Dziewczynki z potencjałem, chłopcy z możliwościami
Wielu z nas wciąż jest przekonanych, że większe predyspozycje do nauki przedmiotów ścisłych mają chłopcy, a humanistycznych dziewczynki. Okazuje się jednak, że to nieprawda.
Wszystkie dzieci mają takie same szanse na efektywną naukę zarówno przedmiotów ścisłych, jak i humanistycznych. Wskazują na to wyniki badania przeprowadzonego w Carnegie Mellon University w Stanach Zjednoczonych pod koniec ubiegłej dekady. Dowodzą one, że mózgi dziewczynek i chłopców rozwijają się w identyczny sposób.
Żadna płeć nie ma „wdrukowanych” preferencji – chłopcy nie rodzą się z ponadprzeciętnymi zdolnościami do matematyki, a dziewczynki nie przychodzą na świat z umiejętnością pisania poprawnych językowo treści. Oznacza to, że przyszłe zainteresowania i umiejętności dzieci zależą głównie od ich wychowania.
W tym kontekście bardzo ważne jest, by rodzice wychowując dzieci już od ich najmłodszych lat wychodzili poza utarte schematy i stereotypy. To na szczęście już się dzieje. Gdy patrzymy na młodych rodziców i to, jakie zabawki kupują swoim dzieciom, zauważyć można, że niewielu z nich kieruje się starą zasadą, że lalki kupuje się jedynie dziewczynkom, a samochodziki chłopcom. To samo tyczy się aktywności jakie organizujemy dzieciom. Takie elementy w znacznym stopniu rzutują na to, czym nasze dzieci będą interesowały się, gdy już podrosną.
Dodatkowo, to czy nasza córka będzie dobra z matematyki a syn pisał szóstkowe wypracowania zależy też w dużej mierze od nauczyciela. Dobrze, jeśli będzie on zaszczepiał w uczniach porównanie, że mózg funkcjonuje, jak mięsień, który staje się silniejszy, jeśli jest „trenowany”. Gdy dziecko uczy się czegoś nowego, za każdym razem tworzą się w mózgu nowe połączenia. Zdolności intelektualne, jak najbardziej można nabywać. Z tego właśnie względu jedną z kluczowych ról w rozwijaniu potencjału dzieci odgrywa nauczyciel. Jego zadaniem jest wspieranie harmonijnego rozwoju dziecka przy uwzględnieniu jego indywidualnych potrzeb.
Podsumowując – zarówno chłopiec może być asem z języka polskiego, jak i dziewczynka może osiągać ponadprzeciętne wyniki z matematyki. Wystarczy rozbudzić zainteresowanie dziecka, a nasza pociecha będzie w stanie funkcjonować w świecie w taki sposób, aby mieć z tego wysoką satysfakcję i samoocenę.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.