Już ponad 2000 nauczycieli dołączyło do projektu „Przystań w sieci”
Stowarzyszenie UNICEF Polska
ul. Rolna 175 D
02-729 Warszawa
mkacprzak|unicef.pl| |mkacprzak|unicef.pl
+48 509 224 588
www.unicef.pl/
„Przystań w sieci” to inicjatywa Facebooka, NASK i UNICEF Polska, której celem jest zwiększenie wiedzy nauczycieli oraz uczniów w zakresie bezpieczeństwa w internecie. Od startu programu w październiku 2020 r., dołączyło do niego ponad 2000 nauczycieli i 20 000 uczniów z całego kraju. Wszystkie kursy są dostępne na stronie www.przystanwsieci.pl.
Celem projektu „Przystań w sieci” jest wykształcenie umiejętności krytycznej oceny treści oraz wyposażenie odbiorców w kompetencje niezbędne do radzenia sobie z niebezpiecznymi sytuacjami w sieci. W warunkach zdalnej edukacji, świadomość na temat odpowiedzialnego korzystania z internetu oraz edukowanie młodzieży w zakresie bezpieczeństwa online w sposób atrakcyjny i angażujący są szczególnie ważne.
– Cieszymy się, że materiały edukacyjne, które stworzyliśmy razem z ekspertami NASK i UNICEF Polska spotkały się z tak entuzjastycznym przyjęciem nauczycieli oraz uczniów –mówi Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich. – Jako Facebook aktywnie pracujemy nad zapewnieniem bezpieczeństwa użytkowników oraz podnoszeniem wiedzy cyfrowej, szczególnie wśród najmłodszych członków naszych społeczności, którzy coraz więcej czasu spędzają w internecie. To ambitny cel, dlatego jesteśmy dumni, że poprzez projekt „Przystań w sieci” możemy go skutecznie realizować – dodaje.
Głównym elementem „Przystani w sieci” stworzonej przez Facebook, NASK PIB i UNICEF Polska jest platforma e-learningowa zawierająca sześć dedykowanych modułów edukacyjnych: „Prywatność w sieci”, „Cyberprzemoc”, „Cyberzagrożenia”, „Szkodliwe i niebezpieczne treści”, „Cyfrowe ślady i reputacja online” oraz „Fałszywe informacje”. Dla nauczycieli i uczniów przygotowano także wiele dodatkowych materiałów pogłębiających wiedzę.
- Projekt „Przystań w sieci” spotkał się z pozytywnym odbiorem szerokiej grupy nauczycieli i uczniów. Cieszy nas to ogromnie, że podjęte we współpracy z partnerami działania mające na celu kształtowanie świadomości młodego pokolenia w zakresie bezpieczeństwa online, stały się częścią programów nauczania w wielu szkołach, które dołączyły do projektu. Dzięki takim inicjatywom możemy skutecznie zadbać o to, aby dzieci i młodzież były świadome swoich praw, które mają też zastosowanie w internecie – dodaje Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska.
– Zainteresowanie projektem „Przystań w sieci” to dowód na to, że takie działania świetnie wpisują się w potrzeby nauczycieli. Ostatni rok był dla wielu z nich przyspieszonym kursem poruszania się po cyfrowym świecie – mówi Agnieszka Żeglińska, dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Ekosystemu OSE w NASK. – Cieszę się, że NASK, jako ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa w sieci, wspiera nauczycieli i poszerza ich kompetencje. Cyfrowe zagrożenia dotyczą coraz większej liczby dzieci i młodzieży, dlatego tak ważne jest, aby kadra pedagogiczna wiedziała, jak im zapobiegać i reagować, gdy się wydarzą. „Przystań w sieci” doskonale odpowiada na te wyzwania.
Realizacja projektu przewidziana jest do końca roku szkolnego 2020/2021. W ramach „Przystani w sieci”, 30 marca oraz 13 kwietnia 2021 r. odbędą się dwie konferencje online dla nauczycieli. Wydarzenia będą dostępne dla wszystkich pedagogów, który chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat świadomego korzystania z internetu. Liczba miejsc jest ograniczona, a rejestracja na wydarzenia zostanie ogłoszona już wkrótce.
Oprócz konferencji tematycznych dla nauczycieli, zostanie również zorganizowany konkurs dla szkół. Zadaniem uczniów, którzy wezmą w nim udział będzie zaplanowanie społecznej kampanii informacyjnej poruszającej tematykę kursów dostępnych na platformie www.przystanwsieci.pl.
Projekt „Przystań w sieci” został objęty patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów. Wszystkie placówki, które zrealizują projekt zgodnie z jego założeniami, otrzymają Certyfikat Szkoły Promującej Świadome Korzystanie z internetu w roku szkolnym 2020/2021.
Więcej informacji jest dostępnych jest na platformie www.przystanwsieci.pl oraz na stronach organizatorów na Facebooku:
Przestrzeń from Facebook https://www.facebook.com/PrzestrzenFb
NASK https://www.facebook.com/NASKpl
UNICEF Polska https://www.facebook.com/unicefpolska
W przypadku pytań, zachęcamy do kontaktu:
Biuro Prasowe Facebooka – Piotr Czarniak, tel. 609 520 578, piotr.czarniak@hkstrategies.com
NASK PIB – Bartosz Loba, tel. 693 220 713, media@nask.pl
UNICEF Polska – Monika Kacprzak, tel. 509 224 588, mkacprzak@unicef.pl

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.