Rekordowa liczba przedszkoli i szkół podstawowych uczy się, jak dbać o naturę
Edukacja proekologiczna jest nie tylko ważna i potrzebna, ale również cieszy się ogromnym zainteresowaniem wśród przedszkoli i szkół podstawowych w Polsce. W trwającym roku szkolnym aż 750 tys. przedszkolaków i 360 tys. dzieci z klas 1-3 szkół podstawowych pozna podstawowe zasady dbania o przyrodę i życia w zgodzie z naturą w ramach XIII edycji „Kubusiowych Przyjaciół Natury”, czyli największego programu edukacyjnego dla dzieci na temat ekologii, organizowanego już od 13 lat przez markę Kubuś. W tym roku do akcji przystąpiło ponad 9 tys. przedszkoli i ponad 5 tys. szkół podstawowych (kl. 1-3). Dzieci z co drugiego przedszkola w Polsce i z co trzeciej szkoły podstawowej będą się uczyć, jak troszczyć się o rośliny i zwierzęta, segregować śmieci, oszczędzać prąd, wodę i energię, a także poznają zasady ekonologii, dbania o aktywność fizyczną oraz właściwe odżywianie.
– Liczba uczestników oraz rosnące z roku na rok zainteresowanie programem pokazują, jak potrzebna jest edukacja ekologiczna już od najmłodszych lat oraz jak ważny jest to obecnie temat. „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy tego typu projekt w Polsce, który przez 13 lat wpisał się już na stałe do kalendarza placówek uczących dzieci, dowodząc jak świetnie sprawdza się popularyzacja wiedzy na tematy ekologiczne oraz budowanie właściwych nawyków, a także świadomości i odpowiedzialności za planetę oraz środowisko już na etapie przedszkola i szkoły podstawowej. Edukacja i wykształcenie postaw proekologicznych wśród dzieci oraz swoistej ekologicznej empatii to najlepsza możliwa inwestycja w przyszłość – mówi Daniel Karaś, koordynator Programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”.
Tegoroczna edycja programu została dostosowana do potrzeb nauki zdalnej. Przedszkola i szkoły podstawowe otrzymują w formie elektronicznej bezpłatne materiały edukacyjne dla nauczycieli oraz dzieci, do realizacji 7 tematycznych scenariuszy lekcyjnych. Materiały zawierają również treści multimedialne: 4 animowane filmy edukacyjne i 7 audiobooków, które wprowadzają najmłodszych w tematykę dbania o przyrodę. Każda placówka biorąca udział w programie otrzyma specjalny certyfikat przyznający tytuł „Kubusiowych Przyjaciół Natury”, a dzieci dyplomy. Tegoroczna edycja programu została rozszerzona o scenariusz na temat ekonologii, czyli podstaw ekonomii i oszczędzania oraz ich wpływu na środowisko, przygotowany wspólnie z partnerem programu, fundacją Czepczyński Family Foundation.
– Ekonologia to temat, który w dobie zmian klimatycznych powinien na stałe zagościć w zagadnieniach edukacyjnych. Nauka zasad oszczędzania i gospodarowania pieniędzmi jest ściśle związana z naturą i może mieć znaczący wpływ na nasze środowisko. Najprostszy przykład: oszczędzanie wody, energii, czy niemarnowanie jedzenia oddziałuje zarówno na przyrodę, jak i na budżet domowy. Te dwie kwestie są ze sobą ściśle powiązane i warto uświadamiać to dzieciom już od najmłodszych lat, kiedy są najbardziej głodne wiedzy i ciekawe świata. Dzięki temu dobre nawyki będą dla nich w przyszłości po prostu naturalne – tłumaczy Damian Kupczyk, prezes Czepczyński Family Foundation.
Obecna edycja „Kubusiowych Przyjaciół Natury” potrwa do końca roku szkolnego. Przedszkola i szkoły podstawowe (kl. 1-3) chcące jeszcze przystąpić do programu, mogą zapisać się na stronie www.przyjacielenatury.pl. Partnerem XIII edycji programu jest INTERSEROH Organizacja Odzysku Opakowań.
Już prawie 600 szkół bierze udział w programie „Finansoaktywni”
Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?
Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.