Komunikaty PR

Projekt „Teatr Światła” dał zwycięstwo polskim studentom architektury w Internat

2020-09-25  |  01:00

Julia Giżewska, Dominik Kowalski i Paweł Białas – studenci Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach znaleźli się w gronie laureatów regionalnych prestiżowego konkursu International VELUX Award 2020. Ich projekt „Teatr światła” zyskał uznanie międzynarodowego jury i zwyciężył w kategorii „Badania nad światłem naturalnym” w regionie Europa Wschodnia i Bliski Wschód. To piąty sukces polskich studentów w tym największym konkursie architektonicznym.

Do konkursu napłynęło 579 projektów zgłoszonych przez 250 szkół z 60 krajów. Międzynarodowe jury,
w składzie: Odile Decq ze Studio Odile Decq (Francja), Nora Demeter z Demeter Design Studio (Węgry), Sebastian Adamo z Adamo-Faiden Architects (Argentyna), Juri Troy z Juri Troy Architects (Austria) i Martin Pors Jepsen z VELUX A/S (Dania) wybrało dziesięcioro zwycięzców i przyznało jedno wyróżnienie. Projekty zgłaszano w dwóch kategoriach: „Światło naturalne w budynkach” i „Badania nad światłem naturalnym”. Trzyosobowy zespół studentów Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej reprezentowany przez: Julię Giżewską, Dominika Kowalskiego i Pawła Białasa, wygrał międzynarodową rywalizację w kategorii „Badania nad światłem naturalnym” w regionie Europa Wschodnia i Bliski Wschód.  Opiekunem naukowym zwycięskiego zespołu był dr inż. arch. Jerzy Wojewódka, prof. Politechniki Śląskiej.

Projekt polskich studentów „Teatr światła” dotyka problemu zanieczyszczenia sztucznym światłem współczesnego świata i jego głównym celem jest podniesienie poziomu świadomości w tym temacie. Studenci postanowili  przeanalizować problemem zanieczyszczenia sztucznym światłem nocnego nieba. Pomysł polega na stworzeniu rozległego land artu, dającego odwiedzającym możliwość obserwowania fragmentu nieba niczym spektaklu – spektaklu światła. Jako lokalizację studenci wybrali jedno z nielicznych, kompletnie ciemnych miejsc w Europie – Izerski Park Ciemnego Nieba w Polsce. W zamyśle miejsce ma wyzwalać emocje i uświadamiać ludziom braki związane z naturalnym światłem i ciemnością, z których nie zdają sobie sprawy lub zapominają na co dzień. Cała idea została połączona z symboliką teatru.

”Od lata sztuczne światło zanieczyszcza atmosferę – właśnie dlatego, chcieliśmy stworzyć COŚ co pozwoli na dostrzeganie piękna nie tylko nocnego firmamentu, ale także światła dziennego zmieniającego się wraz z porami dnia. Pozornie drobne gwiazdy, ciała niebieskie czy Droga Mleczna są równie warte uwagi co unikatowość zimowego słońca. Zależało nam na tym, aby pokazać że ciemność, jest tak samo ważnym elementem środowiska naturalnego jak powietrze, gleba, woda i skały…” – opisują swój projekt studenci.

”Projekt jest odwołaniem do starożytnego teatru, który stwarzał widzowi możliwość oglądania różnego rodzaju scen i emocji, które niejako kulminowały się jako oczekiwane katharsis. Analizując różnorodność tego procesu, stworzyliśmy pusty okrąg, umożliwiający widzom obserwację różnych, indywidualnie wybranych fragmentów nieba. Podobnie jak w sztuce, najlepszym sposobem, aby coś zobaczyć i poczuć, jest stworzenie więzi między widzem a dziełem sztuki, którym w tym przypadku jest wszechogarniające niebo. Do okręgu teatralnego prowadzi długa drewniana ława, będąca swoistym przewodnikiem, pozwalającym zatrzymać się w każdym momencie drogi i podziwiać rozpraszające się wokół piękne światło. Projekt jest jedynie tłem dla światła, narzędziem do jego obserwacji, spokojnym miejscem do odpoczynku” – dodają studenci.

Jury o tegorocznej edycji konkursu

„Do konkursu wpłynęło bardzo dużo zgłoszeń, mogliśmy więc wybrać naprawdę rewelacyjne projekty” - podsumowała Odile Decq, przewodnicząca jury.

Jury dostrzegło ogromne zaangażowanie wszystkich uczestników konkurs w rozwiązanie obecnych problemów środowiskowych, społecznych, kulturowych i politycznych poprzez wykorzystanie światła naturalnego, co odzwierciedla jego prawdziwie globalny charakter. Ponadto, jak podkreśliło jury, zwycięzcy zaprezentowali mozaikę różnych podejść do kwestii światła, obejmujących koncepcje futurystyczne, technologie i zastosowania oraz bardziej fundamentalne aspekty architektury: przestrzeń, miejsce i pamięć. W projektach widać było ogromne zaangażowanie zarówno studentów, jak i ich opiekunów, w zagadnienie wykorzystania światła naturalnego. Projekty pokazały, jak wiele jest kierunków i pól zainteresowań, w których światło odgrywa istotną rolę przestrzenną jako wspólny mianownik i źródło inspiracji niezależne od postaw i uwarunkowań geograficznych.

„To świetnie, że w wielu projektach potraktowano światło naturalne jako istotny element architektury. Nie tylko pod względem technicznym, ale także wpływu, jaki wywiera na nasz świat” – powiedział Jury Troy, członek jury.

„Wiadomość o wyróżnieniu jest dla nas ogromną radością i gratyfikacją. Przede wszystkim cieszymy się, że  Jury dostrzegło, a co ważniejsze doceniło naszą pracę. Mamy nadzieję, że przyczyni się to do popularyzacji problemu – jakim jest wpływ sztucznego światła na codzienne życie każdego organizmu. Przez co wzrośnie świadomość społeczna dotycząca tego zagadnienia. Jest to również dla nas ogromny impuls do dalszego rozwoju” – komentują studenci.

”Dla dydaktyka każda doceniona praca studencka ma ogromne znaczenie, bo potwierdza słuszność indywidualnie przyjętej drogi nauczania. To również satysfakcja z zaufania ze strony studentów, bo wybór tutora był dowolny. Do każdego konkursu przystępuje się z nadzieją odniesienia sukcesu, aczkolwiek zawsze towarzyszy temu spory margines obawy czy przyjęte rozwiązanie projektowe zaciekawi jury. Tym większą ma się satysfakcję, gdy w gronie Sędziów zasiadają tak wybitni przedstawiciele architektonicznej palestry. Myślę, że to dla naszego zespołu ogromne wyróżnienie” – powiedział dr inż. arch. Jerzy Wojewódka, prof. PŚ opiekun naukowy zwycięskiego zespołu.

Przed polskim zespołem z Politechniki Śląskiej jeszcze rywalizacja w ramach konkursu globalnego o Grand Prix. Dziesięciu zwycięzców regionalnych zaprezentuje jury swoje projekty osobiście podczas Światowego Festiwalu Architektury. Wtedy jury wybierze jednego zwycięzcę globalnego w każdej z kategorii konkursowych.

International VELUX Award – fakty i liczby

International VELUX Award to konkurs dla studentów architektury, który odbywa się co dwa lata. Od czasu pierwszej edycji w 2004 roku stał się on największym tego rodzaju konkursem na świecie, w którym udział wzięło dotychczas ponad 4500 studentów z ponad 80 krajów, a zgłoszono ponad 5500 projektów. Konkurs od lat cieszy się dużym zainteresowaniem wśród polskich studentów architektury.

Konkurs International VELUX Award 2020 organizowany jest w ścisłej współpracy z Międzynarodową Unią Architektów (UIA) oraz Światowym Festiwalem Architektury (WAF) i został uznany przez następujące instytucje edukacyjne: Europejskie Stowarzyszenie Edukacji Architektonicznej (EAAE), Amerykański Instytut Studentów Architektury (AIAS), Architectural Research Centers Consortium (ARCC) oraz Association of Collegiate Schools of Architecture (ACSA).

Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć pod adresem iva.velux.com

Cały wywiad ze studentami na temat idei projektu dostępny jest pod linkiem

https://www.velux.pl/profesjonalisci/architekci/aktualnosci/wywiad-z-laureatami-regionalnymi-international-velux-award-2020

Cały wywiad ze studentami na temat idei projektu dostępny jest pod linkiem

https://www.velux.pl/profesjonalisci/architekci/aktualnosci/wywiad-z-opiekunem-naukowym-laureatow-regionalnych-international-velux-award-2020

Wszyscy zwycięzcy regionalni International VELUX Award 2020:

Kategoria „Badania nad światłem naturalnym”:

Europa Wschodnia i Bliski Wschód: The Theater of Light [Teatr światła]

Studenci:        Julia Giżewska, Dominik Kowalski i Paweł Białas

Uczelnia:        Politechnika Śląska

Opiekun:         Jerzy Wojewódka

Państwo:        Polska

Europa Zachodnia: Words to Light – Lucioles [Fireflies] [Słowa do światła — Świetliki]

Studenci:        Xingyu Chen, Matteo, Giglio, Ghil Meynard, Noëlie Seguet-Pey, Nicolas Salha, Raphaël                              Pletinckx, Hiba Nasser i Ghil Meynard

Uczelnia:        Université Catholique de Louvain

Opiekun:         Jean-Luc Capron

Państwo:        Belgia

Afryka: Let There Be Light [Niech stanie się światło]

Studenci:        Emmanuel Ayo-loto i John Ogungefun

Uczelnia:        Obafemi Awolowo University

Opiekun:         Babajide Onabanjo

Państwo:        Nigeria

Ameryki: AQIP – Air Quality Index Pavilion [Pawilon ze wskaźnikiem jakości powietrza]

Studenci:        Mina Onay i Richard Schutte

Uczelnia:        University of Toronto

Opiekun:         Jason Peter King

Państwo:        Kanada

Azja i Oceania: Light Therapy [Terapia światłem]

Studenci:        Qianqian Zhou, Gezi Li, Zhu Chen, Fengming Li i Lurui Lyu

Uczelnia:        Beijing Jiatong University

Opiekun:         Yinan Zhou

Państwo:        Chiny

Wyróżnienie w kategorii „Światło naturalne w budynkach”

Jury przyznało nagrodę specjalną w kategorii „Światło naturalne w budynkach” projektowi z regionu Azja i Oceania.

Wyróżnienie: Melody of the light weaving [Melodia tkana światłem]

Studenci:        Yeonginn Moon, Hagyung Seo, Rayoun Hwang i Sungjoo Han

Uczelnia:        Hongik University

Opiekun:         Tony Woonghee Cho

Państwo:        Korea Południowa

Kategoria „Światło naturalne w budynkach”:

Europa Wschodnia i Bliski Wschód: SUNCITY [SŁONECZNE MIASTO]

Studenci:        Alperen Temur, Nasibe Nur Dündar, Nijat Mahamaliyev I Ezgi Üzümcü

Uczelnia:        Istanbul Teknik Üniversitesi

Opiekun:         Mehmet Cem Altun

Państwo:        Turcja

Europa Zachodnia: Solar Desalination Skylight [Świetlik do odsalania światła słonecznego]

Student:          Henry Glogau

Uczelnia:        Royal Danish Academy of Fine Arts

Opiekun:         David Garcia

Państwo:        Dania

Afryka: A Million Little Lights [Milion światełek]
Student:          Michali Jameson
Uczelnia:        Greenside Design Centre, College of Design
Opiekun:         Jean Wiid
Państwo:        Republika Południowej Afryki

Ameryki: Bright Roots [Jasne korzenie]

Student:          Alejandro Satt

Uczelnia:        Universidad Andrés Bello

Opiekun:         Javier Del Rio

Państwo:        Chile

Azja i Oceania: Ink and Light [Tusz i światło]

Studenci:        Mingjie Guo, Jingwen Yang, Cong Liu i Ziyong Mou

Uczelnia:        Xi'an University of Architecture and Technology

Opiekun:         Rui Wu

Państwo:        Chiny

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Jakie studia wybrać, by zostać ministrem? Dowiesz się z platformy azir.edu.pl Biuro prasowe
2020-10-22 | 14:20

Jakie studia wybrać, by zostać ministrem? Dowiesz się z platformy azir.edu.pl

"Jestem przykładem człowieka, który robił właściwie wszystko" – mówi o sobie na nowej platformie edukacyjnej Akademia Zarządzania i Rozwoju (azir.edu.pl) Jacek
Edukacja Akcja #KomputerDlaUcznia przyspiesza
2020-10-22 | 01:00

Akcja #KomputerDlaUcznia przyspiesza

Pandemia znów dotyka milionów uczniów, mierzących się z wyzwaniem nauki zdalnej. I znów też nie brakuje rodzin, w których dzieci nie mają dostępu do
Edukacja BRAK ZDJĘCIA
2020-10-22 | 01:00

CGMA Finance Leadership Program wesprze pracodawców i uczelnie w Europie

Association of International Certified Professional Accountants (AICPA & CIMA) uruchamia CGMA Finance Leadership Program (FLP), by wspierać pracodawców i uczelnie w Europie, Azji i Afryce Nowa platforma e-learningowo-egzaminacyjna

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Bankowość

Polacy nie mają zaufania do rynku kapitałowego. Szansą na jego zbudowanie może być wzmocnienie nadzoru

Według szacunków Polskiego Funduszu Rozwoju utracone korzyści Polaków wynikające z niechęci do aktywnego inwestowania na rynku kapitałowym to około 10 mld zł rocznie. W efekcie oszczędności są zamrażane w gotówce lub na lokatach bankowych, zamiast „pracować” na większe zyski. – Potrzebne jest wzmocnienie nadzoru nad instytucjami finansowymi, aby odbudować zaufanie Polaków do rynku kapitałowego – mówi dr Konrad Hennig, współautor raportu „Save & Invest: Prawo chroniące pieniądze Polaków”.

Farmacja

Dzieci z cukrzycą w trudnej sytuacji z powodu pandemii. Pomóc im mogą systemy ciągłego monitorowania cukru

W Polsce jest około 20 tys. dzieci z cukrzycą typu I, która może prowadzić do ciężkich powikłań. – Sytuacja zrobiła się trudna, kiedy zaczął obowiązywać lockdown. Dzieci zostały w domu, a część rodziców nadal chodziła do pracy. Kłopot polega na tym, że dziecko chorujące na cukrzycę nie jest w stanie samo sobie z tą chorobą poradzić – wskazuje prezes Fundacji dla Dzieci z Cukrzycą, Dagmara Staniszewska. W tej chwili problemem jest też brak pielęgniarek w szkołach, przez co młodzi pacjenci diabetologiczni zostali bez profesjonalnej opieki. W kryzysowych warunkach alternatywą dla rodziców są systemy ciągłego monitorowania cukru, które pozwalają na bieżąco kontrolować stan zdrowia dziecka.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Bankowość

60 proc. studentów uważa naukę zdalną za mniej efektywną. Ich zaangażowanie może poprawić grywalizacja

W związku z rekordowym przyrostem zakażeń SARS-CoV-2 rząd rozważa wprowadzenie nauki zdalnej we wszystkich szkołach ponadpodstawowych, jak i młodszych klasach podstawówek. Już od początku października w tryb zdalnej nauki przeszła zdecydowana większość uczelni wyższych. Z badania zrealizowanego na zlecenie BIK wynika, że zdania studentów dotyczące tej formy kształcenia są podzielone, a ponad 60 proc. ocenia ją jako mniej motywującą i mniej efektywną od stacjonarnego modelu nauczania. Brak zajęć praktycznych i warsztatowych wymaga wprowadzenia do zdalnego nauczania nowych narzędzi, które to zrekompensują i zwiększą zaangażowanie. Przykładem jest grywalizacja, często wykorzystywana w korporacjach jako narzędzie motywacyjne jeszcze przed pandemią COVID-19.

 

Media i PR

Pandemia zmieniła rynek usług PR. W odpowiedzi na wyzwania branży powołano nowe stowarzyszenie oraz centrum badawcze

Przez pandemię COVID-19 wiele agencji PR odnotowało spadek przychodów i liczby klientów, co zmusiło je do obniżek wynagrodzeń albo redukcji zatrudnienia. Z drugiej strony firmy przekonały się, jak ważny jest PR i komunikacja w czasie kryzysu. Nowo powołana przez 20 agencji PR organizacja ma szeroko reprezentować interesy branży. Jedną z jej pierwszych inicjatyw jest utworzenie pierwszego w Polsce think-tanku, który dostarczy informacji o trendach, prognozach i wiedzy badawczo-analitycznej dotyczącej rynku usług PR.