Konkurs grantowy dla szkół!
Szkoły z miejscowości do 30 tysięcy mieszkańców z klasami wielokulturowymi mają szansę na zdobycie grantu w wysokości 8 tys. złotych na zmianę przestrzeni szkolnych. Nabór zgłoszeń w projekcie Przestrzenie Dobrostanu, ogłoszony przez Fundację Szkoła z Klasą, potrwa jeszcze do 27 marca 2024 r.
Już po raz kolejny Fundacja Szkoła z Klasą wychodzi do polskich placówek edukacyjnych z propozycją konkursu na zmianę przestrzeni szkolnej, w który to proces zaangażowane są specjalnie powołane z uczniów, uczennic i osób nauczycielskich zespoły. W zeszłym roku, dzięki finansowemu wsparciu od Plan International, 20 szkół, a w nich 1500 osób uczniowskich i 550 nauczycielskich zaangażowało się w stworzenie nowych miejsc odpoczynku, relaksu i integracji w programie Razem w Klasie.
W tym roku szansę na zdobycie dofinansowania dostały szkoły z miejscowości do 30 tys. mieszkańców, wśród których pierwszeństwo będą miały szkoły z powiatów: woj. mazowieckie: pow. wołomiński, pruszkowski, grójecki; woj. pomorskie: pow. kartuski; woj. dolnośląskie: pow. oławski, woj. wielkopolskie: pow. szamotulski) oraz szkoły, w których co najmniej 5 % wszystkich uczniów i uczennic stanowią osoby z Ukrainy.
Projekt Przestrzenie Dobrostanu jest finansowany przez Google.org, za pośrednictwem Funduszu Polskich Organizacji Pozarządowych (POP Fund). Jego celem jest nie tylko odnowa miejsc w szkołach, ale także międzykulturowa integracja dokonująca się poprzez wspólną realizację projektu.
- Tworzenie wspólnej przestrzeni dobrostanowej jest niezwykle twórczym, angażującym wyzwaniem. Pozwala lepiej się poznać, realizując wspólną misję, a to skutecznie wspiera integrację klas wielokulturowych. Każda szkoła, która spełnia konkursowe warunki może wysłać swoją aplikację, w której opisze swój pomysł, zaangażowanie uczniów i uczennic oraz potrzeby na jakie odpowiada projekt - wyjaśnia koordynatorka programu.
Wyłonione w ramach dwuetapowego konkursu 35 szkół z całej Polski otrzyma finansowe wsparcie oraz wiedzę niezbędną do realizacji projektu Przestrzeni Dobrostanu. Nauczyciele i nauczycielki będą mieli możliwość uczestniczenia w webinarium z design thinking - pomagającym w sposób partycypacyjny zaplanować i zrealizować działanie oraz w spotkaniu online nt. pracy z uczniami w klasach wielokulturowych. Zespoły projektowe, złożone z uczniów i uczennic oraz kadry nauczycielskiej, wezmą udział w warsztatach wspomagających proces realizacji projektu.
Doświadczenia Fundacji Szkołą z Klasą pokazują, że szkoły chętnie biorą udział w tego typu działaniach, gdyż czują ich dobroczynny wpływ na społeczność uczniowską, zarówno część zaangażowaną w działanie jak późniejszych użytkowników.
Informacje szczegółowe nt. konkursu znaleźć można na stronie: https://www.szkolazklasa.org.pl/obszary/razem-w-klasie/przestrzenie-dobrostanu/

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.