"Dzieci blisko natury" - odpowiedź Polish Outdoor Group na lockdownowy stres
Stowarzyszenie Polish Outdoor Group stworzyło autorski projekt społeczno-edukacyjny „Dzieci blisko natury” skierowany do dzieci w wieku 2-12 lat oraz ich rodziców i opiekunów. Akcja jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie wsparcia krajowej turystyki w czasach pandemii oraz ma na celu m.in. kreowanie outdoorowego stylu życia, budowę świadomości społecznej outdooru i wspieranie działań proekologicznych. Projekt promowany był w kanałach social media stowarzyszenia na Facebooku @polishoutdoorgroup, na Instagramie #dzieci.blisko.natury oraz na stronie www.dziecibliskonatury.pl Akcję poparli także influencerzy: #mikrowyprawy, #weroampoland, #ourlittleadventures, #zpamietnikapolicjantki.
Celem kampanii „Dzieci blisko natury” jest zmotywowanie dzieci, ich rodziców do aktywnego spędzania czasu poza domem, uwrażliwienie na piękno i potrzebę ochrony natury oraz wyrobienie nawyków współodpowiedzialnego koegzystowania z otaczającą przyrodą. Zwłaszcza trudny czas pandemii koronawirusa oraz zamknięcie w domu, pasywna nauka online, czy brak aktywności na świeżym powietrzu pokazały, jak bardzo potrzebujemy kontaktu z naturą. Uzmysłowiły nam także, że ów kontakt może być świetnym antidotum na bolączki, lęk i „lockdownowy” stres. Wakacyjna edycja „Dzieci blisko natury”, wykorzystując tę cenną lekcję, miała za zadanie rozbudzić potrzebę aktywnej formy spędzania wolnego czasu przez rodziców i ich dzieci w plenerze oraz zachęcić ich do wyrabiania w sobie proekologicznych nawyków. Widząc pozytywny odbiór społeczny przygód Poli i Piotrka POGodnych, Stowarzyszenie podjęło decyzję o kontynuowaniu akcji w sezonie zimowym.
Pola i Piotrek POGodni
Pola i Piotrek to bohaterowie serii opowiadań i słuchowisk dla dzieci, którzy przeżywają ciekawe i bardzo wciągające wakacyjne przygody w terenie w bardzo różnych okolicznościach przyrody. Rozpoczęli je z początkiem lipca i zakończyli na początku września wraz ze startem nowego roku szkolnego. Mimo zakończenia wakacyjnych eskapad, Pola i Piotrek pozostają obecni i ciągle aktywni w social mediach, a ich losy można nadal śledzić w Internecie. Natomiast te osoby, które nie miały okazji na bieżąco towarzyszyć wakacyjnym przygodom POGodnego rodzeństwa, mogą je nadal bezpłatnie zobaczyć, przeczytać i wysłuchać na stronie www.dziecibliskonatury.pl.
W okresie od lipca do września Pola i Piotrek podróżowali po Polsce, a kierunek ich kolejnej przygody wskazywali Internauci, którzy mogli co tydzień wziąć udział w głosowaniu i wybrać jedną z dwóch destynacji. I tak rodzeństwo POGodnych dzieciaków było nad Morzem Bałtyckim, w Tatrach i nad jeziorem, na spływie kajakowym i wyprawie rowerowej, odwiedziło wiejskie gospodarstwo i wspinało się w skałkach na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej, a nawet przemierzało puszczę. W sumie ukazało się 11 edukacyjnych opowiadań i słuchowisk z przygodami Poli i Piotrka POGodnych autorstwa Katarzyny Puchalskiej, która również użyczyła głosu POGodnemu rodzeństwu i nagrała mp3 z opowiadaniami. Czytając lub wysłuchując wakacyjnych opowieści, można było nie tylko wciągnąć się w ciekawe eskapady Poli i Piotrka, ale także nauczyć się nowych pojęć, poznać kilka pomysłów na spędzanie aktywnie czasu na świeżym powietrzu oraz, co równie istotne, zapoznać się z zachowaniami proekologicznymi dostosowanymi do odwiedzanych miejsc.
„W każdej przygodzie rodzeństwo próbuje nowej aktywności sportowej lub outdoorowej w innych okolicznościach przyrody. Aktywność ta zbliża ich do natury, pokazuje jej piękno i potrzebę ochrony, a jednocześnie pozwala im nabyć nowe umiejętności. Każda z przygód Poli i Piotrka jest bezpieczna, dostępna dla każdego i nie wiąże się z dużymi nakładami finansowymi, co w te wakacje miało szczególne znaczenie” – mówi Joanna Biernacka-Goworek z Polish Outdoor Group.
Kreatywne zabawy outdoorowe oraz POGodny Słownik Bezpiecznych Wakacji
W ramach inspiracji dla rodziców i opiekunów do każdego opowiadania dołączany był zestaw zabaw oraz propozycji animacji czasu wolnego spędzanego z dziećmi. Wykorzystując ideę nauki poprzez zabawę, w każdym opowiadaniu podejmowane były także ważne zagadnienia związane z aspektami bezpieczeństwa podczas wycieczek i uprawiania różnych aktywności sportowych. W ten sposób powstał POGodny Słownik Bezpiecznych Wakacji, przy tworzeniu którego stowarzyszenie współpracowało z influencerką #zpamiętnikapolicjantki.
W dostępnym na stronie internetowej słowniku: https://dziecibliskonatury.pl/pogodny-slownik-bezpiecznych-wakacji/ podkreślone zostały m.in. wszelkie aspekty związane z koniecznością noszenia kasków, świateł oraz odblasków podczas jazdy rowerem. Znalazły się w nim również zasady bezpiecznego zachowania w lesie: o tym, gdzie i jak można legalnie biwakować, gdzie rozpalać legalnie ogniska oraz jak radzić sobie z potrzebami fizjologicznymi w plenerze. Nie zabrakło także informacji o konieczności zbierania własnych śmieci oraz o zagrożeniach wynikających z pozostawienia ich w naturze, jak również o ogólnej konieczności ograniczenia pozostawienia śladów naszej bytności w środowisku naturalnym zgodnie z zasadą Leave no Trace.
„Seria 11 opowiadań o Poli i Piotrku jest częścią kampanii społecznej DZIECI BLISKO NATURY prowadzonej przez nasze stowarzyszenie. Bowiem jednym z działań statusowych POGu, który skupia wiodących producentów, dystrybutorów i sklepy branży outdoor działających w Polsce jest przybliżanie Polakom outdoorowego stylu życia i propagowanie proekologicznych nawyków” – mówi Piotr Turkot, Prezes Stowarzyszenia Polish Outdoor Group.
Konkursy i nagrody dla fanów POGodnego rodzeństwa
Kampanii towarzyszyły cotygodniowe konkursy na hasła i wierszyki, które zawierają w sobie słowo NATURA i są poświęcone aktywności sportowo-outdoorowej, o której mówi dane opowiadanie publikowane na stronie www.dziecibliskonatury.pl.
Nagrodami w konkursach były akcesoria turystyczne, sprzęt przydatny podczas wakacyjnych wycieczek przekazany przez firmy związane z POG – jej członków lub marki współpracujące ze stowarzyszeniem: PAJAK, BRUBECK, COMODO Technical Socks, FJORD NANSEN, Krakowski Festiwal Górski, LESOVIK, MALOKA, MILO, Sklepy Turystyczne e-HORYZONT, sklepy turystyczne WGL.pl oraz sklepy turystyczne TUTTU.pl. Poza produktami wymienionych marek można było także wygrać tytułowe laleczki Polę i Piotrka, które zostały wykonane na szydełku przez @ZRęczneLudki.
27 września w dniu Światowego Dnia Turystyki nastąpiło również rozstrzygnięcie Konkursu Finałowego, który trwał przez całe wakacje aż do połowy września i miał stanowić swoisty katalizator, mobilizujący rodziców i dzieci do aktywnego wypoczynku na łonie natury i relacjonowania swoich poczynań w kanałach social media Polish Outdoor Group. Organizator przyznał 3 nagrody główne: śpiwór PAJAK Quest Switch, namiot Fjord Nansen Malaga IV, hamak Lesovik Draka oraz 6 wyróżnień w postaci: 3 voucherów o wartości 100 zł każdy do sklepu Woda Góry Las oraz 3 voucherów o wartości 100 zł każdy do sklepów turystycznych Tuttu.
„Dzieci blisko natury” w praktyce
Akcja zainspirowała do rodzinnych outdoorowych aktywności nie tylko uczestników konkursów. Influencerka Karolina Szymańska, prowadząca wraz z mężem blog OurLittleAdventures, wybrała się ze swoją córką Marianką na weekend do lasu. Wychodząc naprzeciw stereotypowi, że wyprawa pod namiot do lasu to męska domena, dziewczyny biwakowały w ramach tzw. stref bushcraftowych. Jest to pionierski program Lasów Państwowych, w ramach którego zostały wyznaczone strefy, gdzie biwakowanie jest całkowicie legalne. Jak wspomina Karolina Szymańska: „Prawie każdą naszą wolną chwilę spędzamy poza miastem. Natura jest dla nas jak powietrze - nie da się bez niej oddychać. Zabierając Mariankę na dziewczyńską wyprawę, chciałam pokazać jej, że nie tylko odważny i dzielny tata może spędzić noc w lesie pod namiotem. Mogą to zrobić także odważne i dzielne dziewczyny. Outdoor jest dla każdego. Na każdego z nas przyroda przecież oddziałuje podobnie – zanurzając się w nią, uspokajamy się, las działa na nas terapeutycznie. A najważniejsze w tym wszystkim jest to, że każda najmniejsza przygoda, nawet ta blisko domu, może dostarczyć wielu niezapomnianych wrażeń”.
Efekty wyprawy uwieczniło w materiale zdjęciowym i filmowym Observatorium, można je obejrzeć na stronie: https://ourlittleadventures.pl/podroze-po-polsce/noc-w-lesie-z-dzieckiem/
Od strony produktowej, przygodę wsparły marki partnerskie kampanii: PAJAK, LESOVIK, FJORD NANSEN, BRUBECK, COMODO TECHNICAL SOCKS, MALOKA, FORESTIA, LEDLENSER, KUBEK POLSKI.
Natomiast w skład męskiej wyprawy, tym razem Głównym Szlakiem Beskidzkim, wyruszył Wojtek Kłapcia z firmy PAJAK wraz z laleczką Piotrkiem POGodnym – bohaterem kampanii „Dzieci Blisko Natury”. Ekipa wyruszyła z Ustronia 17 września, by po lekko ponad 2 tygodniach dotrzeć do celu – Wołosate. Relacje z wyprawy publikowane na Facebooku kampanii osiągały zasięgi na poziomie 35000, co utwierdziło POG w decyzji o kontynuacji akcji w sezonie zimowym. Już niedługo POGodne rodzeństwo ruszy w dalsze przygody, nie tylko inspirując najmłodszych do outdoorowego stylu życia, ale też edukując, jak najlepiej przygotować się do wyprawy oraz jak się podczas takowej zachowywać, aby zadbać o bezpieczeństwo własne oraz fauny i flory.
Letnią odsłonę kampanii „Dzieci Blisko Natury” tworzyli:
Polish Outdoor Group
Autorka opowiadań i lektorka słuchowisk Katarzyna Puchalska
Fotografka Katarzyna Suśniak
Muzyka Karumi Steel
Szydełkowe wersje bohaterów opowiadań – Polę, Piotrka i Policjantkę – stworzyły ZRęczneLudki Iwona Brzezińska
Strona internetowa: www.dziecibliskonatury.pl
Facebook: @polishoutdoorgroup
Instagram: #dzieci.blisko.natury
Kampanię „Dzieci Blisko Natury” wsparli:
Partner główny: PAJAK - polski producent śpiworów i kurtek puchowych
Partnerzy: BRUBECK, COMODO Technical Socks, FJORD NANSEN, Krakowski Festiwal Górski, LESOVIK, MALOKA, MILO, Sklepy Turystyczne HORYZONT, Sklep górski Woda Góry Las, sklepy turystyczne Tuttu.pl
Partnerzy merytoryczni: Pro Business Consulting, Projekt 77
Partner medialny: Outdoor Magazyn
Wyróżnienie w międzynarodowym rankingu Eduniversal dla Wydziału Zarządzania UW
Uczelnia Łazarskiego ogłasza zmiany w Zarządzie
Dyrektorzy polskich szkół na Litwie odwiedzili białostockie liceum
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.