Fundraiser – człowiek od mnożenia dobra
PR Inspiration
Plac Wolnica 13/14
31-060 Kraków
marta.grzyb|prinspiration.pl| |marta.grzyb|prinspiration.pl
730 190 230
prinspiration.pl/
Fundraiser – człowiek od mnożenia dobra
Zawód fundraisera zyskuje miano zawodu przyszłości. Żeby jednak móc mówić
o sukcesie w tej branży, konieczna jest inwestycja w… człowieka. Specjalistów wciąż brakuje, a wiedza w zakresie pozyskiwania funduszy często jest niewystarczająca do realizacji obranych celów. W dodatku inwestowanie w dział marketingu przez organizacje pozarządowe wciąż budzi wątpliwości. Czy słusznie?
Głównym źródłem finansowania większości organizacji pozarządowych są środki pochodzące z grantów i dotacji. Według raportu na temat Kondycji organizacji pozarządowych, przygotowanego przez Stowarzyszenie Klon/Jawor, które zajmuje się zbieraniem i udostępnianiem danych o organizacjach pozarządowych w Polsce, 65% z nich korzysta z krajowych środków publicznych i niemal tyle samo, bo 63%, z filantropii indywidualnej i instytucjonalnej. I choć, jak widać, wspomnianym organizacjom pozyskiwanie środków nie jest obce, raport wskazuje, że krajowe środki publiczne stanowią aż 39% udziału w budżecie całego sektora pozarządowego, a tylko 14% to filantropia indywidualna i instytucjonalna. Na tej podstawie można z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że organizacje pozarządowe nie potrafią wykorzystać potencjału, który leży w dobrowolnych darowiznach. Potwierdzają to również dane mówiące, że aż 83% organizacji utrzymuje, że do efektywnego realizowania celów statutowych potrzebne są im szkolenia z zakresu pozyskiwania funduszy.
W tym miejscu często przywołuje się metaforę krzesła. Jego cztery nogi to cztery główne źródła pozyskiwania środków, z których korzystają polskie stowarzyszenia i fundacje. Mowa tu o: grantach i dofinansowaniach (ze środków rządowych, samorządowych i prywatnych), własnej odpłatnej działalności statutowej lub działalności gospodarczej, dotacjach sponsorów (biznes), wsparciu darczyńców indywidualnych (prywatnych). Co zrobić, by wspomniane krzesło stało stabilnie właśnie na czterech nogach?
Każdemu, kto poważnie myśli o tym, aby jego organizacja działa w sposób przemyślany
i profesjonalny, z perspektywą dłuższą niż 3 miesiące, polecam zawodowy kurs fundraisera – mówi Michał Twardosz z organizacji Dzieło Kolpinga w Polsce, realizator kampanii „Niedzielny obiad dla Seniora”, w ramach której wolontariusze zapewniają osobom starszym i samotnym posiłek i rozmowę.
Konieczność szkoleń podkreślają uczestnicy wcześniejszych edycji Zawodowego Kursu Fundraisera, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu, zwracając uwagę na fakt, że zdobyta wiedza okazała się niezwykle przydatna, a pozyskane środki znacznie przewyższyły wartość szkolenia.
W kursie CFR uczestniczyłam na samym początku swojej zawodowej drogi w trzecim sektorze. Do Stowarzyszenia Wiosna dołączyłam w 2008 roku, odpowiadając za pozyskiwanie środków finansowych na realizację oraz rozwój Szlachetnej Paczki i Akademii Przyszłości – mówi Dominika Langer-Gniłka, dyrektorka ds. Współpracy i Rozwoju, wiceprezeska Stowarzyszenia Wiosna. Poznanie metod pozyskiwania funduszy, wiedza
z zakresu komunikacji oraz budowania relacji z darczyńcami były podstawą do zmiany naszego sposobu funkcjonowania i działania wewnątrz stowarzyszenia. Fundraising to relacje, prawdziwe i długofalowe, w których fundamentem jest wzajemne zaufanie – dodaje.
Coraz łatwiej zauważyć, że chęć pomocy w ludziach jest naprawdę silna, wzmacnia ona poczucie osobistego uczestnictwa w czynieniu dobra. Dzisiaj możliwości dotarcia są zdecydowanie większe niż kiedyś. Potrzebujemy jedynie przeszkolonych, skutecznych specjalistów. Co jeszcze? W kontekście malejącego finansowania publicznego pozyskiwanie funduszy jest nie tylko zbiorem metod i narzędzi operacyjnych, ale także niezbędnym ogniwem w strategii rozwoju organizacji – mówi Robert Kawałko Prezes Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu, organizator 12 edycji Zawodowego Kursu Fundraisera. Ta dynamicznie rozwijająca się dyscyplina dotyczy obecnie wielu organizacji pozarządowych, ale także instytucji zajmujących się kulturą, badaniami medycznymi, szkolnictwem, opieką zdrowotną i społeczną, środowiskiem czy pomocą humanitarną. Naszą misją od lat jest edukacja i szkolenie profesjonalnych fudndraiserów – dodaje.
Z powyższym twierdzeniem zgadza się Michał Adamus, Prezes Zarządu Fundacji Eltrox, która ma za zadanie nieść pomoc związaną z poprawą bezpieczeństwa. Problem polega na tym, że większości z nas wydaje się, że skoro mamy zapał do działania, mamy też potrzebną wiedzę, a zazwyczaj wcale tak nie jest. Nam inwestycja w edukację zwróciła się kilkukrotnie – zapewnia.
Szkolenia z fundraisingu pozwalają zdobyć wiedzę, poukładać i zrozumieć zależności pomiędzy poszczególnymi obszarami działania organizacji. Jednak przede wszystkim wyrabiają w nas nawyk myślenia perspektywą darczyńcy, stawiania ich w centrum
i koncentrowania się na budowaniu z nimi relacji, co przekłada się na konkretne wyniki finansowe – podsumowuje wiceprezeska Wiosny.
Pamiętajmy, im bardziej kompetentny fundraiser, tym bardziej wiarygodna relacja i lepsze efekty. W świecie fundraisingu za każdym pomysłem i sukcesem stoi nie tyle organizacja, co konkretny człowiek, w którego warto inwestować.
___________________________________________________________
Dodatkowych informacji udziela:
Robert Kawałko
Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu
r.kawalko@pif.org.pl
https://fundraising.org.pl/
https://www.facebook.com/fundraiserzy
https://twitter.com/fundraising.pl
https://www.instagram.com/fundraising.pl/
Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!
Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.