Matura 2023: co o egzaminie mówią maturzyści?
Publicon
plac Grunwaldzki 23
50-365 Wrocław
p.kozlowska|publicon.pl| |p.kozlowska|publicon.pl
600 968 951
https://publicon.pl
Jak uczniowie oceniają tegoroczną maturę? Które zadania sprawiły im najwięcej trudności? Z jakich pomocy korzystali, przygotowując się do egzaminu? Firma VULCAN, największy edtech w Polsce i lider w dostarczaniu oprogramowania dla oświaty, zapytał o to samych zainteresowanych.
Pytania otwarte najbardziej wymagające na maturze
Jak wynika z ankiety, tegoroczny egzamin maturalny z przedmiotów obowiązkowych na poziomie podstawowym został oceniony w sposób neutralny – ani trudny, ani łatwy (45,27% ankietowanych). Dla 29,98% zadania były raczej łatwe, a dla 5,49% łatwe. Zaledwie 4,85% uczniów określiło poziom arkusza egzaminacyjnego jako zdecydowanie trudny. Aby uzyskać dokładniejszy obraz na temat przedmiotów wchodzących w skład obowiązkowych na tegorocznej maturze, VULCAN zapytał uczniów o poszczególne arkusze egzaminacyjne. W przypadku języka polskiego 41,37% ankietowanych określiło poziom egzaminu jako łatwy, 29,80% – raczej łatwy, 15,23% – ani łatwy, ani trudny. Język obcy blisko połowa spośród ankietowanych określiła jako bardzo łatwy, a aż 29,80% jako łatwy. W przypadku matematyki wynik ten nie jest już tak oczywisty, ale nadal w przewadze 31,67% – raczej łatwy i 23,52% bardzo łatwy.
Dla większości spośród badanych maturzystów (80,47%) najbardziej wymagające były pytania otwarte. Na drugim miejscu uplasowały się zadania typu uzupełnij (22,80%), na trzecim pytania prawda/fałsz (13,59%).
Królowa nauk w czołówce
Firma VULCAN zapytała maturzystów o to, do jakich przedmiotów na poziomie rozszerzonym przystępują w tym roku. W czołówce znalazły się przedmioty ścisłe. Na pierwszym miejscu uplasowały się języki obce nowożytne, jak: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski czy włoski – 66,59%. Na drugim – królowa wszystkich nauk – matematyka (33,01%). Podium zamyka geografia, którą zdawało aż 21,19% spośród ankietowanych. Tuż za nimi znalazły się: język polski, biologia oraz chemia.
YouTube pomocny w przygotowaniach do matury?
Maturzyści zostali zapytani o to, czy czuli się dobrze przygotowani do matury. Tu zdania były podzielone. 36,25% ankietowanych udzieliło odpowiedzi: raczej tak, ale niewiele mniej, bo 32,32% – trudno powiedzieć. Zaledwie 5,97% spośród ogółu wyraziło pełną gotowość. Co ciekawe, uczniowie szkół ponadpodstawowych w przygotowaniach do matury w większości korzystali z dydaktycznych materiałów wideo zamieszczanych m.in. w serwisie YouTube (70,75%), blisko połowa (49,15%) z materiałów dydaktycznych np. repetytoriów, a niewiele mniej, bo 42,24%, z dodatkowych korepetycji.
Choć większość maturzystów przygotowania do egzaminu maturalnego rozpoczyna z dużym wyprzedzeniem: 26,01% – kilka miesięcy, a 25,35% – kilka tygodni przed maturą, dla wielu podejście do matury wiąże się dużym stresem. Trudno się dziwić. Wynik ma wpływ na wybór wymarzonego kierunku studiów.
Ankieta została przeprowadzona wśród uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski, korzystających z dziennika elektronicznego UONET +, z którego każdego miesiąca korzysta ponad 9 tysięcy szkół. W badaniu wzięło udział blisko 3500 tegorocznych maturzystów.
Znamy wyniki 2. edycji Universiady – zwycięzcami młodzi naukowcy z Oławy
Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni”
Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.