Projekt „Teatr Światła” dał zwycięstwo polskim studentom architektury w Internat
Julia Giżewska, Dominik Kowalski i Paweł Białas – studenci Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach znaleźli się w gronie laureatów regionalnych prestiżowego konkursu International VELUX Award 2020. Ich projekt „Teatr światła” zyskał uznanie międzynarodowego jury i zwyciężył w kategorii „Badania nad światłem naturalnym” w regionie Europa Wschodnia i Bliski Wschód. To piąty sukces polskich studentów w tym największym konkursie architektonicznym.
Do konkursu napłynęło 579 projektów zgłoszonych przez 250 szkół z 60 krajów. Międzynarodowe jury,
w składzie: Odile Decq ze Studio Odile Decq (Francja), Nora Demeter z Demeter Design Studio (Węgry), Sebastian Adamo z Adamo-Faiden Architects (Argentyna), Juri Troy z Juri Troy Architects (Austria) i Martin Pors Jepsen z VELUX A/S (Dania) wybrało dziesięcioro zwycięzców i przyznało jedno wyróżnienie. Projekty zgłaszano w dwóch kategoriach: „Światło naturalne w budynkach” i „Badania nad światłem naturalnym”. Trzyosobowy zespół studentów Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej reprezentowany przez: Julię Giżewską, Dominika Kowalskiego i Pawła Białasa, wygrał międzynarodową rywalizację w kategorii „Badania nad światłem naturalnym” w regionie Europa Wschodnia i Bliski Wschód. Opiekunem naukowym zwycięskiego zespołu był dr inż. arch. Jerzy Wojewódka, prof. Politechniki Śląskiej.
Projekt polskich studentów „Teatr światła” dotyka problemu zanieczyszczenia sztucznym światłem współczesnego świata i jego głównym celem jest podniesienie poziomu świadomości w tym temacie. Studenci postanowili przeanalizować problemem zanieczyszczenia sztucznym światłem nocnego nieba. Pomysł polega na stworzeniu rozległego land artu, dającego odwiedzającym możliwość obserwowania fragmentu nieba niczym spektaklu – spektaklu światła. Jako lokalizację studenci wybrali jedno z nielicznych, kompletnie ciemnych miejsc w Europie – Izerski Park Ciemnego Nieba w Polsce. W zamyśle miejsce ma wyzwalać emocje i uświadamiać ludziom braki związane z naturalnym światłem i ciemnością, z których nie zdają sobie sprawy lub zapominają na co dzień. Cała idea została połączona z symboliką teatru.
”Od lata sztuczne światło zanieczyszcza atmosferę – właśnie dlatego, chcieliśmy stworzyć COŚ co pozwoli na dostrzeganie piękna nie tylko nocnego firmamentu, ale także światła dziennego zmieniającego się wraz z porami dnia. Pozornie drobne gwiazdy, ciała niebieskie czy Droga Mleczna są równie warte uwagi co unikatowość zimowego słońca. Zależało nam na tym, aby pokazać że ciemność, jest tak samo ważnym elementem środowiska naturalnego jak powietrze, gleba, woda i skały…” – opisują swój projekt studenci.
”Projekt jest odwołaniem do starożytnego teatru, który stwarzał widzowi możliwość oglądania różnego rodzaju scen i emocji, które niejako kulminowały się jako oczekiwane katharsis. Analizując różnorodność tego procesu, stworzyliśmy pusty okrąg, umożliwiający widzom obserwację różnych, indywidualnie wybranych fragmentów nieba. Podobnie jak w sztuce, najlepszym sposobem, aby coś zobaczyć i poczuć, jest stworzenie więzi między widzem a dziełem sztuki, którym w tym przypadku jest wszechogarniające niebo. Do okręgu teatralnego prowadzi długa drewniana ława, będąca swoistym przewodnikiem, pozwalającym zatrzymać się w każdym momencie drogi i podziwiać rozpraszające się wokół piękne światło. Projekt jest jedynie tłem dla światła, narzędziem do jego obserwacji, spokojnym miejscem do odpoczynku” – dodają studenci.
Jury o tegorocznej edycji konkursu
„Do konkursu wpłynęło bardzo dużo zgłoszeń, mogliśmy więc wybrać naprawdę rewelacyjne projekty” - podsumowała Odile Decq, przewodnicząca jury.
Jury dostrzegło ogromne zaangażowanie wszystkich uczestników konkurs w rozwiązanie obecnych problemów środowiskowych, społecznych, kulturowych i politycznych poprzez wykorzystanie światła naturalnego, co odzwierciedla jego prawdziwie globalny charakter. Ponadto, jak podkreśliło jury, zwycięzcy zaprezentowali mozaikę różnych podejść do kwestii światła, obejmujących koncepcje futurystyczne, technologie i zastosowania oraz bardziej fundamentalne aspekty architektury: przestrzeń, miejsce i pamięć. W projektach widać było ogromne zaangażowanie zarówno studentów, jak i ich opiekunów, w zagadnienie wykorzystania światła naturalnego. Projekty pokazały, jak wiele jest kierunków i pól zainteresowań, w których światło odgrywa istotną rolę przestrzenną jako wspólny mianownik i źródło inspiracji niezależne od postaw i uwarunkowań geograficznych.
„To świetnie, że w wielu projektach potraktowano światło naturalne jako istotny element architektury. Nie tylko pod względem technicznym, ale także wpływu, jaki wywiera na nasz świat” – powiedział Jury Troy, członek jury.
„Wiadomość o wyróżnieniu jest dla nas ogromną radością i gratyfikacją. Przede wszystkim cieszymy się, że Jury dostrzegło, a co ważniejsze doceniło naszą pracę. Mamy nadzieję, że przyczyni się to do popularyzacji problemu – jakim jest wpływ sztucznego światła na codzienne życie każdego organizmu. Przez co wzrośnie świadomość społeczna dotycząca tego zagadnienia. Jest to również dla nas ogromny impuls do dalszego rozwoju” – komentują studenci.
”Dla dydaktyka każda doceniona praca studencka ma ogromne znaczenie, bo potwierdza słuszność indywidualnie przyjętej drogi nauczania. To również satysfakcja z zaufania ze strony studentów, bo wybór tutora był dowolny. Do każdego konkursu przystępuje się z nadzieją odniesienia sukcesu, aczkolwiek zawsze towarzyszy temu spory margines obawy czy przyjęte rozwiązanie projektowe zaciekawi jury. Tym większą ma się satysfakcję, gdy w gronie Sędziów zasiadają tak wybitni przedstawiciele architektonicznej palestry. Myślę, że to dla naszego zespołu ogromne wyróżnienie” – powiedział dr inż. arch. Jerzy Wojewódka, prof. PŚ opiekun naukowy zwycięskiego zespołu.
Przed polskim zespołem z Politechniki Śląskiej jeszcze rywalizacja w ramach konkursu globalnego o Grand Prix. Dziesięciu zwycięzców regionalnych zaprezentuje jury swoje projekty osobiście podczas Światowego Festiwalu Architektury. Wtedy jury wybierze jednego zwycięzcę globalnego w każdej z kategorii konkursowych.
International VELUX Award – fakty i liczby
International VELUX Award to konkurs dla studentów architektury, który odbywa się co dwa lata. Od czasu pierwszej edycji w 2004 roku stał się on największym tego rodzaju konkursem na świecie, w którym udział wzięło dotychczas ponad 4500 studentów z ponad 80 krajów, a zgłoszono ponad 5500 projektów. Konkurs od lat cieszy się dużym zainteresowaniem wśród polskich studentów architektury.
Konkurs International VELUX Award 2020 organizowany jest w ścisłej współpracy z Międzynarodową Unią Architektów (UIA) oraz Światowym Festiwalem Architektury (WAF) i został uznany przez następujące instytucje edukacyjne: Europejskie Stowarzyszenie Edukacji Architektonicznej (EAAE), Amerykański Instytut Studentów Architektury (AIAS), Architectural Research Centers Consortium (ARCC) oraz Association of Collegiate Schools of Architecture (ACSA).
Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć pod adresem iva.velux.com
Cały wywiad ze studentami na temat idei projektu dostępny jest pod linkiem
https://www.velux.pl/profesjonalisci/architekci/aktualnosci/wywiad-z-laureatami-regionalnymi-international-velux-award-2020
Cały wywiad ze studentami na temat idei projektu dostępny jest pod linkiem
https://www.velux.pl/profesjonalisci/architekci/aktualnosci/wywiad-z-opiekunem-naukowym-laureatow-regionalnych-international-velux-award-2020
Wszyscy zwycięzcy regionalni International VELUX Award 2020:
Kategoria „Badania nad światłem naturalnym”:
Europa Wschodnia i Bliski Wschód: The Theater of Light [Teatr światła]
Studenci: Julia Giżewska, Dominik Kowalski i Paweł Białas
Uczelnia: Politechnika Śląska
Opiekun: Jerzy Wojewódka
Państwo: Polska
Europa Zachodnia: Words to Light – Lucioles [Fireflies] [Słowa do światła — Świetliki]
Studenci: Xingyu Chen, Matteo, Giglio, Ghil Meynard, Noëlie Seguet-Pey, Nicolas Salha, Raphaël Pletinckx, Hiba Nasser i Ghil Meynard
Uczelnia: Université Catholique de Louvain
Opiekun: Jean-Luc Capron
Państwo: Belgia
Afryka: Let There Be Light [Niech stanie się światło]
Studenci: Emmanuel Ayo-loto i John Ogungefun
Uczelnia: Obafemi Awolowo University
Opiekun: Babajide Onabanjo
Państwo: Nigeria
Ameryki: AQIP – Air Quality Index Pavilion [Pawilon ze wskaźnikiem jakości powietrza]
Studenci: Mina Onay i Richard Schutte
Uczelnia: University of Toronto
Opiekun: Jason Peter King
Państwo: Kanada
Azja i Oceania: Light Therapy [Terapia światłem]
Studenci: Qianqian Zhou, Gezi Li, Zhu Chen, Fengming Li i Lurui Lyu
Uczelnia: Beijing Jiatong University
Opiekun: Yinan Zhou
Państwo: Chiny
Wyróżnienie w kategorii „Światło naturalne w budynkach”
Jury przyznało nagrodę specjalną w kategorii „Światło naturalne w budynkach” projektowi z regionu Azja i Oceania.
Wyróżnienie: Melody of the light weaving [Melodia tkana światłem]
Studenci: Yeonginn Moon, Hagyung Seo, Rayoun Hwang i Sungjoo Han
Uczelnia: Hongik University
Opiekun: Tony Woonghee Cho
Państwo: Korea Południowa
Kategoria „Światło naturalne w budynkach”:
Europa Wschodnia i Bliski Wschód: SUNCITY [SŁONECZNE MIASTO]
Studenci: Alperen Temur, Nasibe Nur Dündar, Nijat Mahamaliyev I Ezgi Üzümcü
Uczelnia: Istanbul Teknik Üniversitesi
Opiekun: Mehmet Cem Altun
Państwo: Turcja
Europa Zachodnia: Solar Desalination Skylight [Świetlik do odsalania światła słonecznego]
Student: Henry Glogau
Uczelnia: Royal Danish Academy of Fine Arts
Opiekun: David Garcia
Państwo: Dania
Afryka: A Million Little Lights [Milion światełek]
Student: Michali Jameson
Uczelnia: Greenside Design Centre, College of Design
Opiekun: Jean Wiid
Państwo: Republika Południowej Afryki
Ameryki: Bright Roots [Jasne korzenie]
Student: Alejandro Satt
Uczelnia: Universidad Andrés Bello
Opiekun: Javier Del Rio
Państwo: Chile
Azja i Oceania: Ink and Light [Tusz i światło]
Studenci: Mingjie Guo, Jingwen Yang, Cong Liu i Ziyong Mou
Uczelnia: Xi'an University of Architecture and Technology
Opiekun: Rui Wu
Państwo: Chiny

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.