Czy nauka hybrydowa może być dobrym rozwiązaniem dla uczniów?
Od 1 września młodzież ma wrócić do szkół. W gestii dyrektorów placówek pozostaje jednak tryb zajęć, w których uczęszczać będą dzieci. Z jednej strony nauka stacjonarna w dobie pandemii Covid-19 nie zawsze może być dla wszystkich możliwa, z drugiej nauka zdalna w wielu przypadkach okazuje się mniej skuteczna niż tradycyjne zajęcia. Dlatego co raz więcej szkół decyduje się na prowadzenie zajęć w trybie hybrydowym, łącząc bezpieczeństwo nauki zdalnej z możliwością bezpośrednich interakcji z nauczycielami i kolegami z klasy.
Kiedy ubiegły semestr w szkołach przebiegł pod znakiem nauki przez internet, podniosło się wiele głosów zwracających uwagę na minusy tego rozwiązania. Dzieci często nie mogły się skupić na takich zajęciach lub zajmowały się czymś zupełnie innym niż nauka. Uczniom, którzy gorzej radzili sobie z przerabianym materiałem, trudniej było uzyskać pomoc ze strony nauczyciela, a ci z kolei gorzej mogli kontrolować, jak ich podopieczni radzą sobie z przyswojeniem tematu. Wreszcie nauka w klasie to także interakcje pomiędzy rówieśnikami, równie ważne dla rozwoju dziecka, jak zdobywanie wiedzy.
Osobnym problemem jest utrudniony dostęp do technologii pozwalającej na prowadzenie tego typu zajęć, zwłaszcza w uboższych rodzinach. Czasem jeden komputer przypadał na kilkoro domowników, a niektóre obszary wciąż nie dysponują dostępem do szerokopasmowego Internetu, który pozwoliłby na komfortową i skuteczną naukę. Dla takich dzieci możliwość uczestniczenia w tradycyjnych zajęciach jest jedyną szansą, by nie mieć zaległości w stosunku do swoich rówieśników z większych miejscowości.
Wyobraźmy sobie zatem klasę bez granic, obejmującą dynamiczne i interaktywne zajęcia oraz nowe metody nauczania. Dlaczego nie wprowadzić takiego samego systemu nauki na odległość, który byłby podobny do trybu pracy oferowanego przez większość firm? Dla przykładu schemat 2 dni w klasie i 3 dni w domu pozwoli na osiągnięcie dobrej równowagi pomiędzy bezpieczeństwem, a skutecznością nauki. Pozwoli to zmniejszyć liczbę dzieci obecnych w klasie, a tym samym, szanse przenoszenia wirusa. Z kolei mankamenty nauki za pośrednictwem wideo mogą zostać znacząco zniwelowane dzięki nowym technologiom.
- Każdy, kto miał okazję brać udział w godzinnej, tradycyjnej telekonferencji wie, że utrzymanie skupienia na statycznym obrazie i słabej jakości dźwięku jest niezwykle trudne – Mówi Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly. - Tym bardziej dzieciom, których uwaga pryska szybciej niż dorosłych, zdecydowanie trudniej skutecznie przyswajać wiedzę w ten sposób. By zajęcia odbywające się w formie online były skuteczne, ich formuła powinna maksymalnie imitować realne spotkanie twarzą w twarz. Technologie audio i wideo w ostatnich latach poczyniły olbrzymi postęp, poprawiając jakość i doświadczenia ze spotkań w formule technologii. Dla przykładu nowoczesne urządzenia, takie jak wideobar all-in-one Poly Studio X pozwalają na praktycznie całkowite wyeliminowanie szumu z otoczenia, kamera śledzi poruszającego się po sali nauczyciela, a aplikacje oferują możliwość jednoczesnego streamingu wideo oraz wirtualnej tablicy.
Skuteczne nauka i bezpieczeństwo dzieci to rozwiązanie, które jest możliwe do osiągnięcia. System uczenia hybrydowego może łączyć te dwa kluczowe priorytety, jeśli będą wspierane przez odpowiednią technologię. Współpraca pomiędzy między szkołami, rodzicami i kuratorium oświaty pozwoli na kontynuowanie nauki przez wszystkie dzieci, niezależnie od tego jakie są ich indywidualne potrzeby.

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.