[Raport] Sytuacja w edukacji w czasie pandemii
W 2020 roku wydarzyło się bardzo wiele w edukacji w Polsce. Pandemia koronawirusa zmusiła nas do wprowadzenia nauki online, przeniesienia się do edukacji domowej, przełożenia egzaminów i zmiany harmonogramu rekrutacji do szkół i na studia. Jak zmiany w edukacji oceniają sami zainteresowani? Odpowiedzi na to przynosi najnowszy raport przygotowany przez serwis e-korepetycje.net.
Uczniowie: brak kontaktu z kolegami i problemy techniczne
Z informacji zebranych od rodziców, uczniów, nauczycieli i korepetytorów bije jedno. To był naprawdę trudny czas dla wszystkich. Uczniowie w swoich odpowiedziach zwracali między innymi uwagę na to, że nauczyciele nie są w stanie wytłumaczyć im dobrze materiału - czy to przez brak czasu, czy przez problemy, jakie sprawia im nauka online. Uczniowie zwracali też uwagę na to, że nie mieli czasu, aby opanować cały materiał zadany przez nauczycieli. Do tego zadawano im więcej prac domowych. Jako największe wady przejścia na edukację online, uczniowie wymieniali także problemy techniczne i brak kontaktu z kolegami i koleżankami. Tylko 2,5% uczniów biorących udział w badaniu uważa, że taki system nie ma wad.
Nauczyciele nie mogą kontrolować uczniów
Na głęboką wodę rzuceni zostali także nauczyciele. Około 76% nauczycieli mówi wprost: - w czasie pandemii poświęcaliśmy więcej czasu na pracę zawodową niż wcześniej. Jako największe problemy tej formy nauczania wskazują głównie brak dobrego kontaktu z uczniem i możliwości wpływania na niego, czy małe możliwości kontrolowania postępów u ucznia.
Korepetytorzy zostaną przy online
Najszybciej na zajęcia online przestawili się natomiast korepetytorzy. Co prawda ponad 66% z nich podkreśla, że zmniejszyła im się liczba uczniów. Dlaczego? Uczniowie nie zawsze lubią taką formę nauki. Ważną kwestią są też kwestie finansowe lub brak sprzętu, czy łącza internetowego. 20,6% uczniów zrezygnowało z zajęć, bo nie zgadzali się na taką formę ich rodzice. Mimo to, ponad 51% korepetytorów po zakończeniu epidemii i zdjęciu ograniczeń, nadal pozostanie przy formie nauczania online.
Jak sytuację oceniają rodzice?
Sytuacja zaskoczyła wszystkich i trzeba było znaleźć nowy sposób na funkcjonowanie. Wiele firm umożliwiło przejście swoim pracownikom na zdalny tryb pracy. Jednak wśród ankietowanych rodziców okazuje się, że 21,1% musiało stawić się w niej osobiście, a 19,5% przynajmniej kilka dni w tygodniu. Oczywiście wiadomo, że nie w każdym zawodzie możliwa jest praca zdalna. W domu wielu rodzin pozostają jednak małoletnie dzieci, którym ktoś musi zapewnić opiekę. - W związku z koniecznością zaangażowania się w pracę z dzieckiem, musiałem zawiesić moje działania zawodowe. To tak, jakbym miał z dzieckiem etat w domu, za który nie dostaje wynagrodzenia. - przyznaje jeden z ojców.
***
Raport “Sytuacja w edukacji w czasie pandemii” jest dostępny pod adresem: https://bit.ly/raportSytuacjaWEdukacji

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.