Młodzi naukowcy aktywni mimo pandemii – spotkaj się z nimi online
Fundacja Adamed, od 2014 r. organizator programu naukowego ADAMED SmartUP, mimo pandemii nie ogranicza swojej działalności edukacyjnej. Tym razem do przestrzeni online przenosi swój coroczny cykl lekcji pokazowych dla szkół. Tegoroczne Roadshow odbędzie się za pośrednictwem transmisji live na Instagramie, podczas których młodzi naukowcy-absolwenci programu podzielą się z uczestnikami swoją wiedzą i spostrzeżeniami, bez konieczności wychodzenia z domu.
Roadshow to seria lekcji pokazowych i spotkań z ambasadorami programu naukowo-edukacyjnego ADAMED SmartUP, który od lat wspiera rozwój nastolatków zainteresowanych naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Do tej pory spotkania odbyły w 123 szkołach w różnych regionach Polski i uczestniczyło w nich ponad 9,5 tys. uczniów. W tym roku, ze względu na pandemię COVID-19, bezpośrednie wizyty w placówkach zastąpi seria 4 otwartych spotkań online z młodymi naukowcami, czyli absolwentami programu.
W trakcie transmisji live absolwenci opowiedzą o programie stypendialnym i procesie rekrutacyjnym do niego, wyjaśnią, jak wyglądają zajęcia prowadzone na obozie naukowym oraz odpowiedzą na zadane im pytania. Zdradzą także, w jaki sposób udział w ADAMED SmartUP wpłynął na ich dalszy rozwój i jak taką drogę może przebyć młody pasjonat nauki. W ramach tegorocznego Roadshow odbędą się 4 transmisje live na profilu @adamed_smartupna Instagramie, odpowiadające tematycznie każdej z grup zajęciowych, na jakie podzieleni są uczestnicy programu:
- Fizyka i nowe technologie– Katarzyna Łyczek i Laura Meissner – 20 listopada, godz. 18.00,
- Medycyna i nauki medyczne– Iza Wiszniewska i Julian Uchacz – 26 listopada, godz. 18.00,
- Chemia i biochemia– Maks Głowacki i Agata Janczak – 1 grudnia, godz. 19.00,
- Inżynieria i robotyka– Gosia Gniadek i Natalia Puczek – 8 grudnia, godz. 18.00.
– Ogromną rolę w rozwijaniu własnego potencjału odgrywa wymiana myśli, wzajemne inspirowanie się i rozmowa z innymi ciekawymi świata ludźmi. ADAMED SmartUP pomaga nastolatkom w nawiązywaniu takich kontaktów na corocznym obozie naukowym, ale także w czasie lekcji pokazowych w szkołach, organizowanych pod nazwą Roadshow. W tym roku ze względu na formę zdalną spotkań liczymy, że dotrzemy do jeszcze szerszego grona. Dzięki narzędziom online możemy popularyzować naukę w każdym zakątku Polski, nie tylko w dużych ośrodkach, gdzie dostęp do niej jest na wyciągnięcie ręki – tłumaczy Kierownik programu ADAMED SmartUP, Martyna Strupczewska.
W czasie dotychczasowej działalności Fundacji zorganizowanych zostało sześć obozów naukowych ADAMED SmartUP. Rokrocznie bierze w nich udział 50 uczniów, 10 z nich zostaje laureatami nagrody głównej – programu indywidualnych konsultacji edukacyjnych, a 3 uzyskuje stypendium finansowe. Do programu mogą rejestrować się uczniowie szkół ponadpodstawowych w całej Polsce, w wieku 14-19 lat.
Nastolatkowie, którzy po spotkaniu z absolwentami, zdecydują się na spróbowanie swoich sił w rekrutacji do programu, swoją przygodę rozpoczną od gry online. Rozgrywka prowadzona w rzeczywistości wirtualnej polega na rozwiązywaniu zadań i zagadek naukowych. Za poprawne odpowiedzi przyznawane są punkty, które decydują o zaproszeniu do kolejnego etapu. To wypełnienie aplikacji, potwierdzających osiągnięcia edukacyjne i zaangażowanie w naukę. Następnie 50 uczestników obozu, wyłoni Rada Naukowa na podstawie rozmów kwalifikacyjnych.
Rejestracja prowadzona jest za pośrednictwem strony: adamedsmartup.pli pozostaje otwarta do 15 stycznia 2021 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.