Fundacja Lemura udowadnia, że nauki przyrodnicze nie muszą być nudne
W marcu 2021 roku ruszył projekt „Nauki Przyrodnicze Online”, którego autorem jest Fundacja Lemura. W ramach inicjatywy powstało 10 edukacyjnych lekcji wideo, które można bezpłatnie zobaczyć w sieci. Mają one zachęcić uczniów szkół podstawowych do poznawania tajników świata biologii czy chemii oraz nauki przez zabawę i doświadczanie. Działania są finansowane ze środków Fundacji PZU.
Nauka przyrody – kreatywna i ciekawa
Celem projektu jest promocja nauk przyrodniczych wśród dzieci w wieku szkolnym na terenie całej Polski. Możliwość bezpłatnego odtwarzania materiałów w internecie, do których dodatkowo załączony jest gotowy konspekt dla rodzica lub nauczyciela, stwarza idealną okazję do nauczania najmłodszych w bezpiecznej i przystępnej formie – zwłaszcza w czasach pandemii. To atrakcyjna opcja szczególnie dla mieszkańców mniejszych miejscowości, w których dostęp do dodatkowej oferty edukacyjnej jest utrudniony.
– Zainicjowaliśmy projekt po to, aby udowodnić uczniom i ich opiekunom, że nauka przyrody wcale nie musi być nudna. Mamy świadomość tego, że przedstawianie nauk przyrodniczych podczas szkolnych zajęć często wydaje się dzieciom nieatrakcyjne. Dzieje się tak z powodu dużej ilości materiału do opanowania, którego uczą się na pamięć, bez głębszego zrozumienia czy próby obserwacji różnic zachodzących pomiędzy gatunkami czy zjawiskami chemicznymi oraz wyciągania z nich wniosków. Zależało nam na tym, aby proponowane przez nas treści podane w formie materiałów wideo były łatwe do zrozumienia, logiczne i przede wszystkim ciekawe. Chcemy, żeby młodzi uczestnicy projektu dobrze się bawili i wynieśli z niego wartościową wiedzę, która pozostanie z nimi na dłużej – powiedziała dr inż Isaura Felcenloben, wiceprezeska Fundacji Lemura.
Data inauguracji projektu „Nauki Przyrodnicze Online” nie jest przypadkowa. W czasie pandemii, gdy dostęp do zajęć dodatkowych jest bardzo ograniczony, zarówno uczniowie, jak i nauczyciele potrzebują dobrych jakościowo materiałów edukacyjnych, dostępnych w przystępnej dla nich formie online.
Edukacja dla każdego
Odbiorcami projektu, który Fundacja Lemura realizuje ze środków Fundacji PZU, są dzieci w wieku szkolnym mieszkające na terenie Polski; nauczyciele – poznający nowe formy edukacji i zajęć; mniej zamożne rodziny, których nie stać na dodatkowe zajęcia oraz rodzice, którzy dzięki projektowi poznają nowe sposoby efektywnego spędzenia czasu razem z dziećmi i umocnienia relacji z nimi.
Fundacja Lemura to Organizacja Pożytku Publicznego, działająca głównie na terenie Dolnego Śląska w zakresie edukacji dla dzieci i młodzieży oraz zaangażowania wolontariuszy na rzecz pacjentów onkologicznych. Fundacja co roku wspiera inicjatywy podnoszące poziom wiedzy najmłodszych na różne tematy, a w swoich działaniach podkreśla istotę wolontariatu. Oprócz tego, od 2018 roku jest jednym z realizatorów projektu „Meet and Code”.
Wszystkie lekcje dostępne są na stronie: nauka.fundacjalemura.pl

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.