Komunikaty PR

Edukacja wdrożeniowa: klucz do wypełnienia luki kompetencyjnej na rynku pracy

2024-10-10  |  10:00
Biuro prasowe

Edukacja wdrożeniowa: klucz do wypełnienia luki kompetencyjnej na rynku pracy

 

Polski rynek pracy zmaga się z coraz większymi trudnościami w zatrudnianiu pracowników o odpowiednich kwalifikacjach, szczególnie w branżach technicznych, takich jak IT, inżynieria i produkcja. Te problemy wynikają z tzw. luki kompetencyjnej – zjawiska, w którym umiejętności i wiedza dostępnych na rynku pracowników nie odpowiadają aktualnym potrzebom pracodawców. Coventry University Wrocław, odpowiadając na te wyzwania, proponuje model edukacji wdrożeniowej, który łączy teorię z praktyką zawodową, przygotowując studentów do realnych wymagań rynku pracy. Innowacyjne podejście uczelni wspiera skuteczną walkę z rosnącą luką kompetencyjną, pomagając lepiej dopasować umiejętności absolwentów do potrzeb pracodawców.

 

Z najnowszych badań rynku pracy, takich jak „Barometr zawodów 2024”, wynika, że Polska zmaga się z poważnym niedopasowaniem kompetencji do potrzeb pracodawców. W szczególności dotyczy to sektorów technicznych i innowacyjnych, gdzie brakuje wykwalifikowanej kadry. W odpowiedzi na te wyzwania, Coventry University Wrocław nie tylko proponuje model edukacji wdrożeniowej, ale również prowadzi badania i analizy, które pomagają w efektywnym projektowaniu programów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb rynku pracy. W tym kontekście kluczowym dokumentem jest opublikowana przez uczelnię „Biała Księga”, która szczegółowo opisuje zasady i korzyści płynące z edukacji wdrożeniowej.

Rosnący problem na rynku pracy

Tradycyjne formy edukacji zawodowej nie nadążają za zmianami technologicznymi, a sektor edukacyjny zmaga się z brakiem elastyczności w dostosowywaniu programów nauczania do dynamicznych potrzeb rynku.

„Aż 72% pracodawców w Polsce ma trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, jak wynika z raportu «Niedobór talentów 2023» Manpower Group. W Coventry University Wrocław stawiamy na bliską współpracę z biznesem, co stanowi fundament naszej filozofii edukacyjnej. Wierzymy, że potrzebne są szersze działania systemowe, takie jak kompleksowy program edukacji wdrożeniowej. Tego typu inicjatywy nie tylko odpowiadają na aktualne potrzeby rynku pracy, ale także przygotowują przyszłe pokolenia specjalistów do wyzwań czwartej rewolucji przemysłowej” – komentuje dr Jacek Lewandowski z Coventry University Wrocław.

Edukacja wdrożeniowa jako kluczowe rozwiązanie

Model edukacji wdrożeniowej, zaproponowany przez Coventry University Wrocław, to kompleksowe podejście, którego celem jest łączenie pracy z nauką. Zgodnie z „Białą Księgą”, która stanowi fundament dla opracowywanego modelu, kluczowe jest ścisłe zaangażowanie pracodawców w proces kształcenia. Dzięki temu programy te zakładają skuteczne łączenie teorii z praktyką, co umożliwia uczestnikom zdobywanie cennych doświadczeń zawodowych już podczas studiów. Kluczowym elementem systemu jest jego powiązanie z Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji (ZSK), co pozwala na uzyskanie certyfikatów zawodowych oraz tytułów licencjackich lub inżynierskich.

Edukacja wdrożeniowa z założenia obejmuje kilka istotnych elementów, takich jak nowa formuła zatrudnienia – umowa o pracę na czas doskonalenia zawodowego – oraz łączenie pracy pod kierunkiem doświadczonych mentorów („mistrzów”) z nauką w instytucjach edukacyjnych współpracujących z pracodawcami. Uczestnicy programu mają możliwość zdobywania mikropoświadczeń za ukończenie poszczególnych modułów nauczania, co zapewnia im elastyczną ścieżkę rozwoju kwalifikacji. System finansowania zakłada utworzenie Funduszu Edukacji Wdrożeniowej przez pracodawców, a ich wydatki mogą być odliczane od podatku, co dodatkowo zachęca do aktywnego uczestnictwa. Pracodawcy mają również wpływ na wybór instytucji kształcących oraz treści programów, co pozwala na lepsze dopasowanie umiejętności uczestników do rzeczywistych potrzeb rynku pracy. Edukacja wdrożeniowa opiera się na brytyjskim modelu Apprenticeship, który obejmuje wspomniane elementy i dlatego stanowi solidną podstawę do rozwinięcia tego typu programów w Polsce.

Korzyści dla pracodawców i pracowników

Pracodawcy biorący udział w programie mogą aktywnie kształtować treści programów nauczania, dostosowując je do swoich realnych potrzeb. Dzięki temu zyskują wykwalifikowaną kadrę, gotową do podjęcia pracy już w trakcie trwania programu. Doskonałym przykładem takiej współpracy jest program Chartered Manager Degree Apprenticeship (CMDA) realizowany w Wielkiej Brytanii przez Coventry University wspólnie z firmą Nestlé. Program ten łączy wiedzę akademicką z praktycznym doświadczeniem zawodowym, umożliwiając uczestnikom zdobycie tytułu licencjata w zarządzaniu oraz rozwój kluczowych kompetencji menedżerskich poprzez rotację między różnymi działami firmy.

Dla Nestlé program CMDA przynosi wymierne korzyści, umożliwiając kształcenie przyszłych liderów zgodnie z misją i wartościami firmy. Uczestnicy zdobywają nie tylko formalne kwalifikacje, ale także realne doświadczenie zawodowe, co zwiększa ich wartość na rynku pracy. Z kolei dla uczestników edukacja wdrożeniowa oznacza stabilność zatrudnienia, realną ścieżkę kariery oraz rozwój umiejętności cenionych w dobie czwartej rewolucji przemysłowej, takich jak cyfryzacja i automatyzacja.

Rola pracodawców w implementacji edukacji wdrożeniowej

Wprowadzenie edukacji wdrożeniowej w Polsce w dużej mierze zależy od aktywnego zaangażowania pracodawców. To właśnie firmy mają kluczową rolę w kształtowaniu programów edukacyjnych, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby rynku pracy, oraz w zapewnianiu możliwości praktycznej nauki pod okiem doświadczonych mentorów. Coventry University Wrocław zaprasza pracodawców oraz innych interesariuszy do współpracy, by wspólnie promować i rozwijać edukację wdrożeniową w Polsce. Tego typu inicjatywa może przynieść wymierne korzyści zarówno firmom, jak i przyszłym pracownikom, którzy zdobędą umiejętności dopasowane do dynamicznych zmian na rynku pracy.

„Widzimy ogromny potencjał w rozwoju edukacji wdrożeniowej, która łączy teorię z praktyką. W Coventry University Wrocław chcemy stworzyć solidną platformę współpracy z biznesem, aby skutecznie przygotować przyszłe pokolenia specjalistów do wyzwań nowoczesnej gospodarki” – komentuje dr Jacek Lewandowski z Coventry University Wrocław.

Wnioski z Białej Księgi

Jak wynika z „Białej Księgi” opublikowanej przez Coventry University Wrocław, jednym z kluczowych elementów sukcesu edukacji wdrożeniowej jest zaangażowanie pracodawców. Programy typu apprenticeship są już z powodzeniem wdrażane w takich krajach jak Niemcy, Wielka Brytania czy Francja, a ich implementacja w Polsce mogłaby znacząco zwiększyć konkurencyjność gospodarki. Coventry University Wrocław ma na celu nie tylko promowanie tego modelu w Polsce, ale także jego szeroką implementację w sektorach o największym zapotrzebowaniu na specjalistów.

W „Białej Księdze” szczegółowo opisano model edukacji wdrożeniowej, który łączy naukę teoretyczną z praktyką zawodową. Kluczową rolę w tym systemie odgrywa współpraca pomiędzy pracodawcami a instytucjami edukacyjnymi, co pozwala uczestnikom zdobywać praktyczne umiejętności bezpośrednio od specjalistów, jednocześnie rozwijając swoją wiedzę akademicką. Innowacyjność tego systemu podkreśla także wprowadzenie mikropoświadczeń, które umożliwiają stopniowe potwierdzanie nabywanych kompetencji, co czyni program bardziej elastycznym i dostosowanym do potrzeb rynku pracy. „Biała Księga” zwraca również uwagę na potrzebę stworzenia korzystnych mechanizmów finansowania, w tym ulg podatkowych, które mogą zachęcić firmy do inwestowania w edukację wdrożeniową. Wprowadzono m.in. pomysł utworzenia Funduszu Edukacji Wdrożeniowej, z którego środki pracodawcy mogliby odliczać od należnego podatku CIT do wysokości 0,5%. Dodatkowo, program przewiduje formułę zatrudnienia na czas doskonalenia zawodowego, która łączy pracę pod nadzorem mentorów z kształceniem teoretycznym, co tworzy kompleksowy i efektywny system edukacyjny.

Coventry University Wrocław stoi na czele innowacji w zakresie kształcenia zawodowego, promując edukację wdrożeniową jako kluczowe narzędzie w walce z niedopasowaniem kompetencyjnym na polskim rynku pracy. Współpraca między edukacją a biznesem może stać się katalizatorem pozytywnych zmian w polskiej gospodarce, jednocześnie otwierając nowe możliwości dla młodych pracowników i doświadczonych specjalistów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.