Komunikaty PR

Od poniedziałku wszyscy uczniowie wracają do szkoły. Pytanie tylko: do jakiej?

2021-05-31  |  14:00
Kontakt
Krystian Dobrzański
Crevo

Legionów 119
91-073 Łódź Łódź
krystian.dobrzanski|crevo.pl| |krystian.dobrzanski|crevo.pl
504032330
www.crevo.pl

Od poniedziałku wszyscy uczniowie wracają do szkół. Pytanie: „do jakich szkół?” pozostaje otwarte. Eksperci apelują, by pandemiczny kryzys stał się okazją do radykalnej zmiany w polskiej edukacji. Pomogą w tym nowoczesne metody nauczania.

Uczniowie klas IV – VIII podstawówek oraz wszystkich szkół ponadpodstawowych wrócili do szkół dwa tygodnie temu. Pracowali najpierw w systemie hybrydowym, by od poniedziałku 31 maja rozpocząć normalną, stacjonarną naukę. Dla wielu uczniów to pierwszy moment od ośmiu miesięcy, kiedy zobaczą swoją  klasę. Stres dotyka wszystkich – zarówno dzieci i młodzież, jak i nauczycieli, dyrektorów i rodziców.

W mediach nie brak głosów o „straconym pokoleniu”, które przez pandemię na ponad rok wypadło z normalnego obiegu szkolnego. Ale coraz częściej pojawiają się głosy przeciwne. Eksperci namawiają, by na pandemiczny kryzys spojrzeć jak na szansę, która pozwoli radykalnie zmienić polską szkołę.

Przełom w polskiej szkole?

Wielu nauczycieli deklaruje, że w ciągu ostatnich szkolnych tygodni przed wakacjami zrezygnują z nadrabiania zaległości, kartkówek i sprawdzianów. Zamiast tego chcą poświęcić czas na odbudowanie relacji z uczniami i integrację klasy. Do przekazywania wiedzy zamierzają wykorzystać nowe, innowacyjne sposoby nauczania. Wszystko po to, by ułatwić uczniom powrót do szkolnej codzienności.

Taki model działania zalecają eksperci. Alicja Pacewicz, współzałożycielka Centrum Edukacji Obywatelskiej na łamach OKO.Press przestrzegała przed przymusowym nadrabianiem zaległości.

- Trzeba się dalej uczyć, patrzeć do przodu, zostawiając za sobą rok z epidemią – mówi ekspertka.
Zamiast dotychczasowego modelu nauczania proponuje model szkoły skandynawskiej, w której egzaminy są rzadkością. Jeśli już się pojawiają, to mają na celu sprawdzenie, czy uczniowie potrafią zaplanować eksperyment albo rozwiązać praktyczny problem z użyciem nowych technologii. [1]

Alicji Pacewicz wtóruje Mikołaj Marcela, wykładowca na Uniwersytecie Śląskim, autor m.in. poradnika "Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku". W rozmowie z Gazetą Wyborczą Kraków pedagog postuluje, abyśmy odeszli od modelu szkoły skupionej na ocenach i egzaminach.

- Warto stawiać na pracę w grupach, wspólne projekty, korzystanie z narzędzi cyfrowych. Zrozumieć wreszcie, że dla młodych nie ma świata online i offline. Oni żyją w obydwu – mówi ekspert.[2]  
Wygląda na to, że potrzebę zmian dostrzega też Ministerstwo Edukacji i Nauki. Resort przygotował  wytyczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli dotyczące powrotu do szkoły po pandemii. Znalazła się w nich sugestia, by w miarę możliwości odejść od klasycznych sposobów sprawdzania wiedzy, a skupić się na rozwijaniu relacji interpersonalnych oraz podejmowaniu działań integrujących zespół klasowy. [3]

Zmiany mogą wyjść naszej edukacji tylko na dobre. Eksperci podkreślają, że polska szkoła nie daje wiedzy i kompetencji niezbędnych na rynku pracy przyszłości. W rankingu  opracowanym przez specjalistów Światowego Forum Ekonomicznego, w kwestii jakości edukacji Polska zdobyła 41,9 punktów na 100 możliwych. Średnia dla 144 badanych krajów wyniosła 55,3 punktów. Według specjalistów niewiele zajęć w polskich szkołach pobudza wyobraźnię i motywuje do działania.[4]

Technika przychodzi z pomocą

Z pomocą uczniom i nauczycielom przychodzą nowoczesne metody nauczania, takie jak tablice interaktywne, projektory czy interaktywne monitory dotykowe. Niestety samorządy często nie są w stanie wyposażyć klas w najnowsze zdobycze techniki. Naprzeciw tym finansowym trudnościom wychodzi Ministerstwo Edukacji i Nauki. Resort co roku w ramach programu „Aktywna tablica” wspiera zakup nowych technologii przez szkoły.

Jednym z urządzeń objętych dofinansowaniem jest Magiczny Dywan onEVO: multimedialne narzędzie edukacyjne opracowane przez zespół polskich ekspertów.

Warszawska firma Funtronic stworzyła montowany pod sufitem projektor, który wyświetla obraz tworzący wirtualny "magiczny dywan". System czujników sprawia, że obraz reaguje na ruch. Dzięki temu dzieci przenoszą się na powierzchnię odległych planet, eksplorują pirackie statki, biegają po wartkich strumieniach, pływają w kajakach, budując rurociągi. Nauka z Magicznym Dywanem onEVO niewiele ma wspólnego z siedzeniem w ławkach, bo praktycznie wszystkie zajęcia wymagają ruchu. Interaktywne gry pobudzają wyobraźnię, uczą kooperacji i i współdziałania w grupie, motywują do twórczego rozwiązywania problemów. Dzięki elementom rozszerzonej rzeczywistości Magiczny Dywan onEVO stymuluje zmysły i pobudza wyobraźnię.

Urządzenie odpowiada na wyzwania szkoły przyszłości. Funtronic sprzedał ponad 10 tysięcy egzemplarzy Magicznego Dywanu onEVO na wszystkich kontynentach. Nic dziwnego, że popularność urządzenia cały czas rośnie.


[1]    https://oko.press/powrot-a-moze-przewrot-szkoly-po-pandemii-moga-dzieciom-pomoc-lub-je-dobic/

[2]    https://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,27029703,magazyn-rozmowa-tygodnia-pokolenie-ktore-oszukalo-system.html

[3]    https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/wytyczne-dotyczace-dzialan-skierowanych-do-uczniow-i-rodzicow-oraz-kadry-pedagogicznej-po-powrocie-do-szkol-i-placowek

[4]    https://www.weforum.org/reports/the-global-competitiveness-report-2020

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Crevo
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.