Engineers of the Future – Smart, Skilled, Secure

Współfinansowany przez Narodową Agencję Programu Erasmus+ i realizowany przez międzynarodowy zespół ekspertów z Uniwersytetu Luciana Blagi w Sibiu, Klaster GAIA oraz Smart Secure Networks, projekt "Engineers of the Future – Smart, Skilled, Secure" jest odpowiedzią na istotny problem, który dotyka obszar cyfrowego rozwoju w Europie. Cyberbezpieczeństwo, często postrzegane przez pracowników jako przeszkoda lub opcja, nie jest jeszcze wystarczająco doceniane jako kluczowy element funkcjonowania przedsiębiorstw w dobie cyfryzacji. Tymczasem zmiana tej mentalności jest kluczowa dla sukcesu i efektywności cyfryzacji, zwłaszcza w kontekście perspektywy 2021-27, której celem jest rozwijanie potencjału cyfrowego w ramach programu Cyfrowa Europa.
Głównym celem projektu jest stworzenie systemu specjalistycznych kursów zawodowych dla młodzieży z ostatnich klas szkół średnich oraz studentów pierwszych lat inżynierskich. Te kursy skoncentrowane są na nowoczesnych systemach automatyki przemysłowej i Przemysłowym Internecie Rzeczy (IIoT) z uwzględnieniem cyberbezpieczeństwa jako kluczowego komponentu cyfryzacji.
System kursów ma na celu wprowadzenie praktycznej wiedzy poprzez zajęcia laboratoryjne i projekty, przygotowując nowe grupy zawodowe do pracy w zautomatyzowanych przedsiębiorstwach. Projekt ma również za zadanie zapoznanie uczestników z możliwościami i wymaganiami związanymi z cyfrowymi systemami produkcji opartymi na inteligentnych rozwiązaniach Internetu Rzeczy, które wpisują się w koncepcję Przemysłu 4.0.
Innowacyjność projektu polega na stworzeniu programu kursów i szkoleń specjalistycznych, które jeszcze nie istnieją jako standard. Te kursy krytycznie wpływają na kluczowe obszary rozwoju cyfrowego w Europie, zgodnie z założeniami programu Cyfrowa Europa oraz polityką Zielonego Ładu, które promują cyfryzację jako narzędzie do poprawy efektywności energetycznej i surowcowej.
Projekt koncentruje się szczególnie na zagadnieniach cyberbezpieczeństwa w systemach Przemysłowego Internetu Rzeczy i ekosystemie Przemysłu 4.0, uznając je za nieodzowny warunek funkcjonowania tych systemów. Celem projektu jest zbudowanie świadomości roli, jaką odgrywa cyberbezpieczeństwo w cyfrowych rozwiązaniach produkcyjnych oraz w procesach zarządzania organizacjami operującymi w zautomatyzowanych systemach.
Poprzez zajęcia laboratoryjne i projekty, uczestnicy kursów zdobywają praktyczną wiedzę na temat pracy urządzeń w systemach Automatyki Przemysłowej i Przemysłowego Internetu Rzeczy, korzystając z inteligentnych czujników i systemów analizy danych. Uczą się standardów i sposobów komunikacji, zarządzania oraz kontroli tych środowisk, a także programowania i zapewniania bezpieczeństwa fizycznego i cybernetycznego.
Projekt umożliwia uczestnikom zapoznanie się z możliwościami oferowanymi przez zrobotyzowane systemy produkcji, cyfrowe systemy zarządzania produkcją oraz integrację systemów produkcyjnych i procesów organizacyjnych i biznesowych. W ramach projektu eksplorowane są również zagadnienia związane z efektywnością energetyczną i zarządzaniem surowcami w kontekście nowoczesnego zarządzania logistyką.
W rezultacie projekt "Engineers of the Future – Smart, Skilled, Secure" ma na celu nie tylko przygotowanie nowej generacji pracowników do cyfrowego świata przemysłu, ale także zwiększenie świadomości roli cyberbezpieczeństwa w tym kontekście. Jest to krytyczny krok w kierunku osiągnięcia celów programu Cyfrowa Europa oraz polityki Zielonego Ładu, przyczyniając się do zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności przemysłu europejskiego.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.