Komunikaty PR

Lider się szkoli, czyli o przewadze strategicznego myślenia nad AI

2024-06-26  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt

Anna Fibak
Fibak PR

ul. Kaczewska 24 lok. 11
81-476 Gdynia
anna|fibak.pl| |anna|fibak.pl
606626681
www.fibak.pl

Konieczność lifelong learning, czyli uczenia się przez całe życie, stała się faktem. Biznes – jak się wydaje – uświadomił to sobie najwcześniej, a liderzy to grupa, która chętnie i konsekwentnie rozwija swoje kompetencje. Spektrum umiejętności, na które stawiają, jest szerokie: od myślenia strategicznego i wiedzy o globalnej gospodarce, po radzenie sobie ze stresem. Jednak wśród pożądanych kompetencji liderzy zaczynają dopiero dostrzegać te związane ze zrównoważonym rozwojem (ESG) oraz sztuczną inteligencją (AI).

Po pierwsze – myślenie strategiczne

Z badań Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów wynika, że priorytetem w podnoszeniu kompetencji wśród menedżerów decydujących się na udział w programie Executive MBA, bez względu na płeć czy wielkość firmy, w której pracują, jest doskonalenie strategicznego myślenia. Nie ma też znaczenia, czy ankietowani mają już dyplom, czy są w trakcie nauki, czy dopiero planują MBA. Na drugim miejscu znalazła się wiedza dotycząca globalnej gospodarki i ekonomii (42 proc.), na trzecim – finanse i rachunkowość (40 proc.).

– Wzmacnianie myślenia strategicznego jest szczególnie istotnie dla osób zasiadających w zarządach. To oczywiste, bo od nich oczekuje się zarówno wizji, jak i umiejętności przełożenia jej na konkretne plany i działania. I to w niezwykle dynamicznej rzeczywistości – z jednej strony kolejnej, ogromnej zmiany technologicznej związanej ze sztuczną inteligencją, z drugiej zaś w świecie pełnym niepewności i zagrożeń wynikających z uwarunkowań geopolitycznych. W tym kontekście oczywista wydaje się też potrzeba pogłębiania wiedzy o globalnej gospodarce i ekonomiimówi Jolanta Szydłowska, Prezeska Zarządu GFKM.

Członkowie zarządów znacznie częściej niż menedżerowie niższych szczebli chcą podnosić kompetencje przywódcze oraz poszerzać wiedzę dotyczącą instytucji otoczenia biznesu. Kobiety częściej wskazują na potrzebę doskonalenia umiejętności rozwiązywania problemów. Mężczyzn zaś bardziej interesuje prawo w biznesie i prowadzenie negocjacji.

ESG i AI daleko w tyle

Zgodnie z unijną dyrektywą o raportowaniu zrównoważonego rozwoju (CSRD) już w przyszłym roku obowiązek sporządzania raportów według wyznaczonych standardów, obejmujących dane za 2024 rok, będą miały największe firmy, będące emitentami papierów wartościowych, spełniające określone kryteria. W następnych latach obowiązek ten obejmie kolejne grupy przedsiębiorstw, w tym średnich i małych.

W tym kontekście zaskakiwać może niewielkie zainteresowanie uczestników MBA tematami związanymi ze zrównoważonym rozwojem oraz ESG. Na rozwój kompetencji w tym zakresie stawia zaledwie 22 proc. badanych. W grupie dopiero planujących udział w programie MBA odsetek ten wzrasta do 31 proc. Nadal jednak plasuje się niżej niż potrzeba doskonalenia kompetencji z zakresu podejmowania decyzji i zarządzania operacyjnego.

Niewielkim powodzeniem w kontekście programu MBA cieszą się również kompetencje związane z transformacją cyfrową oraz sztuczną inteligencją. Chęć ich rozwoju wskazało odpowiednio 23 i 21 proc. ankietowanych. Nieco więcej zainteresowanych AI – 33 proc. – jest wśród planujących edukację na poziomie MBA. Co ciekawe, sztuczną inteligencję znacząco rzadziej wskazują menedżerowie najwyższego szczebla – tylko 13 proc.

W innym badaniu GFKM  – „Rok Lidera” – 82 proc. członków zarządów stwierdziło, że ciekawi ich rosnące znaczenie sztucznej inteligencji w biznesie. Aż 96 proc. uważa, że narzędzia AI pomogą im w pracy, a większość już z nich korzysta – 22 proc. często, 47 proc. zaś sporadycznie.

– Dla liderów nadal najistotniejsze są wiedza i kompetencje pozwalające koncentrować się na dwóch obszarach: miękkim i bardzo zwinnym oraz tym, który dotyczy celów i wyników. Obserwują zmiany i nowe kierunki, koncentrując się na tym, co teraz i w najbliższej przyszłości decyduje o pozycji firm. Wyniki badań możemy również interpretować jako zaangażowaną obserwację kluczowych dla biznesu zmian mówi Jolanta Szydłowska z GFKM.

Kompetencyjne podium

W raporcie „Rok Lidera” na podium kluczowych kompetencji liderskich znalazły się: budowanie relacji z pracownikami (81 proc.), myślenie krytyczne (78 proc.) oraz dążenie do rezultatów 77 proc.

Choć umiejętność budowania relacji z pracownikami jest wskazywana jako najważniejsza, chęć jej wzmacniania deklaruje zaledwie 11 proc. ankietowanych. Krytyczne myślenie chce doskonalić 15 proc. Może to oznaczać, że liderzy dość wysoko oceniają zdobyte już w tym zakresie kompetencje. Zdecydowanie częściej wśród umiejętności, które chcą poprawić badani, wymieniane są: organizacja pracy (47 proc.), motywowanie pracowników (42 proc.) i zarządzanie zmianą (36 proc.).

– Zwiększenie uważności i wrażliwości oraz wdrażanie konkretnych działań służących wzmacnianiu relacji znacząco wpływają nie tylko na atmosferę w pracy, ale również na motywację zespołu. Zwłaszcza w trudnych sytuacjach bycie blisko pracowników ma ogromne znaczenie. Nadawanie sensu zmianom, skuteczna komunikacja, wartościowa informacja zwrotna, docenianie – wszystko to jest niezwykle istotne na ścieżce do poprawy efektywnościmówi Dominik Pieczewski, ekspert w dziedzinie zarządzania zespołem i komunikacji interpersonalnej, wykładowca w GFKM.

Stres w centrum uwagi

Z raportu „Rok Lidera” wynika, że jedną z bardziej pożądanych kompetencji jest umiejętność budowania odporności na stres. Uważa tak 69 proc. ankietowanych, a aż 84 proc. w grupie menedżerów na szczeblu zarządu. Co ciekawe zdolność do radzenia sobie ze stresem ma większe znaczenie dla mężczyzn (74 proc.), niż dla kobiet (65 proc.). Można więc pokusić się o stwierdzenie, że kobiety lepiej radzą sobie w sytuacjach stresowych.

 – Wzmacnianie umiejętności związanych z radzeniem sobie ze stresem znalazło się na pierwszym miejscu wśród kompetencji, nad którymi liderzy chcą pracować w tym roku. To dobrze, bo świat szybkich zmian, rosnących oczekiwań, ambitnych biznesowych celów wymaga wzmożonej uważności oraz odporności na trudne sytuacje. Podwyższona adrenalina, wynikająca z utrzymywania ciągłej goto­wości, musi być zrekompensowana dbałością o równowagę, momenty odprę­żenia, nabrania dystansu. To kolejna grupa umiejętności, które nabierają znaczenia nie tylko w kontekście sprawnego menedżerskiego działania, ale przede wszystkim utrzymywania zdrowia psychicznegopodsumowuje Dominik Pieczewski z GFKM.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Fibak PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.