Od poniedziałku wszyscy uczniowie wracają do szkoły. Pytanie tylko: do jakiej?
Crevo
Legionów 119
91-073 Łódź Łódź
krystian.dobrzanski|crevo.pl| |krystian.dobrzanski|crevo.pl
504032330
www.crevo.pl
Od poniedziałku wszyscy uczniowie wracają do szkół. Pytanie: „do jakich szkół?” pozostaje otwarte. Eksperci apelują, by pandemiczny kryzys stał się okazją do radykalnej zmiany w polskiej edukacji. Pomogą w tym nowoczesne metody nauczania.
Uczniowie klas IV – VIII podstawówek oraz wszystkich szkół ponadpodstawowych wrócili do szkół dwa tygodnie temu. Pracowali najpierw w systemie hybrydowym, by od poniedziałku 31 maja rozpocząć normalną, stacjonarną naukę. Dla wielu uczniów to pierwszy moment od ośmiu miesięcy, kiedy zobaczą swoją klasę. Stres dotyka wszystkich – zarówno dzieci i młodzież, jak i nauczycieli, dyrektorów i rodziców.
W mediach nie brak głosów o „straconym pokoleniu”, które przez pandemię na ponad rok wypadło z normalnego obiegu szkolnego. Ale coraz częściej pojawiają się głosy przeciwne. Eksperci namawiają, by na pandemiczny kryzys spojrzeć jak na szansę, która pozwoli radykalnie zmienić polską szkołę.
Przełom w polskiej szkole?
Wielu nauczycieli deklaruje, że w ciągu ostatnich szkolnych tygodni przed wakacjami zrezygnują z nadrabiania zaległości, kartkówek i sprawdzianów. Zamiast tego chcą poświęcić czas na odbudowanie relacji z uczniami i integrację klasy. Do przekazywania wiedzy zamierzają wykorzystać nowe, innowacyjne sposoby nauczania. Wszystko po to, by ułatwić uczniom powrót do szkolnej codzienności.
Taki model działania zalecają eksperci. Alicja Pacewicz, współzałożycielka Centrum Edukacji Obywatelskiej na łamach OKO.Press przestrzegała przed przymusowym nadrabianiem zaległości.
- Trzeba się dalej uczyć, patrzeć do przodu, zostawiając za sobą rok z epidemią – mówi ekspertka.
Zamiast dotychczasowego modelu nauczania proponuje model szkoły skandynawskiej, w której egzaminy są rzadkością. Jeśli już się pojawiają, to mają na celu sprawdzenie, czy uczniowie potrafią zaplanować eksperyment albo rozwiązać praktyczny problem z użyciem nowych technologii. [1]
Alicji Pacewicz wtóruje Mikołaj Marcela, wykładowca na Uniwersytecie Śląskim, autor m.in. poradnika "Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku". W rozmowie z Gazetą Wyborczą Kraków pedagog postuluje, abyśmy odeszli od modelu szkoły skupionej na ocenach i egzaminach.
- Warto stawiać na pracę w grupach, wspólne projekty, korzystanie z narzędzi cyfrowych. Zrozumieć wreszcie, że dla młodych nie ma świata online i offline. Oni żyją w obydwu – mówi ekspert.[2]
Wygląda na to, że potrzebę zmian dostrzega też Ministerstwo Edukacji i Nauki. Resort przygotował wytyczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli dotyczące powrotu do szkoły po pandemii. Znalazła się w nich sugestia, by w miarę możliwości odejść od klasycznych sposobów sprawdzania wiedzy, a skupić się na rozwijaniu relacji interpersonalnych oraz podejmowaniu działań integrujących zespół klasowy. [3]
Zmiany mogą wyjść naszej edukacji tylko na dobre. Eksperci podkreślają, że polska szkoła nie daje wiedzy i kompetencji niezbędnych na rynku pracy przyszłości. W rankingu opracowanym przez specjalistów Światowego Forum Ekonomicznego, w kwestii jakości edukacji Polska zdobyła 41,9 punktów na 100 możliwych. Średnia dla 144 badanych krajów wyniosła 55,3 punktów. Według specjalistów niewiele zajęć w polskich szkołach pobudza wyobraźnię i motywuje do działania.[4]
Technika przychodzi z pomocą
Z pomocą uczniom i nauczycielom przychodzą nowoczesne metody nauczania, takie jak tablice interaktywne, projektory czy interaktywne monitory dotykowe. Niestety samorządy często nie są w stanie wyposażyć klas w najnowsze zdobycze techniki. Naprzeciw tym finansowym trudnościom wychodzi Ministerstwo Edukacji i Nauki. Resort co roku w ramach programu „Aktywna tablica” wspiera zakup nowych technologii przez szkoły.
Jednym z urządzeń objętych dofinansowaniem jest Magiczny Dywan onEVO: multimedialne narzędzie edukacyjne opracowane przez zespół polskich ekspertów.
Warszawska firma Funtronic stworzyła montowany pod sufitem projektor, który wyświetla obraz tworzący wirtualny "magiczny dywan". System czujników sprawia, że obraz reaguje na ruch. Dzięki temu dzieci przenoszą się na powierzchnię odległych planet, eksplorują pirackie statki, biegają po wartkich strumieniach, pływają w kajakach, budując rurociągi. Nauka z Magicznym Dywanem onEVO niewiele ma wspólnego z siedzeniem w ławkach, bo praktycznie wszystkie zajęcia wymagają ruchu. Interaktywne gry pobudzają wyobraźnię, uczą kooperacji i i współdziałania w grupie, motywują do twórczego rozwiązywania problemów. Dzięki elementom rozszerzonej rzeczywistości Magiczny Dywan onEVO stymuluje zmysły i pobudza wyobraźnię.
Urządzenie odpowiada na wyzwania szkoły przyszłości. Funtronic sprzedał ponad 10 tysięcy egzemplarzy Magicznego Dywanu onEVO na wszystkich kontynentach. Nic dziwnego, że popularność urządzenia cały czas rośnie.
[1] https://oko.press/powrot-a-moze-przewrot-szkoly-po-pandemii-moga-dzieciom-pomoc-lub-je-dobic/
[2] https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,27029703,magazyn-rozmowa-tygodnia-pokolenie-ktore-oszukalo-system.html
[3] https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wytyczne-dotyczace-dzialan-skierowanych-do-uczniow-i-rodzicow-oraz-kadry-pedagogicznej-po-powrocie-do-szkol-i-placowek
[4] https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2020
Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?
Przedsiębiorcza Warszawianka - spotkanie z Olgą Kozierowską
Ruszyła IX edycja „Go4Poland – Wybierz Polskę!” Fundacji GPW
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.