Nowa edycja programu Krople Uważności - dla szkół przyszpitalnych
Warszawa, 10 września 2024 r. – Fundacja Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji zapraszają do udziału w bezpłatnym programie „Krople uważności”. Trzecia odsłona projektu skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli szkół przyszpitalnych. Organizatorzy programu wierzą, że praktyki uważności okażą się szczególnie pomocne w ich pracy z uczniami i uczennicami. Nabór do programu trwa do końca września na stronie Fundacji Szkoła z Klasą.
- Funkcjonowanie w szkole przyszpitalnej bywa wymagające i obciążające zarówno dla osoby nauczającej jak i dla ucznia. Pogorszony stan zdrowia, obniżone samopoczucie związane z pobytem w szpitalu, osamotnienie, ograniczony kontakt z rodziną czy przyjaciółmi, spadek poczucia własnej wartości i zmniejszona aktywność mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie i dobrostan dziecka w placówce – mówi Gaja Andrukowicz, koordynatorka projektu z Fundacji Szkoła z Klasą. - Zależy nam, aby wspierać nauczycielki i nauczycieli w ich codziennej pracy z dziećmi w środowisku szczególnie wymagającym poświęcenia uwagi nie tylko uczniom i uczennicom, ale też sobie – dodaje.
„Krople uważności” to część programu Young Health Programme, koordynowanego przez firmę AstraZeneca. W Polsce jest on realizowany od trzech lat przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind pod honorowym patronatem Prezydenta m.st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego oraz Konsultant Krajowej w Dziedzinie Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, dr n. med. Aleksandry Lewandowskiej.
Najważniejszym elementem kursu dla nauczycieli szkół przyszpitalnych będzie 8-tygodniowy Trening Uważności połączony z 4-tygodniowym mentoringiem, przygotowującym do wprowadzania praktyk uważności do pracy z uczniami. Kursantki i kursanci ze szkół przyszpitalnych zaproszeni zostaną także do udziału w stacjonarnym spotkaniu poświęconym praktykom mindfulness. Przez cały czas trwania kursu i po jego zakończeniu nauczyciele będą wprowadzać w życie zdobyte umiejętności – tak, aby stały się one dla nich wsparciem podczas wymagającej pracy z uczniami i uczennicami przebywającymi w oddziałach szpitalnych.
Szkoły przyszpitalne jako niewidoczny element systemu
W domenie publicznej brakuje danych na temat dokładnej liczby szkół przyszpitalnych w Polsce.
- Jedyne, co możemy stwierdzić z całą pewnością to to, że szkoły te stanowią wymagające środowisko pracy, a ich pracownicy często mierzą się z wyzwaniami odmiennymi niż te
w typowych placówkach oświatowych. Dodatkowo specyfika każdego szpitala także jest inna, co również przekłada się na pracę z uczniami – podkreśla Gaja Andrukowicz.
Nauczyciele i nauczycielki szkół przyszpitalnych to osoby, które pracują np. na oddziałach psychiatrycznych czy onkologii dziecięcej, co wymaga nie tylko ogromnej wrażliwości
i zaangażowania, ale także odporności psychicznej. Muszą współpracować z szeregiem specjalistów: pedagogów, terapeutów czy lekarzy oraz uwzględniać w swoich działaniach zmienny stan zdrowia uczniów i uczennic. Bardzo często nauczyciele pełnią ważną rolę nie tylko w procesie nauczania dziecka, ale też jego leczenia. Dlatego tak ważne jest zadbanie o ich własne zdrowie, samopoczucie i dobry stan emocjonalny – dobrostan nauczycieli korzystnie wpłynie na małych pacjentów.
- Dzięki wdrożeniu świadomej koncentracji uwagi na tu i teraz, praktyki mindfulness podnoszą jakość życia we wszystkich obszarach. Dlatego też chciałabym wprowadzić praktykowanie uważności wśród dzieci przewlekle chorych, w tym zmagających się z chorobą nowotworową. Mam nadzieję, że metoda ta pozwoli budować u małych pacjentów poczucie pewności siebie i rozwijać wewnętrzne kompetencje do radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami związanymi z hospitalizacją i przebiegiem choroby – powiedziała Małgorzata, nauczycielka szkoły przyszpitalnej, uczestniczka pilotażowej części kursu.
Nabór na kursy uważności dla nauczycieli szkół przyszpitalnych w ramach III edycji programu „Krople uważności” trwa do końca września br. Zainteresowane osoby zapraszamy do wypełnienia formularza na stronie Fundacji Szkoła z Klasą.
Zachęcamy także wszystkich nauczycieli do zapoznania się z kursem e-learningowym dotyczącym praktyki uważności i wprowadzania jej w życie szkoły, który powstał w ramach programu Krople Uważności: kurs e-learningowy (S)pokój nauczycielski. Uważność w szkole.
Krople Uważności to projekt realizowany przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji, finansowany przez AstraZeneca Young Health Programme. Projekt objęty jest honorowymi patronatami Prezydenta m.st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego oraz Konsultant Krajowej w Dziedzinie Psychiatrii Dzieci i Młodzieży dr n. med. Aleksandry Lewandowskiej. Szczegółowe informacje dostępne na stronie Fundacji Szkoła z Klasą.
Fundacja Szkoła z Klasą
Fundacja Szkoła z Klasą jest organizacją pozarządową z ponad 20-letnią tradycją. Wspiera nauczycieli we wprowadzaniu innowacji edukacyjnych i kształceniu kompetencji przyszłości. W jej programach wzięło już udział ponad 9 500 szkół, 120 tysięcy nauczycieli i ponad milion uczennic i uczniów.
https://www.szkolazklasa.org.pl/o-fundacji
Fundacja EduMind
Fundacja Edumind Uważność w Edukacji zajmuje się wprowadzaniem zintegrowanych programów praktyki uważności w środowisku szkolnym jako metody redukowania stresu, budowania odporności psychicznej i regulowania emocji u dzieci oraz dorosłych.
https://www.fundacjaedumind.pl
Young Health Programme
Globalna inicjatywa AstraZeneca, która ma na celu zapobiegnie chorobom cywilizacyjnym
u dzieci i młodzieży. Program działa w 40 krajach świata i odpowiada na najpilniejsze lokalne potrzebny zdrowotne. W Polsce YHP skupia się na kwestiach związanych ze zdrowiem psychicznym.
www.yhp.astrazeneca.com

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.