Finaliści VIII edycji konkursu „Finansoaktywni” zostali nagrodzeni!
Synertime
Aleja Wyścigowa
02-681 Warszawa
e.potocka|synertime.pl| |e.potocka|synertime.pl
668132416
www.synertime.pl
15 czerwca w Ministerstwie Finansów odbyła się gala finałowa VIII edycji programu edukacyjnego „Finansoaktywni”. Kapituła konkursowa wyłoniła 10 zespołów ze szkół w całej Polsce, które przygotowały najlepsze prace konkursowe. W Warszawie na młodzież czekali przedstawiciele kierownictwa Ministerstwa Finansów oraz członkowie kapituły konkursowej.
„W Ministerstwie Finansów doskonale wiemy jak ważna jest edukacja finansowa, a promowanie tej wiedzy jest jednym z naszych celów. Finanse odgrywają coraz większą rolę w codziennym życiu, a podatki są jedną z dwóch rzeczy, o której pisał Benjamin Franklin, że nie możemy i nie wyobrażamy sobie naszego życia i naszego państwa bez podatków. Wy udowodniliście, że tę wiedze o podatkach macie na wysokim poziomie. I wiem, że ta wiedza się wam przyda nie tylko, żeby zdobywać kolejne nagrody, ale przede wszystkim zostanie wykorzystana w życiu codziennym”
– powiedział Sebastian Skuza, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów na powitanie przybyłych gości.
Tegorocznym zadaniem konkursowym było stworzenie projektu inwestycji realizowanej w ramach budżetu obywatelskiego oraz przygotowanie planu jej promocji w szkole. Z całej Polski napłynęły 163 zgłoszenia, a uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych wykazali się niezwykłą pomysłowością. Wśród najlepszych prac znalazły się m.in. projekty altany, która umożliwi wypoczynek i naukę poza salą lekcyjną, domków dla jeży, szlaku przyrodniczego, pozwalającego obserwować bogactwo roślin, ptaków oraz owadów czy cykl murali.
„Dziękuję Wam za zainteresowanie i udział w programie Finansoaktywni. Dziękuję również nauczycielom, ponieważ wasza rola jest w tym procesie kluczowa. Finansów można się nauczyć i bardzo dobrze, że już teraz interesujecie się takimi sprawami jak budżet, natomiast bardzo ważnym aspektem realizacji zadania jest Wasze wspólne działanie. Zrobiliście fantastyczne projekty. Pokazaliście w nich, jak bardzo zależy Wam na poprawieniu jakości życia mieszkańców, uczniów, a nawet zwierząt. Zadbaliście o potrzeby najmłodszych, wskazywaliście jak potrzebna jest aktywność czy nauka na świeżym powietrzu, ale też jak dbać o środowisko. A co więcej, jak ważne jest współdziałanie na rzecz Waszych społeczności lokalnych. Cieszy mnie, że nasz projekt edukacyjny Finansoaktywni nie tylko udowadnia jak istotna jest edukacja finansowa, ale również kształtuje świadomych i odpowiedzialnych młodych ludzi”
– powiedziała Katarzyna Szweda, Dyrektor Generalny w Ministerstwie Finansów.
„Finansoaktywni” to program edukacyjny dla uczniów klas V-VIII szkół podstawowych organizowany przez Ministerstwo Finansów od 2015 roku. Tematyka skupia się wokół zagadnień związanych ze światem finansów, budżetem i podatkami, a ostatnia odsłona odbyła się pod hasłem „Budżet. Plan do działania!”. W ciągu 8 lat program dotarł do blisko 5 tys. szkół w całej Polsce. W tegorocznej edycji w lekcjach o budżecie wzięło udział ponad 58 tys. uczniów z prawie 1000 szkół w całej Polsce. Do placówek edukacyjnych zostały wysyłane 525 zestawy edukacyjne, a 450 nauczycieli pobrało pakiety w wersji elektronicznej ze strony internetowej.
Podczas gali finałowej uczniowie mieli szansę zaprezentować swoje projekty oraz opowiedzieć o swoich inspiracjach oraz o tym, czego nauczyli się podczas realizacji założeń programu. Nagrody i dyplomy zespołom wręczyli Sebastian Skuza, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów oraz Katarzyna Szweda, Dyrektor Generalny. Dodatkowo uczniów oczarował Maciej Piskorz, iluzjonista, YouTuber i TikToker, który swoimi sztuczkami podbił już serca ponad miliona Internautów.
Lista laureatów:
- projekt „Nowoczesna sala chemiczna i ogródek szkolny”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Osjakowie,
- projekt „Edukacyjny Raj”, autorstwa uczniów z Zespołu Szkół Nr 1 Specjalnych w Kielcach,
- projekt „Plac zabaw dla większych dzieci”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 11 im. Fryderyka Chopina w Jeleniej Górze,
- projekt „Jeż to fajny zwierz – domki dla jeży w białostockich parkach”, autorstwa uczniów ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 4 PTO w Białymstoku,
- projekt „Amfiteatr szkolny wraz z historyczną ścieżką̨ edukacyjną”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Cygance,
- projekt „SI daje MOC – na BANK!”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Batalionów Chłopskich w Sułoszowej,
- projekt „Królewskim Szlakiem Przyrodniczym”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Bronisława Tokaja w Nieporęcie,
- projekt „Ławeczkowe Pogotowie Emocjonalne”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 11 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kornela Makuszyńskiego w Zespole Edukacyjnym nr 9 w Zielonej Górze,
- projekt „Centrum Wspólnej Nauki”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Września 1939 r. w Jordanowie,
- projekt „Cykl murali historyczno-edukacyjnych „Wybitni Suwalczanie”, autorstwa uczniów ze Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Suwałkach.
Gratulujemy zwycięzcom i już dziś zapraszamy wszystkich na kolejną edycję Finansoaktywnych.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.