Jedna trzecia Polaków obawia się wykorzystania danych do trenowania AI

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Ponad ¾ Polaków jest świadoma zagrożeń online w trakcie lekcji zdalnych. Jednak mniej niż połowa deklaruje, że wie, jak zachować się w sytuacji niebezpieczeństwa dotyczącego danych lub prywatności. Ponad połowa wskazań w pytaniu wielokrotnego wyboru pokazuje, że kluczowe do poprawy obecnej sytuacji są silniejsze zabezpieczenia oraz regularne szkolenia. Z kolei 8 proc. badanych doświadczyło naruszenia prywatności podczas zajęć online.
Edukacja online stała się kluczowym elementem procesu nauki zarówno w szkołach jak i firmach. Z tego powodu polska platforma do pracy, szkoleń oraz webinarów ClickMeeting, postanowiła sprawdzić opinie Polaków na temat bezpieczeństwa, cyberzagrożeń oraz prywatności w trakcie korzystania z cyfrowych metod zdobywania wiedzy.
Ponad połowa Polaków nie wie, jak postępować wobec zagrożeń edukacji online
Badanie wykazało, że 78 proc. Polaków jest świadomych potencjalnych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem oraz prywatnością w edukacji online. Odpowiedź: raczej tak zaznaczyło - 40 proc. osób, tak - 38 proc. Z kolei 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat, a 5 proc. uważa, że nie jest wystarczająco zaznajomiona z tym tematem. Respondenci zostali zapytani również o to, czy wiedzą, w jaki sposób zareagować, gdyby mieli kontakt z cyberzagrożeniem w trakcie zdalnej edukacji. Nawet 42 proc. ankietowanych zaznaczyło odpowiedź: trudno powiedzieć, kolejne 42 proc. wie, jak postąpić w takiej sytuacji, a 16 proc. nie wie.
Największe obawy związane są z kradzieżą danych
Ankietowani zostali zapytani w pytaniu wielokrotnego wyboru o to, jakie są główne zagrożenia związane z prywatnością oraz bezpieczeństwem w związku z nauką zdalną/hybrydową. Najwyższy odsetek, czyli 64 proc. respondentów, obawia się kradzieży danych oraz dostępu osób nieuprawnionych do prywatnych urządzeń. Kolejne zauważalne zagrożenia to przekazanie danych przez platformę edukacyjną innym firmom (44 proc.), wyciek informacji o adresie IP lub położeniu (42 proc.), wykorzystanie danych do szkolenia AI i projektowania nowych technologii (36 proc.) oraz inne (6 proc.)
-Wyniki ankiety pokazują, że Polacy są coraz bardziej świadomi zagrożeń dotyczących bezpieczeństwa online, również w trakcie edukacji na odległość. Niepokojące jest jednak to, że ponad połowa badanych (58 proc.) nie wie lub nie jest pewna, w jaki sposób należy zareagować w kontakcie z cyberzagrożeniem. Główne obawy to kradzież danych, dostęp osób nieuprawnionych do prywatnych urządzeń oraz przekazanie informacji przez platformy edukacyjne innym firmom. Respondenci obawiają się również zagrożeń związanych z wykorzystywaniem sztucznej inteligencji. Badanie pokazuje więc konieczność wprowadzenia silniejszych zabezpieczeń, regularnych szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz surowszych regulacji prawnych. ClickMeeting jako platforma do webinarów oraz edukacji online gwarantuje użytkownikom bezpieczeństwo w czasie interaktywnych spotkań. Warto, aby firmy oraz szkoły organizowały lekcje na temat cyberbezpieczeństwa, oraz tego jak powinniśmy reagować na zagrożenia online – komentuje Martyna Grzegorczyk, Marketing Operations Manager ClickMeeting.
Propozycje działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa
Osoby biorące udział w badaniu ClickMeeting wskazały w pytaniu wielokrotnego wyboru, jakie kroki powinny zostać podjęte, aby poprawić bezpieczeństwo oraz ochronę prywatności w edukacji online. Na czele wymagań znalazło się wprowadzenie silniejszych zabezpieczeń (68 proc.), następnie regularne szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa (50 proc.) oraz wypracowanie surowszych regulacji prawnych dotyczących zajęć online (40 proc.). Większa transparentność platform w zakresie gromadzenia danych (34 proc.) oraz inne (4 proc.).
8 proc. badanych doświadczyło naruszenia prywatności w trakcie nauki online
Ankietowani odpowiedzieli również na to, czy kiedykolwiek doświadczyli naruszenia prywatności podczas zajęć online, na przykład wycieku danych osobowych lub nieautoryzowanego dostępu. Większość, czyli 71 proc. nie miała do czynienia z taką sytuacją. Z kolei 21 proc. osób nie było pewnych wystąpienia takiego zdarzenia, a 8 proc. respondentów doświadczyło tego rodzaju zagrożenia.
Metodologia badania
Badanie przeprowadzono na grupie 1002 osób. Ankietowani to osoby w wieku 18-34 lata (26 proc.), 35-54 lata (35 proc.) oraz powyżej 55 roku życia (39 proc.). 52 proc. wszystkich osób to kobiety, a 48 proc. mężczyźni. Respondenci to osoby, zamieszkujące miejscowości do 5 tysięcy mieszkańców (41 proc.), od 5 do 20 tysięcy mieszkańców (11 proc.), od 20 do 100 tysięcy mieszkańców (19 proc.), od 100 do 500 tysięcy mieszkańców (17 proc.) oraz powyżej 500 tysięcy mieszkańców (12 proc.).
ClickMeeting to polska firma, która powstała w 2011 roku i udostępnia aplikację na całym świecie w 8 wersjach językowych. Jej misją jest wsparcie komunikacji i nauki niezależnie od tego, w jakim miejscu na świecie ktoś się znajduje. Platforma do webinarów, czyli rodzaju seminarium prowadzonego za pośrednictwem internetu, działa w przeglądarce internetowej. Nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy technicznej lub instalować czegoś na swoim urządzeniu, by w łatwy sposób cieszyć się z funkcjonalności narzędzia.
Akademia Clickmeeting: https://knowledge.clickmeeting.com/pl/manual/
Grupa Akademii Clickmeeting na Facebooku: https://www.facebook.com/groups/533178777342385/
www.clickmeeting.pl
https://www.facebook.com/clickmeeting/?ref=br_rs
https://www.linkedin.com/company/clickmeeting/
https://www.youtube.com/user/ClickMeetingvideo/videos

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.