Learning Passport wspiera zdrowie psychiczne nauczycieli i uczniów w Polsce

Monika Kacprzak
Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce
Towarowa 25a
00-869 Warszawa
mkacprzak|unicef.org| |mkacprzak|unicef.org
604226866
www.unicef.org/eca/poland
Dwa lata po eskalacji wojny w Ukrainie, platforma Learning Passport wspiera zdrowie psychiczne nauczycieli i uczniów w Polsce.
Dwa lata po eskalacji wojny w lutym 2022 r., konflikt w Ukrainie w dalszym ciągu ma niszczycielskie konsekwencje dla dzieci w tym kraju. Aktywne walki, ostrzały i naloty zagrażają dzieciom i ich rodzinom, szczególnie w społecznościach znajdujących się na linii frontu. 3,7 mln osób w Ukrainie jest przesiedlonych, a dzieci w dalszym ciągu są narażone na zwiększone ryzyko chorób, odseparowania od rodzin, przemocy (w tym przemocy ze względu na płeć), handlu ludźmi i niewybuchów.
W całej Europie prawie 6 milionów Ukraińców szukało schronienia w krajach ościennych. W Polsce, do publicznych szkół i przedszkoli uczęszcza obecnie 170 000 ukraińskich dzieci. Aby wesprzeć uczniów w polskim systemie edukacji, w czerwcu 2023 r. UNICEF w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji i Nauki oraz partnerem implementującym Fundacją SOK uruchomił platformę Learning Passport. Dzięki wsparciu partnerów takich jak Sony Group Corporation, Polska stała się pierwszym krajem na świecie, który wprowadził wersję Learning Passport przeznaczoną dla nauczycieli. Za pośrednictwem platformy, nauczyciele mają dostęp do wysokiej jakości zasobów i szkoleń opracowanych specjalnie z myślą o rozwijaniu ich umiejętności, poprawie komunikacji międzykulturowej i wspieraniu uczniów, zwłaszcza tych, którzy zmagają się z traumą, stresem i trudnymi sytuacjami spowodowanymi wojną w Ukrainie.
Do dziś, z Learning Passport skorzystało 9500 nauczycieli w Polsce. Dzięki platformie rozwinęli oni kluczowe umiejętności i posiedli wiedzę niezbędną do radzenia sobie z traumą i stresem w klasach oraz do wspierania uczniów w budowaniu umiejętności zapewniających im dobrostan psychiczny. Dzięki szkoleniom dostępnym na platformie Learning Passport, w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy nauczyciele w Polsce wsparli aż 200 000 dzieci i młodych ludzi.
„To było moje pierwsze doświadczenie ucieczki przed wojną. Nigdy też wcześniej nie pracowałam z dziećmi uciekającymi przed wojną; nie wiedziałem, jak mogę pomóc. Niektóre dzieci miały gorzej ode mnie. Zdałam sobie sprawę, że potrzebuję pomocy i dlatego zdecydowałam, że wezmę udział w szkoleniu [oferowanym przez Learning Passport].” – opinia nauczyciela szkoły podstawowej, Polska.
W tym roku, przy dodatkowym wsparciu Sony Group Corporation i innych partnerów, UNICEF w Polsce planuje rozszerzyć budowanie umiejętności związanych z dobrym samopoczuciem psychicznym oraz zapewnić wsparcie psychospołeczne dla uczniów poprzez platformę Learning Passport. Działania te będą miały na celu zapewnienie większej ilości zasobów nauczycielom oraz dzieciom i młodym ludziom z Ukrainy. Organizacja skupi się przede wszystkim na opracowaniu nowych kursów i adaptacji istniejących, a także integracji zasobów i ciągłej ocenie działań w celu lepszego dostosowania programu do potrzeb beneficjentów. Wdrożenie solidnych programów wsparcia umiejętności w zakresie zdrowia psychicznego i psychospołecznego za pośrednictwem Learning Passport w Polsce już jest katalizatorem dla innych krajów do przyjęcia podobnych elastycznych kursów i szkoleń dla nauczycieli.
"Kurs [na Learning Passport] jest jak kiełkujące nasienie, symbol odrodzenia po wszystkich tych problemach, które przeżywamy. Pokazuje, że tam na zewnątrz czeka nowe życie." – opinia nauczyciela szkoły podstawowej, Polska.
Od momentu uruchomienia Learning Passport w 2020 roku, platforma stała się dla UNICEF flagowym programem edukacji cyfrowej, pomagając ponad 6,5 mln dzieci i młodych ludzi w 40 krajach świata w dostępie do wysokiej jakości edukacji włączającej oraz rozwijając umiejętności niezbędne do lepszej przyszłości. Poprzez oferowanie spersonalizowanego i dostępnego doświadczenia edukacyjnego, program ten odpowiada na potrzeby edukacyjne wielu użytkowników, w tym tych z trudnodostępnych regionów lub marginalizowanych społeczności.
UNICEF nie promuje żadnej firmy, marki, organizacji, produktu ani usługi.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.