Roboty wkraczają na uczelnie! Studenci z Opola obronili prace dyplomowe
Robotyzacja procesów biznesowych to przyszłość sprawnie prosperujących przedsiębiorstw. Nic więc dziwnego, że studenci również zgłębiają ten temat, chcąc wejść na rynek z pożądanymi przez pracodawców kompetencjami. Dostrzegając potencjał robotów w edukacji, firma First Byte nawiązała pierwszą taką współpracę w Polsce z Wyższą Szkołą Bankową w Opolu, wprowadzając narzędzie do robotyzacji Wizlink na uczelnię. W efekcie 3 studentów tej placówki obroniło w marcu 2021 r. prace dyplomowe z użyciem robotów.
Robotyzacja – kierunek przyszłości
Umiejętność korzystania z nowych technologii to obecnie bardzo pożądana cecha na rynku pracy. Dynamiczny rozwój technologii sprawia, że zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinach robotyzacji i automatyzacji ciągle rośnie. Szczególnie, że na roboty decyduje się coraz więcej firm, ponieważ stały się one dostępne także dla przedsiębiorców z sektora MŚP.
– Rynek potrzebuje specjalistów od nowych technologii, a my chcemy pomagać w ich kształtowaniu. Dlatego też realizujemy program „Wizlink – roboty na uczelniach”, w ramach którego udostępniamy nasze narzędzie Wizlink dla studentów. W przypadku WSB w Opolu, zdecydowaliśmy się na ciągłą współpracę, dzięki czemu studenci mogą edukować się z zakresu projektowania i zarządzania wirtualnymi robotami (albo farmami robotów software’owych). – mówi Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte Sp. z o.o., właściciela Wizlink.
Roboty w służbie ludziom
Badania prowadzone przez studentów udowadniają, iż roboty sprawdzają się w codziennym życiu, niezależnie od branży. Mogą pomóc wszędzie tam, gdzie zaistnieje potrzeba oszczędności czasu, a sam proces opiera się na powtarzalnych zadaniach oraz pracy z dużymi ilościami danych.
– Robot został wykorzystany w projekcie badawczym, jako prototyp do narzędzia wspierającego oszczędność czasu pracowników SOR w codziennych czynnościach, związanych z pandemią Covid-19. Robot software’owy teoretycznie pozwolił na skrócenie czasu pracy, sprawdzając w systemie obecność wyników wymazów PCR w kierunku SARS-COV-2, pobranych u pacjentów SOR-u. Dodatkowo zaprojektowany robot przenosi informacje do systemów informacyjnych szpitala i przesyła stosowne informacje korzystając z systemu e-mail i bramki SMS – ocenia Arkadiusz Wilczek, student WSB w Opolu. Dodaje: Praca przy tym projekcie pokazała mi, że rozwój technologiczny w tym temacie ułatwia funkcjonowanie, a robotyzację procesów warto wdrażać w przyszłej pracy zawodowej.
Korzyści dla biznesu
Jak ocenia promotor obronionych prac, uczelnia również dostrzegła potencjał w zajęciach z robotami, a efekty tej współpracy mogą pomóc lokalnym instytucjom oraz firmom we wprowadzaniu podobnych procesów w swoich strukturach.
– Zmiany w organizacjach wymagają zarówno wdrażania rozwiązań sprzętowych, jak i programowych, automatyzujących czynności powtarzalne. Dlatego też do programu studiów inżynierii zarządzania, uczelnia zdecydowała się wprowadzić przedmioty, w ramach których studenci zdobywają wiedzę z zakresu optymalizacji procesów biznesowych. W trakcie zajęć, studenci przygotowują rozwiązania robotyzacji procesów dla konkretnych przypadków, występujących w lokalnych organizacjach. Powstałe scenariusze stanowią gotowe do zastosowania rozwiązania. Opracowanie pierwszych scenariuszy w ramach zajęć, stanowi bardzo ważny krok we wdrażaniu nowoczesnych technologii w organizacjach regionu.– mówi dr inż. Janusz Sasak założyciel SMCG SenseMaking Consulting Group, wiceprezes zarządu, adiunkt na Uniwersytecie Jagiellońskim, wykładowca WSB Opole.
Zajęcia w zakresie robotyzacji są więc dużą szansą zarówno dla studentów, jak i dla całego regionu, który może później korzystać z wykształconych i doświadczonych pracowników.
–Studentów, którzy chcieliby edukować się w zakresie robotów cyfrowych zapraszamy do zapisania się na studia na WSB w Opolu, a konkretnie na kierunek inżynieria zarządzania. Warto również śledzić nasz projekt „Wizlink – roboty na uczelniach”, bowiem często pojawiamy się z zajęciami również na innych uczelniach. – dodaje Michał Wawiórko.
Więcej informacji na stronie: https://wizlink.eu/pl/wizlink-roboty-na-uczelniach/

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.