Nauka w internecie – codzienność polskich nastolatków
Rok 2020 mija pod znakiem telekonferencji, pracy zdalnej i nauki online. Dzisiaj nawet udział w zajęciach szkolnych czy akademickich wymaga użycia sieci. Jednak bez względu na obowiązkowy czas spędzany przed ekranami komputerów, uczniowie nadal chętnie korzystają z internetu, by poszerzyć swoją wiedzy czy rozwinąć naukowe pasje poza lekcjami. Ponad dwie trzecie z nich odwiedza w tym celu specjalistyczne strony internetowe, a aż 50 proc. zagląda do mediów społecznościowych – tak wynika z badania ankietowego przeprowadzonego przez Fundację Adamed w ramach programu edukacyjnego ADAMED SmartUP[1].
Względy bezpieczeństwa, związane z pandemią, zmusiły polskich uczniów i studentów do zmiany wielu codziennych przyzwyczajeń, przenosząc do sieci kolejne aktywności edukacyjne. Już wcześniej można było dostrzec jednak, jak dużą rolę odgrywa w nich internet. W ubiegłym roku niemal wszyscy polscy uczniowie przyznali się do korzystania z niego w związku ze zdobywaniem informacji potrzebnych w nauce czy pracy (94 proc.) – dowodzi badanie „Młodzi cyfrowi”[1]. Z kolei według danych z badania „Nastolatki 3.0”[2] wynika, że ponad połowa polskich nastolatków wskazuje na odrabianie lekcji wśród najczęstszych powodów korzystania z internetu (5. miejsce na 19 wymienionych odpowiedzi).
Gdzie szukać wiedzy w internecie?
Internetowe zasoby świata nauki umożliwiają zapoznawanie się w niemal każdej formie z wartościowymi materiałami, zarówno potrzebnymi do szkoły, jak i poszukiwanymi z ciekawości. Badanie przeprowadzone przez Fundację Adamed pokazuje, że nastolatkowie najczęściej w tych celach wykorzystują specjalistyczne strony naukowe i edukacyjne – wybiera je 68 proc. z nich. Połowa odnajduje natomiast materiały do nauki na kanałach tematycznych w mediach społecznościowych. Co piąty polski uczeń (21 proc.) przegląda serwisy naukowe portali ogólnoinformacyjnych, 15 proc. – strony internetowe polskich uczelni wyższych, a 10 proc. – uczelni zagranicznych.
Dr Monika Koperska ze Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki podkreśla, by uważnie dobierać materiały naukowe dostępne w sieci. Wskazuje, że najpewniejsze, jeśli chodzi o rzetelność, będą zawsze te recenzowane przez naukowców.
– Jeślisięgamy po treści internetowe, to najlepiej takie, które takiej recenzji zostały poddane, np. artykuły w czasopismach naukowych, czy wycinki książek na Google Scholar. W przypadku informacji przetworzonych, o ich rzetelności będą świadczyć: cytowania autorów, odkryć, patentów, wskazanie finansowania badań itp. Ważne jest też podawanie listy źródeł, na których autor danego tekstu czy filmu bazował oraz czy miejsce publikacji danej informacji jest zaufane. Przykładowo – strony w domenie .edu i .gov często podlegają recenzji – mówi dr Koperska.
Jak się uczyć w internecie?
Zapytani przez Fundację nastolatkowie, rozwijają swoją pasję do nauki przede wszystkim czytając książki i artykuły oraz oglądając krótkie filmy popularnonaukowe – odpowiednio 73 i 72 proc. odpowiedzi. Prawie połowa badanych (45 proc.) przegląda publikacje w czasopismach naukowych, a więcej niż co trzeci (35 proc.) ogląda pełnometrażowe filmy dokumentalne. Swoich zwolenników mają także typowo internetowe metody, jak webinaria czy wykłady online (50 proc.) oraz formy interaktywne – gry i quizy edukacyjne (34 proc.).
– Każde połączenie nauki z zabawą ma swoje wymierne korzyści. Po pierwsze wielu osobom pomaga to w zmotywowaniu się do nauki. Po drugie taka gamifikacja może zaangażować różne mechanizmy przyswajania wiedzy, z których normalnie nie korzystamy przy tzw. uczeniu się „na blachę" – zauważa dr Monika Koperska.
Przykładem takiej gamifikacji, która w atrakcyjny sposób przedstawia zagadnienia z obszaru nauk ścisłych i przyrodniczych, a przy tym sprawdza umiejętność analitycznego myślenia jest gra rekrutacyjna ADAMED SmartUP. W jej ramach uczestnicy stają przed zbiorem zadań i łamigłówek naukowych, których rozwiązanie otwiera drzwi do tego programu stypendialnego.
– Głównym tematem gry w tym roku jest ochrona środowiska. Nie skupiliśmy się jednak na ekologii i biologii. Zagadnienia środowiskowe i te dotyczące zanieczyszczenia planety są przedstawione z perspektywy różnych dziedzin naukowych, nawet astrofizyki czy medycyny. Każdy znajdzie w tej rozgrywce coś dla siebie. Na naszej stronie i kanałach społecznościowych dostępne są także webinaria, prowadzone przez ekspertów z międzynarodowym doświadczeniem badawczym oraz mnóstwo innych materiałów popularnonaukowych– mówi Martyna Strupczewska, kierownik programu ADAMED SmartUP.
O badaniu
Badane zostało przeprowadzone na próbie 1226 uczniów w okresie 1 września – 24 listopada wśród uczestników gry rekrutacyjnej do 7. edycji programu ADAMED SmartUP.
[1]Badanie zostało zrealizowane w okresie 1 września-24 listopada br. na próbie 1226 nastolatków w wieku 14-19 lat, uczestniczących w grze rekrutacyjnej do 7. edycji programu ADAMED SmartUP.Ankieta została przeprowadzona za pośrednictwem platformy online www.adamedsmartup.pl.
[2]Maciej Dębski, Magdalena Bigaj, Młodzi Cyfrowi.Nowe technologie. Relacje. Dobrostan, Gdynia 2019, https://dbamomojzasieg.com/mlodzi-cyfrowi/. Badanie przeprowadzone przez Uniwersytet Gdański i Fundację Dbam o mój z@sięg na próbie 50 138 uczniów szkół w Polsce, przy wsparciu firmy Librus oraz PGG Edukacja.
[3]Marcin Bochenek, Rafał Lange, Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów,Warszawa 2019, https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/2593,Raport-z-badan-quotNastolatki-30quot-2019.html. Badanie przeprowadzone na próbie 1173 uczniów z całej Polski.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.