Komunikaty PR

Czy niemiecki to język pasji? Rzeczywistość przeczy stereotypom.

2020-07-23  |  11:00
Biuro prasowe
Do pobrania ai ( 0.31 MB )

Gospodarka, żywność i porządek – to główne skojarzenia młodych Polaków z Niemcami wg badania pracowni Synergion na zlecenie Goethe-Institut. Powyższe konotacje są – jak najbardziej – pozytywne, ale zdają się zupełnie nie brać pod uwagę innych, mniej stereotypowych atutów tego kraju, jakimi są m.in. bardzo dobrze rozwinięty rynek muzyczny, wspieranie odważnych startupów czy stawianie na etyczną modę. Właśnie ruszyła kampania Język Twojej Pasji, której celem jest zwrócenie uwagi na te mniej oczywiste strony naszych zachodnich sąsiadów oraz pokazanie młodym Polkom i Polakom, że nauka niemieckiego może im pomóc w rozwijaniu zainteresowań.

 

Niemcy są czwartym największym rynkiem muzycznym na świecie, a tymczasem tylko 3% respondentów wspomnianego badania kojarzy ten kraj z muzyką. 1,3% odpowiedzi dotyczyło grupy Rammstein. Badanie przeprowadzono w kwietniu 2020 roku wśród polskich uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz studentów, a pytanie o skojarzenia zadano osobom nie uczącym się języka niemieckiego. Odpowiedzi pokazały więc, jak widzi ten kraj młodzież, która raczej nie ma z nim bliskiego kontaktu.

 

Być może to jest właśnie powodem tak niewielkiego odsetka skojarzeń z muzyką. Nie oddaje on bowiem rzeczywistości kraju, który jest jednym z najważniejszych miejsc dla gatunków takich, jak techno, house czy IDM. Beethoven i Bach nie są może na szczytach playlist Spotify młodych Polaków, ale to, że uwielbiają oni Paula Kalkbrennera, Borisa Brejchę czy Svena Vätha, wiemy po wyprzedawanych występach tych artystów w naszym kraju. Niemcy to też świetne miejsce do nauki muzyki, gdzie aż połowa studentów konserwatoriów pochodzi z zagranicy. Czesne jest tam darmowe i nie brakuje programów stypendialnych. W popularnym serialu Netflixa, „Unorthodox”, poruszony jest zresztą ten wątek.

 

Inną pasją, która nie kojarzy się młodym Polakom z Niemcami jest moda. W badaniu Synergion w ogóle nie pojawiają się takie skojarzenia, a przecież niemal każdy z nas miał kiedyś na nogach buty Adidasa czy Pumy albo słyszał o Karlu Lagerfeldzie czy Hugo Bossie. To tylko te najpopularniejsze przykłady z Niemiec, za którymi kryje się kipiące pomysłami, różnorodne środowisko. Berlin uznawany jest za stolicę etycznej, ekologicznej mody i to właśnie tam odbywają się największe targi jej poświęcone, czyli Neonyt. To tam – często w pierwszej kolejności – pokazywane są przełomowe rozwiązania technologiczne dla przemysłu modowego.

 

No właśnie, technologie. Przecież pasje nie muszą być wyłącznie artystyczne. Można kochać robotykę, programowanie czy marzyć o wprowadzeniu w życie unikalnego pomysłu na cyfrowy biznes. W tych obszarach znajomość niemieckiego także może być bardzo pomocna, bo wówczas będziemy mówić językiem jednego z najbardziej innowacyjnych krajów na świecie – od tego roku na szczycie Bloomberg Innovation Index. 12% respondentów badania Synergion wskazało w skojarzeniach na niemieckie marki samochodowe, ale branża motoryzacyjna to nie jedyne źródła nowych technologii u naszych zachodnich sąsiadów. Także małe i średnie firmy mają na koncie wiele innowacji i przełomowych rozwiązań, a jednym z najlepszych miejsc na świecie na prowadzenie nowoczesnego startupu jest Berlin. Wielu polskich przedsiębiorców, jak choćby twórcy aplikacji Tylko.com, znalazło finansowanie właśnie tam.

 

Badanie Synergion pokazało więc pozytywny, ale dość stereotypowy wizerunek Niemiec wśród polskiej młodzieży, która niekoniecznie łączy ten kraj ze swoimi zainteresowaniami i hobby. Właśnie dlatego ruszyła kampania i strona www.jezyktwojejpasji.pl, na której znajdziemy wiele przykładów i historii, które mogą zmienić nasze spojrzenie na zachodnich sąsiadów i ich język.

 

Kampania Język Twojej Pasji realizowana jest wspólnie przez Ambasadę̨ Republiki Federalnej Niemiec, Goethe-Institut w Warszawie i Krakowie, Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej (DAAD), Zentralstelle für Auslandsschulwesen (Centralny Wydział Szkolnictwa Za Granicą), Willy-Brandt-Schule w Warszawie. Przedsięwzięcie w imieniu partnerów koordynuje Goethe-Institut w Warszawie.

 

Wejdź na www.jezyktwojejpasji.pl i dowiedz się więcej.

 

*Pracownia Synergion przeprowadziła badanie metodą CAWI na grupie 5710 uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych i uczelni wyższych. 1908 z tych osób zadeklarowało, że nie uczyło się języka niemieckiego.

__

Kampania Język Twojej Pasji realizowana jest wspólnie przez Ambasadę̨ Republiki Federalnej Niemiec, Goethe-Institut w Warszawie i Krakowie, Niemiecką Centralę Wymiany Akademickiej (DAAD), Zentralstelle für Auslandsschulwesen (Centralny Wydział Szkolnictwa Za Granicą), Willy-Brandt-Schule w Warszawie. Przedsięwzięcie w imieniu partnerów koordynuje Goethe-Institut w Warszawie.

 

Ambasada Niemiec reprezentuje Republikę Federalną Niemiec w Polsce i realizuje liczne projekty, mające na celu pielęgnowanie dobrych relacji między dwoma krajami.  Goethe-Institut e.V. jest instytutem kultury Republiki Federalnej Niemiec działającym na całym świecie. Promuje on znajomość języka niemieckiego zagranicą, wspiera międzynarodową współpracę kulturalną i upowszechnia całościowy wizerunek Niemiec, informując o ich życiu kulturalnym, społecznym i politycznym. Niemiecka Centrala Wymiany Akademickiej (DAAD) to stowarzyszenie niemieckich uczelni, które wspiera proces internacjonalizacji szkolnictwa wyższego w Niemczech oraz współpracę pomiędzy niemieckimi i zagranicznymi instytucjami nauki. DAAD przyznaje stypendia wybitnym studentom i naukowcom oraz udziela informacji nt. studiów i badań naukowych w Niemczech. Polsko-Niemiecka Szkoła Spotkań i Dialogu im. Willy’ego Brandta w Warszawie jest jedną z ponad 140 szkół niemieckich za granicą. Jej celem jest kształtowanie osobowości uczniów w środowisku wielonarodowościowym i wielokulturowym. Centralny Wydział Szkolnictwa za Granicą (ZfA) wspiera szkoły za granicą Niemiec. Jego doradcy opiekują się prawie 100 szkołami w Polsce realizującymi program DSD, który przygotowuje do uzyskania dyplomu językowego Konferencji Ministrów Kultury (DSD).

 

Kontakt:

Paulina Makuch, paulina.makuch@grayling.com, tel.601 092 042

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Druga edycja eduSensus Education Awards 2024 Biuro prasowe
2024-07-10 | 09:40

Druga edycja eduSensus Education Awards 2024

Od 9 maja można nadsyłać zgłoszenia, doceniając najbardziej kreatywnych i innowacyjnych nauczycieli, dyrektorów, pedagogów oraz szkoły, które w wyjątkowy
Edukacja „W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM
2024-07-08 | 14:00

„W kinie doświadczaj, nie nagrywaj!” Edukacyjny projekt marki Motorola i NAM

Warszawa, 8 lipca 2024 r.: Wystartował edukacyjny projekt realizowany przez New Age Media dla marki Motorola w kinach sieci Cinema City. W ramach projektu, na 377 ekranach w 41 obiektach kinowych
Edukacja Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt
2024-07-05 | 08:37

Odbudowa szkół w Ukrainie – rusza pilotażowy projekt

Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Transformacji Cyfrowej w Ukrainie ogłosiły projekt odbudowy ukraińskich szkół na nieokupowanych terenach kraju. Specjalnie powołany w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em

Oddziały Biura Rzecznika MŚP prowadzą już ponad 600 spraw dotyczących Małego ZUS-u Plus. Przedmiotem sporu z ZUS-em jest interpretacja, jak długo – dwa czy trzy lata – powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek. Pod koniec czerwca Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok, w którym podzielił korzystną dla przedsiębiorców argumentację Rzecznika MŚP. – Nie stanowi on jeszcze o linii interpretacyjnej. Czekamy na wejście w życie ustawy deregulacyjnej, która ułatwi od stycznia przedsiębiorcom przechodzenie na Mały ZUS Plus – mówi Agnieszka Majewska, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Problemy społeczne

Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki

Ogromna awaria systemu Windows, wywołanego błędem w aktualizacji oprogramowania CrowdStrike, doprowadziła do globalnego paraliżu. Przestały działać systemy istotne z perspektywy codziennego życia milionów ludzi. Tylko w piątek odwołano kilka tysięcy lotów na całym świecie,  a w części regionów w USA nie działał numer alarmowy. – To pokazuje, że im bardziej jesteśmy uzależnieni od technologii, tym łatwiej wykluczyć wręcz całe gałęzie gospodarki, a podobne skutki mógłby mieć cyberatak – ocenia Krzysztof Izdebski z Fundacji im. Stefana Batorego. Jego zdaniem tego typu incydenty są nie do uniknięcia i trzeba się na nie lepiej przygotować.

Ochrona środowiska

Nowelizacja przepisów ma przyspieszyć rozwój farm wiatrowych. Do 2040 roku Polska może mieć zainstalowane w nich ponad 40 GW mocy

Jeszcze w tym kwartale ma zostać przyjęty przez rząd projekt zmian w ustawie o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Nowelizacja zmniejsza minimalną odległość turbin wiatrowych od zabudowań do 500 m. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej ocenia, że zmiana odległości zwiększy potencjał energetyki wiatrowej do 2040 roku nawet dwukrotnie, do poziomu 41,1 GW. – Branża czeka też na przyspieszenie procedur, przede wszystkim procedury środowiskowej i całego procesu zmiany przeznaczenia gruntów – mówi Anna Kosińska, członkini zarządu Res Global Investment.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.