Komunikaty PR

Rola kształcenia zawodowego

2023-07-21  |  14:00
Biuro prasowe

Wielu młodych ludzi po ukończeniu szkoły chce się usamodzielnić i podjąć dobrze płatną pracę, najlepiej w swoim wymarzonym zawodzie. Przez lata niedoceniane szkolnictwo zawodowe w Polsce, oferuje dzisiaj różne formy nauczania zawodu. Dzięki wprowadzanym zmianom, system edukacji zawodowej ewaluuje i coraz lepiej odpowiada na potrzeby uczniów, nauczycieli, szkół, bezrobotnych a także firm poszukujących pracowników.

Szkolnictwo zawodowe umożliwia wszechstronną naukę zawodu na różnych poziomach. Pozwala uczącym się, zarówno młodym ludziom jak i osobom dorosłym, na zdobycie wiedzy kompetencji zawodowych i praktyk, składających się na profil absolwenta przygotowanego do wykonywania określonego zawodu.

W ostatnich latach polskie szkolnictwo branżowe przechodzi znaczące przemiany, które mają istotne skutki dla szkół, firm i rynku pracy. Doskonalone są nowe możliwości nauki, a uczniowie coraz chętniej wybierają nowoczesne formy kształcenia zawodowego. Dzięki wprowadzanym innowacjom i atrakcyjnej ofercie zawodowej, młodzi ludzie są bardziej zmotywowani do uczęszczania na lekcje i odbywania praktyk.

Pozycja kształcenia zawodowego

Pod koniec ubiegłego wieku, szkolnictwo zawodowe w Polsce było zepchnięte na margines. Wykształcenie wyższe cieszyło się większym prestiżem, podczas gdy nauka zawodu była mało popularna. Istniały dwuletnie szkoły zawodowe i czteroletnie technika, które kończyły się egzaminami zawodowymi i maturą. W latach 1990-2014 obserwowano spadek liczby szkół zawodowych i techników w Polsce. Z powodów finansowych, samorządy zmuszone były do zamykania placówek edukacyjnych generujących duże koszty.

Jednak w ostatnich latach, zainteresowanie nauką zawodu znacząco wzrosło. Młodzi ludzie zaczęli doceniać wartość edukacji branżowej, poszukują szkół, które mogą ich właściwie przygotować do pracy w wymarzonym zawodzie oraz zapewnić im niezależność finansową. Szkołami i kursami zawodowymi zainteresowani są również osoby bezrobotne, które dzięki przekwalifikowaniu się mają szansę na znalezienie dobrej pracy.

Jak dziś wygląda kształcenie zawodowe w Polsce

Od roku szkolnego 2012/2013, edukacja zawodowa była realizowana w trzyletniej szkole zawodowej, czteroletnim technikum, szkole policealnej oraz poprzez kursy kwalifikacyjne i kursy umiejętności zawodowych.

W 2017 roku, w Polsce wprowadzono nową formę edukacji, zastępującą tradycyjne szkoły zawodowe - szkoły branżowe. Szkoły branżowe zostały podzielone na dwa poziomy, z każdym odpowiadającym jednej kwalifikacji zawodowej. Absolwenci szkoły branżowej drugiego stopnia posiadają dwie kwalifikacje zawodowe i tytuł technika. Warto jednak zaznaczyć, że ta ścieżka edukacyjna nie jest obowiązkowa, a naukę można zakończyć na poziomie szkoły branżowej pierwszego stopnia z jedną kwalifikacją.

Wyzwania współczesnego rynku pracy

Rynek pracy stale ewoluuje, co powoduje spadek zapotrzebowania na niektóre grupy zawodowe, a wzrost na inne. Niestety, oferta edukacyjna wielu szkół zawodowych nie spełnia nowych wymagań pracodawców i firmy narzekają na brak wykwalifikowanych kadr. Jak można rozwiązać ten problem? Nowoczesne podejście do kształcenia zawodowego może odegrać kluczową rolę w zapewnieniu młodym ludziom lepszych perspektyw zawodowych, co przyczyni się do pozytywnego wpływu na lokalny rynek pracy oraz krajową gospodarkę. Ważne jest jednak, aby sposób i jakość kształcenia były odpowiednie. Niemcy stanowią dobry przykład, gdzie od dawna działa udany dualny system kształcenia zawodowego.

Dobre praktyki w zakresie kształcenia zawodowego

W Polsce zyskuje popularność dualne kształcenie zawodowe, które jest świetnie rozwinięte w innych krajach europejskich (np. Niemcy, Holandia, Szwajcaria). Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że ten model od lat utrzymuje niski poziom bezrobocia wśród młodych ludzi i daje pracodawcom dostęp do wykwalifikowanych talentów, co przynosi korzyści całemu rynkowi pracy. Istotą dualnego modelu jest efektywne połączenie teoretycznej nauki w szkole z praktycznymi zajęciami, które odbywają się w lokalnych przedsiębiorstwach. Co istotne, uczniowie są traktowani jak prawowici członkowie kadry pracowniczej i otrzymują wynagrodzenie. Odpowiedzialni za wprowadzanie ich w tajniki zawodu są instruktorzy praktycznego kształcenia zawodowego, często doświadczeni pracownicy firmy, którzy posiadają wymagane uprawnienia pedagogiczne. Dwutorowa edukacja pozwala firmom kształcić uczniów zgodnie z ich potrzebami, a absolwenci są świetnie przygotowani do pracy w swoim zawodzie od momentu ukończenia szkoły. Jak zaznacza Dariusz Jodłowski, Członek Prezydium Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Województwa Lubelskiego i Prezes Zarządu Pracodawców Lubelszczyzny „Lewiatan”: „Współpraca szkół z dużymi pracodawcami przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym. Młode osoby mają bowiem ułatwiony start zawodowy, a pracodawca pozyskuje wykwalifikowanych pracowników, mając wpływ na ich przygotowanie do wykonywania danego zawodu.”

Sukces kształcenia w dualnym modelu zależy m.in. od efektywnej współpracy między placówką edukacyjną a przedsiębiorstwem. Ich wspólnym zadaniem jest opracowanie oferty edukacyjnej, która będzie dostosowana do wymagań rynku pracy.

Kształcenie zawodowe w Polsce może być wspierane przez dowolną firmę, która zdecyduje się utworzyć klasę patronacką i zapewnić wsparcie merytoryczne i materialne. Ostatnimi czasy odnotowano rosnącą potrzebę współpracy między instytucjami oświatowymi a firmami na poziomie regionalnym i krajowym. Nadal istnieją też różnice między szkołami w większych i mniejszych miastach. Poprzez wprowadzenie systemu dualnego kształcenia zawodowego, dążymy do stworzenia otwartego i wspierającego środowiska, które zapewni równe szanse zawodowe i zachęci do dalszego kształcenia.

Kształcenie zawodowe jest odpowiedzią na potrzeby systemu: szkoły branżowe borykają się z brakiem nauczycieli, a obecny model nauczania jest zbyt teoretyczny. W związku z tym firmy wykazują większą chęć zaangażowania się w praktyczne nauczanie zawodu i szkolenie instruktorów. Co istotne, kształcenie dualne może wspierać wspólną strategię regionu w zakresie aktywizacji rynku pracy.

Przedsiębiorstwa, które pragną zaangażować się w kształcenie młodych uczniów, wsparcie swojego personelu oraz regionalny rynek pracy, mogą znaleźć więcej informacji m.in. na platformie Edunet Poland.

Pracodawcy Lubelszczyzny "Lewiatan"

Od samego początku swojej działalności, „Lewiatan” koncentruje się na wspieraniu lokalnego biznesu i ogólnego środowiska społeczno-ekonomicznego. Wyraża to poprzez realizację różnorodnych projektów na skalę krajową i międzynarodową, które mają na celu przyczynienie się do rozwoju społeczności oraz wzmocnienia lokalnej gospodarki.

W odpowiedzi na potrzeby rynku pracy, Pracodawcy Lubelszczyzny „Lewiatan” ze wsparciem Funduszy Norweskich, zdecydowali się poprowadzić kampanię informacyjno – edukacyjną w ramach projektu „Kształcenie zawodowe. Czy warto? Dialog o rynku pracy”.

Kampania skierowana jest do pracodawców, pracowników, młodzieży stojącej przed wyborem swojej ścieżki kariery zawodowej oraz osób bezrobotnych, które poprzez przekwalifikowanie mogą znaleźć dobrze płatną pracę.

Więcej informacji na https://prywatnilublin.org/

 

Finansowane przez Norwegię poprzez Fundusze Norweskie 2014-2021 w ramach Programu "Dialog Społeczny – Godna Praca", Projekt: „Kształcenie zawodowe. Czy warto? Dialog o rynku pracy.”

Supported by Norway through the Norway Grants 2014-2021, in the frame of the Programme “Social Dialogue – Decent Work”, Project: Vocational training - its worth it. Dialogue about labour market.”

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum Biuro prasowe
2025-06-12 | 06:00

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Gliwice dołączyły do ogólnopolskiej sieci Amazon STEM Kindlotek – przestrzeni edukacyjnych wspierających rozwój dzieci i młodzieży w obszarach nauk ścisłych
Edukacja Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli
2025-06-12 | 03:00

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Sztuczna inteligencja stała się elementem codziennego życia i nie omija edukacji. Dlatego ważny jest rozwój wiedzy i kompetencji nauczycieli i nauczycielek w tym
Edukacja Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
2025-05-21 | 09:00

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów

The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) zaprezentował zaktualizowany sylabus Kwalifikacji Profesjonalnej CGMA (ang. CGMA Professional Qualification syllabus), który

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.