Komunikaty PR

Powstał Związek Pracodawców Edukacji. Pierwsza taka organizacja w branży oświaty

2023-12-19  |  08:45
Biuro prasowe
Kontakt

Bartłomiej Dwornik
Ogólnopolski Operator Oświaty

ul. Jana Gorczyczewskiego 2/7
60-554 Poznań
fundaraising|operator.edu.pl| |fundaraising|operator.edu.pl
+48 533 978 513
https://operator.edu.pl

Związek Pracodawców Edukacji przystąpi do Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej. Na zdjęciu: Mateusz Krajewski, prezes ZPE i Rafał Dutkiewicz, prezes Pracodawców RP. [fot. Pracodawcy RP]
_ _ _ _ _ _ _

Niesamorządowe organy prowadzące szkoły i przedszkola – fundacje, stowarzyszenia, spółki i przedsiębiorstwa działające w branży edukacyjnej – uzupełniają sieć oświatową w całej Polsce. Do tej pory nie miały jednak forum dyskusji, ani własnej, silnej reprezentacji w debacie publicznej. To ma się zmienić.

– Specyfiką branży edukacyjnej, tej niesamorządowej, jest duże rozproszenie. Choć stanowimy coraz większą część rynku edukacyjnego, z każdym rokiem przybywa takich szkół i przedszkoli, nasz głos nie przebijał się w dyskusji o polskiej oświacie – tłumaczy Mateusz Krajewski, prezes fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty i jeden z założycieli Związku Pracodawców Edukacji. – Wspólnie jesteśmy w stanie zdziałać znacznie więcej. Głośniej mówić o dobrych pomysłach, skuteczniej proponować rozwiązania i proponować przestrzeń do dyskusji.

Związek stawia sobie za cel ochronę praw i reprezentowanie interesów niesamorządowych organów prowadzących szkoły i przedszkola. Podstawowe zadanie to wypracowanie propozycji rozwiązań dla całej branży oświatowej w Polsce. Skupionych w dwóch obszarach: przeciwdziałaniu kryzysowi branży oświatowej oraz podnoszeniu jakości w edukacji. Najważniejsze postulaty to:

  • Skrócenie czasu kształcenia nauczycieli
    przez powrót rozwiązań na kształt dawnych kolegiów nauczycielskich, skupionych na zdobywaniu przez absolwenta praktycznych kompetencji do pracy w edukacji przedszkolnej.
     
  • Rozwiązania ułatwiające i poprawiające warunki pracy w zawodzie
    przez umożliwienie zatrudnienia nauczycieli w formule zdalnej, utworzenie ogólnopolskiego banku nadgodzin, poprawę finansowania oświaty oraz powołanie instytucji Rzecznika Praw Nauczyciela.
     
  • Podniesienie jakości edukacji i większą różnorodność oferty
    przez większą decentralizację, ułatwienie niesamorządowym podmiotom oświatowym uzupełniania sieci placówek oświatowych oraz przekazanie większej decyzyjności w realizacji programu nauczania samym zainteresowanym: placówkom, dyrektorom i nauczycielom, Radom Rodziców oraz – dziś niemal zupełnie pomijanym – samorządom uczniowskim.

 

– Debata dotycząca poprawy sytuacji w polskiej edukacji powinna się odbywać przy silnym i słyszanym głosie reprezentacji edukacji niepublicznej. Powołanie Związku Pracodawców Edukacji to sygnał, iż reprezentanci niesamorządowych szkół i przedszkoli będą wiarygodnym i stabilnym partnerem dla nowej Minister Edukacji – komentuje Magdalena Dobrzańska-Frasyniuk z Construction & Education Services, IPS International Schools z Wrocławia. – Jestem głęboko przekonana, iż nasze postulaty dotyczące podniesienia jakości i różnorodności oferty są spójne z wizją rozwoju polskiej oświaty i zostaną przyjęte z pełnym zrozumieniem w ramach dialogu ze stroną społeczną.

Ekspertyzy, argumenty i propozycje zmian w prawie

Rozwiązania, proponowane przez Związek Pracodawców Edukacji, są profesjonalnie przygotowane pod kątem prawnym i legislacyjnym. Za opracowanie ekspertyz prawnych i przygotowanie propozycji legislacyjnych odpowiada Kancelaria Prawa Oświatowego Kowalak Jędrzejewska i Partnerzy.

Związek przystąpi też do organizacji Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, członka Rady Dialogu Społecznego, co dodatkowo podniesie siłę i znaczenie głosu pracodawców branży edukacyjnej.

– Zależy nam, żeby nasz głos był słyszalny, przekaz skuteczny, a postulaty zostały wniesione na Radę Dialogu Społecznego. Argumenty i pomysły chcemy przestawiać i dyskutować o nich tam, gdzie zapadają decyzje o losach edukacji w naszym kraju – wyjaśnia Mateusz Krajewski. – Przystąpienie do Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej daje nam takie możliwości. Otwiera drzwi i dodaje rangi dobrym pomysłom, nawet jeśli rodzą się w niewielkiej placówce z dala od Warszawy.

Pierwszy postulat Związku Pracodawców Edukacji został już przekazany Rafałowi Dutkiewiczowi, prezesowi Pracodawców RP.

– Wspieranie łatwiejszego dostępu do zawodu nauczyciela oraz systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych stanowią kluczowe kroki w poprawie warunków pracy w oświacie i podniesieniu jakości edukacji. Zapewnienie możliwości i zachęt do wstępu do tego znaczącego zawodu jest nie tylko korzystne dla kandydatów, ale przede wszystkim dla całego systemu edukacyjnego i rynku pracy – komentuje Rafał Dutkiewicz, Prezes Zarządu Pracodawcy RP. – Wzmacnianie ścieżek rozwoju zawodowego dla nauczycieli oraz ułatwienie im dostępu do narzędzi, szkoleń i wsparcia pomaga stworzyć dynamiczną, stale rozwijającą się kadrę pedagogiczną. To z kolei przekłada się na lepszą jakość nauczania i bardziej efektywne wsparcie dla uczniów. Warto inwestować w te obszary, ponieważ poprawa warunków pracy nauczycieli i ciągłe doskonalenie ich umiejętności ma bezpośredni wpływ na rozwój naszych uczniów i jakość kształcenia. To nie tylko inwestycja w edukację, ale także w lepszą przyszłość naszych dzieci i społeczeństwa jako całości.

Pierwszy krok i otwarte drzwi

Związek Pracodawców Edukacji powstał w grudniu 2023 roku w Poznaniu, zrzesza obecnie 11 instytucji z Wielkopolski, Dolnego Śląska i Łodzi:

  • Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty (7 województw)
  • Akademia Pitagorasa z Baranowa (Wielkopolska)
  • Construction & Education Services, IPS International Schools z Wrocławia
  • Fundacja Edukacja Dla Przyszłości z Poznania
  • Innowacyjna Edukacja z Wrocławia
  • Kaczka Dziwaczka z Poznania
  • Liceum Navigo z Wrocławia
  • Navigo Edukacja z Poznania
  • PP EDU z Wrocławia
  • Przedszkole Niepubliczne Skrzat z Koziegłów (Wielkopolska)
  • Spółka Oświatowa Scholasticus z Łodzi

 

– Do Związku dołączyłem z chęcią lepszego poznania środowiska, wyzwań z jakimi mierzą się inni pracodawcy edukacji oraz wymiany doświadczeń i dobrych praktyk. Nie mniej ważne jest dla mnie dołączenie do szerokiego dialogu na temat koniecznych zmian w systemie oświaty – mówi dr Łukasz Srokowski, założyciel sieci szkół Navigo. – W mojej ocenie polska edukacja ma ogromny potencjał i chcę podzielić się tym, co działa w naszych placówkach, a także upowszechniać najlepsze rozwiązania.

Na prezesa Związku jego członkowie-założyciele powołali Mateusza Krajewskiego z fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty, największego niesamorządowego organu prowadzącego publiczne szkoły i przedszkola w Polsce.

Do Związku Pracodawców Edukacji przystąpić może każdy podmiot, prowadzący niesamorządową placówkę oświatową: publiczną lub niepubliczną. Informacje na temat zgłoszeń można znaleźć na stronie internetowej www.pracodawcy.edu.pl.

* * *

Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty od 22 lat wspiera samorządy w realizacji zadań i projektów oświatowych. Jest organizacją pożytku publicznego. Prowadzi bezpłatne przedszkola i szkoły w całej Polsce. W 67 placówkach, prowadzonych obecnie przez fundację OOO, uczy się ponad 8200 dzieci.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Ogólnopolski Operator Oświaty
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.