ojciec trójki dzieci i założyciel Towarzystw Biznesowych.
Czas spędzony w odizolowaniu to wyzwanie dla malucha, który musi wykazać się dyscypliną i empatią, której brakuje przecież wielu dorosłym. Aby ułatwić przejście całej rodziny przez przedłużającą się kwarantannę, niezbędne jest rozbudzenie w nim pasji – chęci tworzenia, która go pochłonie. Internet jest pełen wskazówek, ale trzeba umieć się wśród nich poruszać. Inaczej migający monitor niczym nie będzie różnić się od zapętlonych kreskówek, a dziecko spędzi kolejne godziny na obserwowaniu przygód, w których nie może wziąć udziału.
- Mamy niezliczoną ilość stron z materiałami edukacyjnymi, rozrywkowymi, oddzielne kanały w telewizji i podcasty. Nie ma wymówki na nudę w czasie kwarantanny, bo informacji mamy aż w nadmiarze. Warto śledzić profile szkół nie tylko pod względem bieżących informacji dotyczących przebiegu zajęć, ale również porad i wybranych przez nauczycieli materiałów dodatkowych. A największą sztuką jest przekonanie dziecka, że wcale się nie uczy, a więc takie wymyślenie zabaw, żeby niejako mimochodem rozwijało wiedzę. Liczy się też pozytywna atmosfera w rodzinie, bo jeśli mówimy „ucz się pilnie, to będziesz mieć ważną pracę jak tata”, a tymczasem tata jest wiecznie zmęczonym kłębkiem nerwów, to dla dziecka żadna motywacja. Wspólna zabawa po godzinach to nie tylko relaks, ale też początek rozwijania zainteresowań dziecka, a może nawet rodzica. – dodaje Maciej Gnyszka.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.