Jak czynić dobro do potęgi? Informacja prasowa
Jak czynić dobro do potęgi? Działanie społeczne z wykorzystaniem sieci
Zmieniają obraźliwe graffiti na inspirujące murale, odczarowują stereotypy o imigrantach czy tłumaczą młodzieży zawiłości związane z pandemią koronawirusa – takie projekty realizują uczniowie w całej Polsce z pomocą nowych technologii w ramach programu „Mam swoje Alle” fundacji Zwolnieni z Teorii oraz Allegro. Kilkanaście projektów m.in. w Toruniu, Warszawie, Ostrowie Wielkopolskim i innych miastach miało wpływ na ponad ćwierć miliona odbiorców. Jak do tego doszło?
- Ponad trzydziestu mentorów z Allegro wsparło uczniów w prowadzeniu pierwszego w ich życiu prawdziwego przedsięwzięcia, które miało zmienić ich lokalne otoczenie
- Nowe technologie z powodzeniem zwiększają zasięg działania społecznego młodzieży
Według badań CBOS z lutego 2021 r. ogromna większość rodziców (89%) uważa, że jakość nauki zdalnej jest gorsza od jakości nauki stacjonarnej. Rodzice dzieci uczących się zdalnie dostrzegają wiele negatywnych konsekwencji zdalnego trybu nauczania. Najczęściej w tym kontekście wymieniany jest brak bądź ograniczenie kontaktów z rówieśnikami (83%). Tak nie musi być. Dzięki nowym technologiom można nauczyć się nowych kompetencji z wykorzystaniem sieci, co pokazuje przykład programu „Mam swoje Alle”. Zakładał on udzielenie wsparcia młodzieży przez pracowników Allegro tak, aby młodzi mogli zespołowo, przedsiębiorczo i społecznie działać online – bezpiecznie, bez wychodzenia z domu. Młodzi ludzie nie tylko się ze sobą kontaktowali, ale też współdziałali społecznie na rzecz dobra innych ludzi.
Prawie osiemdziesięciu nastolatków z różnych zakątków Polski w tym roku szkolnym pochyliło się nad problemami w swoich lokalnych społecznościach, które chcieli rozwiązać. Powołali zespoły, zgłosili się do olimpiady Zwolnieni z Teorii i zaangażowali się w program specjalny, aby otrzymać wsparcie specjalistów w zakresie działania w internecie, zrównoważonego rozwoju, organizacji projektów i zarządzania swoim czasem. Ponad trzydziestu mentorów z biznesu wsparło uczniów w prowadzeniu pierwszego w ich życiu prawdziwego przedsięwzięcia, które w efekcie miało wpływ na ćwierć miliona ludzi w ich najbliższym otoczeniu.
– W czasie pandemii Allegro postanowiło wesprzeć młodych na ich ścieżce do zaangażowania społecznego. Nasi pracownicy, poprzez konsultacje i mentoring, wspierali uczestników olimpiady w rozwoju ich przedsiębiorczości. Spotkania odbywały się online, co dla pokolenia, które wyrosło w dobie internetu, nie stanowiło problemu. W realizacji projektów korzystaliśmy z rozwiązań, jakie daje nam technologia, dzięki temu mieliśmy większe możliwości zasięgu, a przez to też wpływu społecznego. Jednocześnie jest to bezpieczne działanie podczas pandemii i może wspierać innych lokalnie czy charytatywnie. Z początku nastawiłam się, że to ja będę wspierać ambitną, ciekawą świata i gotową do działania młodzież, ale z czasem okazało się, że mentoring jest również cennym doświadczeniem dla mnie – mówi Magda Andrejczuk, ekspertka ds. CSR w Allegro z ponad 7-letnim doświadczeniem zawodowym, mentorka w programie “Mam swoje Alle”.
Jak twierdzą organizatorzy olimpiady projektów społecznych, to właśnie nauka przez działanie przyniesie w bliskiej przyszłości młodzieży lepsze rezultaty niż piątki na świadectwie. – Z naszych badań i doświadczenia wiemy, że organizowanie projektów społecznych rozwija umiejętności pracy w grupie, samoorganizacji i kreatywności. Pandemia i lockdown wymusiły znalezienie nowych formuł działania z wykorzystaniem internetu i przyniosły one świetne rezultaty. Krótko mówiąc, dzięki doświadczeniu managerów z biznesu i nowym technologiom młodzież mogła dowiedzieć się i poznać na własnej skórze, jak czynić dobro do potęgi – mówi Aleksandra Chudaś, dyrektorka zarządzająca fundacji Zwolnieni z Teorii.
Chudaś dodaje, że ważne jest, aby w tym zachęcaniu do działania społecznego udział brali nie tylko nauczyciele i dyrektorzy szkół, ale również osoby z otoczenia młodych ludzi, np. przedstawiciele biznesu, którzy mogą realnie wesprzeć nastolatków. – Ten program jest przykładem tego, jak wolontariat kompetencyjny może być prowadzony w sposób niekonwencjonalny, ponieważ pracownicy dużej firmy wsparli kilkudziesięciu młodych ludzi, a potem stała się niesamowita rzecz: role się odwróciły. Młodzi przeprowadzili webinar dla zespołu Allegro, mówiąc o ważnych dla nich tematach prozwierzęcych. Myślę, że ten nowy trend wymiany międzypokoleniowej z powodzeniem znajdzie zastosowanie w programach wolontariatu pracowniczego, zarządzania różnorodnością czy transferu wiedzy – dodaje Chudaś.
Oprócz działania społecznego ważny jest fakt, że młodzi ludzie zdobywają pierwsze doświadczenie zawodowe. Pracodawcy zauważają, że to kompetencje miękkie, które najlepiej szlifuje się w praktyce, są kluczowe obecnie w procesie przyjmowania do pracy nowych kandydatów. Jak twierdzi Magda Andrejczuk, przedstawicielka Allegro, wykształcenie nie ma obecnie takiego znaczenia jak kiedyś, a kluczowe staje się doświadczenie w działalności pozaszkolnej i posiadane kompetencje miękkie. Z badania przeprowadzonego przez fundację Zwolnieni z Teorii [2021] wynika, że młodzież działająca społecznie w ramach olimpiady nabywa kompetencji miękkich niezbędnych do pracy i potrafi się lepiej zorganizować w działaniu niż ich rówieśnicy nieaktywni społecznie.
Program „Mam swoje Alle” jest realizowany przez Fundację Zwolnieni z Teorii oraz Allegro po raz pierwszy. Celem programu jest wsparcie kompetencyjne młodych ludzi, którzy chcą działać społecznie i lokalnie. Zakończone projekty walczą teraz o Złotego Wilka, nagrodę przyznawaną za najlepsze projekty społeczne w Polsce. Premiera Gali Projektów Społecznych odbędzie się online 22 czerwca. Więcej na Facebooku Zwolnieni z Teorii.
***
Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.
Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!
Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.