KAN wspiera uczniów kształcących się w deficytowych zawodach
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Na zakończenie roku szkolnego najlepsi uczniowie kierunku „Operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych” otrzymali naukowe stypendia. Trwa też nabór do kolejnego, czwartego już rocznika klasy pod patronatem KAN.
Nowy kierunek nauczania zawodu powstał trzy lata temu w ramach unijnego projektu Miasta Białystok i obecnie jest kontynuowany w należącej do ZSZ nr 2, Branżowej Szkole I st. nr 9. Pomysłodawca – jeden z największych pracodawców w regionie i ceniony producent z branży instalacyjnej - firma KAN, objęła klasę swoim patronatem. To właśnie KAN, jako patron ufundował stypendia dla trzech najlepszych uczniów w każdej z trzech już, działających w ramach kierunku klas. A stypendia są bardzo atrakcyjne: odpowiednio - 2 tys., 1,5 tys. i 1 tys. zł - dla osób, które uzyskały najlepsze wyniki z przedmiotów zawodowych i z zachowania, pod uwagę brana była też frekwencja na zajęciach. Przedstawiciele firmy wręczyli uczniom dyplomy i vouchery z wysokością stypendiów przy okazji zakończenia roku szkolnego. Wszyscy wyróżnieni podkreślali, że nagroda, jaką jest stypendium działała na nich mobilizująco.
Nauka popłaca
- Utwierdza mnie to w przekonaniu, że warto było się starać – mówi Adam Markowski, jeden ze stypendystów i absolwent klasy III. – Myślę, że o przyznaniu stypendium zdecydowały moje umiejętności praktyczne, którymi miałem okazję się wykazać również podczas praktyk na hali w firmie KAN. Te zajęcia praktyczne dały mi najwięcej i zdecydowały, że chcę pracować w firmie KAN, jednocześnie kontynuując naukę zaocznie w liceum. Cieszę się, że miałem okazję uczestniczyć w tym projekcie – myślę, że to bardzo dobre i wszechstronne przygotowanie do zawodu, a wsparcie tak dużej firmy jest bardzo ważne i daje szanse na dobry start w dorosłe życie
Stypendystka Weronika Bielawska byłą jedyną dziewczyną w swojej klasie, ale – jak podkreśla – nie przeszkadzało to jej w sprawdzeniu się w zawodzie operatora.
- Dobrze sobie radziłam na wtryskarkach i wytłaczarce, nie miałam problemu z nauką przedmiotów, poradziłam sobie też podczas praktyk w KAN, które są prawdziwą lekcją zawodu – opowiada. – Polecam więc ten fach także dla kobiet.
Certyfikaty i gwarancja pracy
Zakończenie roku szkolnego stało się też okazją do podsumowania roku nauki.
- Po wszystkich zawirowaniach związanych z pandemią i koniecznością nauki zdalnej i zawieszenia nauki praktycznej u pracodawcy, w ubiegłym roku wreszcie mogliśmy w pełnie realizować, przewidziane dla tego kierunku, kształcenie z elementami systemu dualnego – czyli zajęć teoretycznych, uzupełnionych praktyczną nauką zawodu w halach KAN. Szkoła – w ramach projektu – w pełni wyposaża uczniów w pełne zestawy ubrań roboczych i narzędzia pomiarowe, wykorzystywane podczas takich zajęć praktycznych – mówi Wiesław Kalinowski, kierownik kształcenia praktycznego w ZSZ nr. 2.
Prócz tego uczniowie mają też możliwość uzyskania certyfikatów, poświadczających umiejętności z zakresu obsługi i programowania maszyn znanych firm producenckich. W ramach współpracy szkoły z pracodawcą, w marcu uczniowie klasy III uczestniczyli w takim szkoleniu w firmie Engel, producenta innowacyjnych wtryskarek, wykorzystywanych w firmach z branży przetwórstwa tworzyw sztucznych w całym kraju.
- Realizowane jest też główne założenie projektu – gwarancji zatrudnienia u pracodawcy. Pierwsi absolwenci zostali już zatrudnieni w firmie KAN, a kolejni zainteresowani, również tegoroczni absolwenci, także się tam wybierają. Mam ogromną satysfakcję, że program spełnia swoją rolę w temacie uzupełniania braku fachowców na rynku pracy w tym zawodzie – dodaje Wiesław Kalinowski.
Obecnie – do 18 lipca - trwa nabór dla absolwentów szkół ponadpodstawowych, chętnych do nauki na nowym kierunku. Absolwenci klasy po trzyletnim okresie nauki mają zapewnione miejsca pracy w firmie KAN. Mogą też kontynuować edukację w 2-letniej branżowej szkole II stopnia, podnosząc swe kwalifikacje do poziomu technikum i dalsze wykształcenie wyższe na studiach technicznych.
Spawalnicy ze wsparciem KAN
Nowy kierunek w branży przetwórstwa tworzyw to nie jedyne przedsięwzięcie edukacyjne, które wspiera spółka KAN. Firma objęła też patronatem klasę, kształcącą w deficytowym zawodzie technika spawalnictwa w Zespole Szkół Mechanicznych w Białymstoku. Również jej uczniowie otrzymali na koniec roku atrakcyjne stypendia naukowe.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.