LEK – studenci Uczelni Łazarskiego osiągnęli drugi najlepszy wynik
W sesji wiosennej 2023 do Lekarskiego Egzaminu Końcowego po raz pierwszy przystąpili studenci ostatniego, szóstego roku kierunku lekarskiego Uczelni Łazarskiego. Wszyscy zdali, osiągając wysokie wyniki – średnio 166,17 punktów, co dało uczelni drugie miejsce w Polsce.
Studenci Uczelni Łazarskiego, którzy zdali LEK, tytuł lekarza medycyny otrzymają w czerwcu po zakończeniu ostatniej sesji egzaminacyjnej, a tym samym sześcioletnich studiów. Do egzaminu w sesji wiosennej przystąpiła prawie jedna trzecia roku. Pozostali studenci planują zdawać LEK we wrześniu.
Taki wynik naszych studentów to dla nas powód do dumy. To efekt ich ciężkiej pracy, wytrwałosci i chęci zdobywania wiedzy, ale także dowód na to, że na Uczelni Łazarskiego stworzyliśmy warunki do prowadzenia kształcenia medycznego na bardzo wysokim poziomie – powiedział dr hab. Paweł Olszewski, dziekan Wydziału Medycznego.
Wiedza i praktyka
Na Wydziale Medycznym Uczelni Łazarskiego stworzyliśmy taki program nauczania, który poza niezbędną przyszłym lekarzom wiedzą teoretyczną umożliwia także zdobywanie umiejętności praktycznych. Duży nacisk kładziemy na to, by nasi studenci już w czasie studiów mieli okazję odnosić wiedzę teoretyczną do konkretnych sytuacji klinicznych – dodaje dr Elżbieta Makomaska-Szaroszyk, prodziekan ds. studentów.
Uczelnia dysponuje nowoczesnym zapleczem dydaktycznym: Centrum Nauk Podstawowych i Przedklinicznych - składającym się z Pracowni Naukowych Podstaw Medycyny i Pracowni Nauk Morfologicznych i Centrum Symulacji Medycznych. Kształcenie kliniczne odbywa się w 38 placówkach medycznych na terenie Warszawy i jej okolic.
Centrum Symulacji Medycznych Uczelni Łazarskiego składa się z kilku pracowni, w tym pracowni symulacji wysokiej wierności (SOR, sala intensywnej terapii, karetka). Umożliwia studentom doświadczanie sytuacji klinicznych w warunkach pracowni dydaktycznej. Uzupełnieniem symulacji są zajęcia z pacjentem standaryzowanym, które umożliwiają rozwijanie umiejętności miękkich, naukę zbierania wywiadu czy też przeprowadzania badania fizykalnego.
W ramach nauk podstawowych i przedklinicznych program niektórych przedmiotów (np. embriologii, cytofizjologii), mających liczne odniesienia praktyczne został rozbudowany w porównaniu z formalnymi wymogami ich nauczania. Zaliczenia tych przedmiotów odbywają się na prawach oddzielnych egzaminów. Osoby prowadzące wykłady, seminaria i ćwiczenia podkreślają i zwracają uwagę studentów na aspekty kliniczne przerabianych zagadnień. Stanowi to element „pionowej integracji i korelacji” przedmiotów podstawowych z przedmiotami klinicznymi. Nowoczesny i rozbudowany sprzęt służący do praktycznych zajęć dydaktycznych, np. mikroskopy wyposażone w kamery połączone z monitorami, pozwalają na pracę z indywidualnymi osobami. Studenci przy każdym z takich zestawów pracują, w zależności od przedmiotu, pojedynczo lub w zespołach dwuosobowych – mówi dr n. med. Marek Kujawa, Kierownik Zakładu Histologii i Embriologii.
Relacja uczeń-mistrz
Kolejnym elementem wyróżniającym Wydział Medyczny Uczelni Łazarskiego spośród innych uczelni medycznych jest indywidualizacja procesu nauczania. Zajęcia kliniczne na III, IV i V roku prowadzone są w cztero- lub pięcioosobowych grupach, a kształcenie na VI roku studiów realizowane jest w grupach dwu lub trzy osobowych..
Kształcenie studentów w małych grupach klinicznych przywraca relację uczeń-mistrz, która we współczesnym szkolnictwie wyższym zanika. Na naszej uczelni bardzo dbamy nie tylko o to, by zapewnić wysoko wykwalifikowaną kadrę dydaktyczną, lecz także by stworzyć dogodne warunki do skutecznego przekazywania wiedzy naszym studentom. Taka forma kształcenia umożliwia także kształtowanie postaw etycznych przyszłych lekarzy. Nasi wykładowcy to doświadczeni specjaliści i praktycy z wieloletnim stażem w najlepszych szpitalach oraz przychodniach, którzy potrafią i chcą dzielić się swoją wiedzą – uzupełnia lek. Michał Sutkowski, prodziekan ds. rozwoju.
Na Wydziale Medycznym Uczelni Łazarskiego prowadzone są dwa kierunki studiów – lekarski i pielęgniarstwo.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.