Inicjatywa „Programowanie = Nasz Drugi Język” w stu gminach
Rozpoczyna się kolejna edycja rewolucyjnej, społecznej inicjatywy „Programowanie = Nasz Drugi Język”, wspierającej naukę programowania dla uczniów szkół podstawowych. W nowym roku szkolnym program obejmie 50 000 dzieci ze 100 gmin w całej Polsce. Pilotaż projektu, zrealizowany w Chełmie, Sycowie, Zduńskiej Woli i Warszawie wskazuje na ogromny sukces inicjatywy. Aż 80% uczniów zrealizowało program, osiągając wyniki bardzo dobre i dobre, jednocześnie zdobywając płynność w nowym języku - języku programowania. Dodatkowo 6-klasiści w znaczący sposób poprawili umiejętność czytania ze zrozumieniem, co potwierdziło niezależne badanie think tanku Evidence Institute.
Projekt „Programowanie = Nasz Drugi Język” to strategiczne i systemowe rozwiązanie, które odpowiada na największe bolączki systemu edukacji w zakresie nauczania informatyki – kluczowej umiejętności w XXI wieku. Mądrze wyskalowany, pozwoli w pełni wykorzystać potencjał uczniów i nauczycieli, zbuduje na szeroką skalę nie tylko kompetencje w zakresie programowania, ale także logicznego myślenia i czytania ze zrozumieniem. Inwestując w naturalny potencjał drzemiący w Polakach – talent i umiejętności informatyczne – możemy sprawić, że Polska znacząco rozwinie się jako gospodarka i dokona skoku cywilizacyjnego, stając się 1 z 10 najbogatszych krajów na świecie do 2050 r. Taka szansa trafia się raz na 120 lat. Programowanie i szeroko rozumiane kompetencje cyfrowe to bez wątpienia jeden z kluczowych aspektów myślenia o edukacji – zarówno na poziomie państwa, jak i na poziomie człowieka i jego rozwoju zawodowego. Dlatego ważne są wszystkie inicjatywy i programy, które mają przełamać strach przed wchodzeniem w świat technologii. Cieszę, że po pilotażu projekt jest dalej rozwijany i coraz więcej podmiotów myśli o zaangażowaniu się w to przedsięwzięcie. Każda tego typu inicjatywa zwiększa potencjał na rozwój innowacji oraz budowania nowych kompetencji przyszłości – powiedział Krzysztof Gawkowski, Wicepremier i Minister Cyfryzacji.
– Najbardziej cieszą nas wiadomości od rodziców dziewczynek, które nigdy wcześniej nie były zainteresowane komputerami, a dzisiaj informatyka jest ich ulubionym przedmiotem. Roczny pilotaż potwierdził, że inwestycja w nauczycieli to najlepsza inwestycja w przyszłość polskich uczniów. Każda złotówka wydana na edukację polskich dzieci to nie danina, ale inwestycja w nasz rozwój gospodarczy. Rok temu przedstawiliśmy ambitny plan 5-letni, który doprowadzi do powszechnej edukacji programistycznej. Rozszerzenie programu z 4 do 100 gmin to realizacja drugiego etapu. Polska ma szansę stać się pierwszym krajem na świecie, w którym wszyscy absolwenci szkoły podstawowej znają podstawy programowania. To zmieni polską gospodarkę i da nam szansę na skokowy wzrost gospodarczy. Polska ma szansę na awans do grona 10 najbogatszych krajów na świecie do połowy tego stulecia - zawalczmy o to - podkreśla inicjator programu Miron Mironiuk, założyciel i CEO Cosmose AI.
Sukces pilotażu
W pilotażu programu „Programowanie = Nasz Drugi Język”, realizowanym w roku szkolnym 2023/2024 udział wzięły 4 gminy: Chełm, Syców, Zduńska Wola i Warszawa. Projektem objęto wszystkich nauczycieli i uczniów klas 4, 5 i 6 z mniejszych gmin. W ramach zajęć, dzieci rozwiązały średnio 99 zadań programistycznych na platformie InstaKod, większość z nich w trakcie lekcji informatyki. Pokazuje to bardzo dużą skalę praktycznego ćwiczenia umiejętności rozwiązywania problemów informatycznych, która do niedawna była niemożliwa do osiągnięcia przez nauczycieli. Co ważne, aż 80% uczniów zrealizowało cały program, osiągając bardzo dobre i dobre wyniki. Do sprawdzianów umiejętności podeszło średnio 92% uczniów, osiągając średni wynik 87%.
Nauka programowania to nie tylko tworzenie kodu – to przede wszystkim sztuka rozwiązywania problemów i logicznego myślenia. W ankietach ewaluacyjnych nauczyciele wskazywali, że poza poprawą i nabywaniem nowych umiejętności informatycznych, ich uczniowie w znaczący sposób poprawili także umiejętność czytania ze zrozumieniem. Te wnioski potwierdzają wyniki niezależnego badania, realizowanego przez think tank Evidence Institute, odpowiedzialny w Polsce za badania PISA z ramienia OECD. Eksperci sprawdzili czy dodatkowym efektem nauki programowania jest poprawa fundamentalnych umiejętności, takich jak matematyka czy czytanie ze zrozumieniem. Badaniem objęto uczniów, którzy rozpoczęli naukę programowania w ramach „Programowanie = Nasz Drugi Język” i uczniów z grupy kontrolnej nie objętej programem. Badanie potwierdziło, że 6-klasiści, uczestniczący w projekcie osiągnęli istotnie wyższe wyniki w czytaniu ze zrozumieniem niż ich rówieśnicy. Badania będą kontynuowane, żeby regularnie mierzyć postępy uczniów i identyfikować najlepsze praktyki i pola to poprawy.
Uważam, że program „Programowanie = Nasz Drugi Język” jest szansą na rozwój dla wszystkich dzieci, zarówno z dużych miast, jak i małych gmin wiejskich. Uczy logicznego myślenia, pomaga kształtować i utrwalać pojęcia matematyczne. Dzieci ucząc się programowania rozwiązują problemy, które podane są w innej, bardziej przystępnej formie. Po roku korzystania z tego programu mogę powiedzieć, że nie tylko uczył, ale też bawił, a w niektórych dzieciach rozbudził nowe zainteresowania - mówi Anna Mieleszkiewicz, dyplomowana nauczycielka matematyki i informatyki ze SP nr 7 ze Zduńskiej Woli, która wzięła udział w pilotażowej edycji „Programowanie = Nasz Drugi Język”.
Systemowe wsparcie dla nauczycieli
„Programowanie = Nasz Drugi Język” to także rozwiązanie źródła problemu nauczania informatyki w szkołach – przygotowania nauczycieli. Chociaż od 2017 roku obowiązuje nowa podstawa programowa dla przedmiotu informatyka, szacuje się, że mniej niż co dziesiąty nauczyciel tego przedmiotu posiada kompetencje do nauki programowania. W przypadku nauczycieli biorących udział w pilotażu 2/3 z nich nie miało bazowego wykształcenia z przedmiotów ścisłych. Dopiero udział w projekcie „Programowanie = Nasz Drugi Język” dał wielu z nich szansę nauczenia się programowania na poziomie potrzebnym do realizacji obowiązkowego programu nauczania razem z uczniami. To właśnie punkt interwencji systemowej, na który postawili twórcy programu - zainwestowanie w nauczycieli i danie im niezbędnego wsparcia, są kluczem do sukcesu polskich uczniów. Dlatego najważniejszym elementem inicjatywy „Programowanie = Nasz Drugi Język” jest wcześniejsze przeszkolenie nauczycieli. Przez cały czas trwania programu pedagodzy są objęci regularnym wsparciem mentoringowym, co pozwala im solidnie przygotowywać się do każdej kolejnej lekcji i wchodzić do klasy z dużą pewnością siebie i swoich umiejętności. Nauczyciele i uczniowie otrzymują bezpłatny dostęp do platformy internetowej, która w atrakcyjnie wizualny sposób przekazuje podstawowy programowania blokowego. Realizowany program jest w pełni zgodny z podstawą programową informatyki i polityką oświatową, a nauczyciele poza 38h zajęć szkoleniowych otrzymają dedykowane materiały dydaktyczne, filmiki instruktażowe oraz scenariusze lekcyjne.
Pilotaż w Chełmie, Sycowie, Zduńskiej Woli i Warszawie pokazał, że powszechna nauka programowania w szkole jest możliwa: dostępna dla każdego ucznia, nauczana przez osoby, którzy uczą na co dzień w szkole, w ramach godzin przewidzianych w programie nauczania. To szansa, która się zdarza raz na 120 lat! W XXI wieku informatyka nie powinna być kolejnym szkolnym „michałkiem”. Powinna być nauczana „na poważnie”, jak matematyka, fizyka czy chemia – mówi prof. Krzysztof Diks, Uniwersytet Warszawski, szef Komitetu Głównego Olimpiady Informatycznej.
Przyszłość programu „Programowanie = Nasz drugi Język”
Pilotaż był jedynie wstępem do kolejnych etapów projektu „Programowanie = Nasz Drugi Język”. Jego autorzy realizują plan, którego celem jest zaoferowanie dostępu do najlepszych programów nauczania wszystkim uczniom i uczennicom szkół podstawowych w całej Polsce. W tym roku szkolnym w placówkach, w których odbywał się pilotaż, projekt, oprócz kontynuacji programowania blokowego w klasach 4-6, zostanie rozszerzony o programowanie tekstowe w klasach 7-8. Jednocześnie do inicjatywy dołącza 100 kolejnych gmin, w tym m.in. Wrocław, Świdnica, Skierniewice i mniejsze gminy wiejskie z całej Polski, takie jak np. Sulmierzyce, Stawiguda, Kobylnica, Gostycyn, Lututów, Platerów, czy Żmudź.
W obecnej edycji programu uczniowie i nauczyciele mogą pracować i rozwijać swoje umiejętności na platformie Pixblocks. Odpowiednia budowa platformy wspiera systematyczną pracę, opartą na zróżnicowanych zadaniach, których poziom trudności zwiększany jest małymi krokami, dostosowany do indywidualnego potencjału i angażujący wszystkich uczniów - podkreśla dr. Krzysztof Krzywdziński, pomysłodawca i założyciel platformy Pixblocks, wykładowca Wydziału Informatyki UAM w Poznaniu.
16 września rozpoczną się szkolenia dla nauczycieli zakwalifikowanych do drugiej edycji programu. W pierwszej kolejności weźmie w nich udział kilkudziesięciu nauczycieli z Wrocławia. Następne odbędą się zgodnie z harmonogramem w pozostałych zgłoszonych gminach, które są zlokalizowane w całej Polsce. Jesienią 2025 roku projekt „Programowanie = Nasz Drugi Język” będzie realizowany już w 500 gminach, a w 2026 roku – we wszystkich 2477 gminach w całej Polsce. Przedstawiciele szkół i gmin zainteresowanych dołączeniem do programu mogą cały czas wysyłać zgłoszenia za pośrednictwem strony www.razna120lat.pl.
Pomysłodawcą tej społecznej inicjatywy jest Miron Mironiuk, założyciel i CEO Cosmose AI, polskiej firmy działającej na największych rynkach Azji. W Radzie Merytorycznej programu zasiada m.in. prof. Krzysztof Diks z UW, orędownik nowej podstawy programowej z informatyki, od lat związany z Olimpiadą Informatyczną i wychowawca mistrzów świata w programowaniu oraz Szymon Acedański, CTO Cosmose AI i członek Komitetu Głównego Olimpiady Informatycznej.
Wyróżnienie w międzynarodowym rankingu Eduniversal dla Wydziału Zarządzania UW
Uczelnia Łazarskiego ogłasza zmiany w Zarządzie
Dyrektorzy polskich szkół na Litwie odwiedzili białostockie liceum
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.