Komunikaty PR

Nowy rozdział dla edukacji? Podsumowanie roku szkolnego 2023

2024-01-31  |  10:00
Kontakt
Paulina Kozłowska
Publicon

plac Grunwaldzki 23
50-365 Wrocław
p.kozlowska|publicon.pl| |p.kozlowska|publicon.pl
600 968 951
https://publicon.pl

Rok szkolny 2023 przyniósł nie tylko emocje związane z egzaminami maturalnymi, lecz także znaczące zmiany w polskim systemie edukacyjnym. Wybory maturzystów i wprowadzenie innowacyjnych form dokumentacji postępów uczniów rysują nową erę dla szkolnictwa. Przejrzyjmy bliżej, jakie kierunki kształcenia zdobyły największe uznanie i jakie wyzwania stoją przed szkołami w nowym roku. 

 

Tegoroczne wybory maturzystów

 

Podczas tegorocznych matur, język polski, język obcy i matematyka były przedmiotami obowiązkowymi, jednak wybór przedmiotów dodatkowych był zróżnicowany, a uczniowie często preferowali te, które wspierały ich profile kształcenia. Zgodnie z ankietą firmy VULCAN, biologia, geografia i chemia były najczęściej wybieranymi przedmiotami rozszerzonymi.

 

W przypadku uczniów techników, preferowane kierunki kształcenia obejmowały technikę żywienia, reklamy, usług fryzjerskich, weterynarii, spedycji oraz urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Większość ankietowanych uczniów decydowała się na studia na uniwersytetach lub politechnikach, ale istniała także grupa, która jeszcze nie podjęła decyzji o dalszej ścieżce kariery. 

 

Wprowadzenie mLegitymacji i zmiana wzoru świadectw

 

W roku 2023, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki, nadeszły znaczące zmiany w systemie edukacyjnym, które przewidywały wprowadzenie nowych legitymacji, wzorów świadectw i arkuszy ocen, likwidując tradycyjne papierowe dokumenty. 

 

„Papierowe legitymacje zostaną stopniowo zastąpione eLegitymacjami i mLegitymacjami. Szkoły będą zobowiązane do wydania uczniom plastikowej wersji dokumentu oraz wersji cyfrowej na telefony komórkowe. Nowe wzory legitymacji zawierają podstawowe informacje” – mówi Przemysław Przybysz, product owner z VULCAN. 

 

Zmiany dotkną także świadectw, które na giloszu nie będą miały wydrukowanych nazw przedmiotów, a będą musiały zostać uzupełnione przez wystawiających świadectwo. Ogółem, wraz z wprowadzeniem nowego rozporządzenia, szkoły będą zobowiązane do wdrożenia 25 nowych szablonów świadectw i 11 szablonów arkuszy ocen, co niewątpliwie zrewolucjonizuje proces dokumentowania postępów uczniów.

 

Rywalizacja o miejsce w szkołach ponadpodstawowych

 

Tegoroczna rekrutacja do szkół ponadpodstawowych, wynikająca z reformy edukacyjnej z 2014 roku, rozpoczęła się na przełomie kwietnia i maja, angażując 1,5 rocznika kandydatów. Ta sytuacja postawiła przed polskimi placówkami edukacyjnymi nowe wyzwania, wymagając potencjalnie wydłużenia czasu pracy szkół i wprowadzenia systemu zmianowego. Zwiększona liczba uczniów pociągnęła za sobą konieczność rozszerzenia kadry nauczycielskiej i dostosowania infrastruktury, zwłaszcza w przypadku licznych klas o ponad 34 uczniach. Dyrektorzy szkół podkreślali także trudności związane z rotacją uczniów i potrzebą dostosowania się do różnorodnych oczekiwań młodzieży. Tegoroczna rekrutacja, zależnie od regionu, ruszyła w kwietniu lub maju, a wnioski były przyjmowane między 24 kwietnia a 12 lipca. Rywalizacja o miejsce w szkołach była intensywna, a decyzję o przyjęciu miały wpływ nie tylko wyniki egzaminu ósmoklasisty, ale także osiągnięcia, aktywność społeczna, udział w konkursach i dodatkowe sprawdziany.

 

„Dane firmy VULCAN pokazują, że tylko 75% kandydatów zostało przyjętych już na etapie pierwszej rekrutacji. Wysoka konkurencja sprawiła, że nie wszyscy uczniowie znaleźli miejsce, a aż 14% kandydatów ubiegało się jedynie o przyjęcie do jednej szkoły, co niestety często zakończyło się brakiem kwalifikacji. Osoby niezakwalifikowane miały możliwość ubiegania się o miejsce w rekrutacji uzupełniającej, ale na mniej atrakcyjne miejsca, które pozostały po pierwszym etapie rekrutacji” – mówi Dorota Kędzierska, product owner z VULCAN.

 

Kierunki kształcenia

 

Licea ogólnokształcące cieszyły się największym zainteresowaniem, stanowiąc 51% wyborów, technika zaś 40%, a szkoły branżowe I stopnia jedynie 9%. Ciekawym spostrzeżeniem było, że kandydat do szkół w Warszawie aplikował do 111 placówek w związku z brakiem ograniczenia liczby wybieranych szkół. Rekrutacja ujawniła także, że niektóre kierunki, takie jak technik papiernictwa czy przetwórcy mięsa, spotykały się z minimalnym zainteresowaniem. Przed samorządami i szkołami stoi kolejne wyzwanie, gdyż w przyszłym roku liczba uczestniczących w rekrutacji uczniów będzie mniejsza (około 0,5 rocznika). To wymaga przygotowania atrakcyjnej oferty edukacyjnej, aby sprostać oczekiwaniom i zainteresowaniom przyszłych adeptów nauki.

Znaczenie narzędzi informatycznych i ich nowych wersji

Nieodłącznym elementem w obszarze zarządzania oświatą jest wykorzystywanie narzędzi informatycznych. Jednym z nich jest Sigma, która od lat pomaga samorządom sprawnie i efektywnie przeprowadzać zarówno proces planowania organizacji w postaci tworzonych i zatwierdzanych arkuszy organizacyjnych, jak i projektów planów finansowych podległych jednostek. Po ich zatwierdzeniu w plany program pozwala gromadzić dane o wykonaniu budżetu oświaty oraz rejestrować zachodzące zmiany w planach w ciągu roku. Dzięki tak w jednym miejscu mamy dostęp do kompletnych i przekrojowych danych o oświacie. 

Sigma to system uruchomiony dla 835 Jednostkach Samorządu Terytorialnego (JST) i obsługujący ponad 9 200 Jednostek Organizacyjnych (JO). Aplikacja pozwala samorządom na wybór modelu wdrożenia – można korzystać w pełnym zakresie z możliwości programu lub wdrożyć wybrany obszar. Rosnąca popularność programu widoczna jest w wyniku używalności - za pomocą Sigmy 8728 jednostek oświatowych opracowało arkusz organizacji placówki na rok szkolny 2023/2024, a w modelu pracy bez arkusza z części finansowej w zakresie planowania budżetu i gromadzenia informacji o jego wykonaniu korzysta jeszcze 489 jednostek z 9 JST.

„To świadczy o rosnącym uznaniu dla funkcjonalności i użyteczności tego systemu. Dlatego w dynamicznym świecie technologii, dostosowanie możliwości programu do ewoluujących potrzeb użytkowników jest kluczowym dla nas zadanie” – mówi Anna Siwek, product owner z VULCAN. „Mając to na uwadze w 2023 r. udostępniliśmy nową wersję programu Sigma wprowadzając w niej zmiany oczekiwane przez naszych klientów i rozpoczęliśmy przełączanie na nią obecnych użytkowników oraz wdrażanie jej u nowych. Wspieramy użytkowników różnymi formami szkoleniowymi, dlatego jest to ewolucja, a nie rewolucja i każdy samorząd wybiera termin włączenia nowej wersji tak aby zapewnić optymalną komunikację o zmianie do podległych jednostek”.

„Dodatkowo, warto zauważyć, że prawie 1400 jednostek oświatowych w roku 2023 kontynuowało korzystanie z desktopowego Arkusza Optivum, co stanowi alternatywę w przypadku, gdy organ prowadzący nie zdecydował się na wdrożenie systemu centralnego dla wszystkich podległych placówek, czyli Sigmy. Z myślą o tej grupie naszych klientów wprowadziliśmy we wrześniu do naszej oferty nowy, chmurowy Arkusz VULCAN” – dodaje Anna Siwek. „Zapewniający automatyczne aktualizacje, nowoczesny interfejs i nowe funkcjonalności, Arkusz VULCAN wprowadza nową jakość w opracowywaniu arkuszy organizacyjnych w placówkach, które na dziś nie mają dostępu do centralnego rozwiązania, czyli Sigmy. Już wkrótce organizujemy bezpłatne spotkanie online dla dyrektorów z pokazem możliwości nowego programu, który zastąpił w naszej ofercie desktopowy Arkusz Optivum. Dzięki temu mając w ofercie i rozwiązanie centralne i do obsługi pojedynczej jednostki odpowiadamy na potrzeby naszych klientów dostarczając nowoczesne, chmurowe rozwiązania dla oświaty” – podsumowuje Anna Siwek.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Publicon
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.