Rusza pierwsze w Europie Centrum ElektroEkologii
Recykling elektrośmieci to temat, który wciąż budzi wiele wątpliwości. Dlatego, odpowiadając na to wyzwanie, w Warszawie powstało pierwsze miejsce w Europie, którego misją jest edukacja z zakresu prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Centrum ElektroEkologii będzie zachęcać młode pokolenie do inicjowania i utrwalania proekologicznych zachowań.
Elektrośmieci to grupa odpadów, która zaraz po plastiku, stanowi ogromne zagrożenia dla środowiska. Niestety, jak wynika z badania przeprowadzonego przez GFK Polonia na zlecenie organizacji ElektroEko, mniej niż połowa badanych ocenia, że ma jakąkolwiek wiedzę na temat odpadów elektronicznych[1]. Co piąty z nas przyznał, że wyrzucił elektrośmieci do śmietnika. Wciąż wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że właściwe postępowanie względem elektrośmieci to kwestia, która wywiera realny wpływ na dobro naszej planety.
Mierząc się z tymi wyzwaniami, w listopadzie 2020 roku uruchomione zostało – początkowo jedynie w formie wirtualnej – Centrum ElektroEkologii. Przez pierwsze miesiące jego działalności zorganizowana została seria “Ekowarsztatów o elektrośmieciach” dla szkół podstawowych oraz średnich, która cieszyła się dużym zainteresowaniem.
Teraz Centrum ElektroEkologii zdecydowało się na stworzenie wyjątkowego miejsca na wydarzenia stacjonarne, gdzie młodzież może się spotykać i realizować swoje pomysły. To jedyne takie miejsce w Europie, którego celem jest edukacja młodzieży z klas 7-8 szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na temat postępowania ze zużytym sprzętem elektronicznym i elektrycznym. Centrum będzie podejmować działania i inicjatywy zwiększające społeczną świadomość działań proekologicznych, zgodne z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Misją instytucji jest zwiększenie świadomości na temat elektrośmieci, a w konsekwencji zwiększenie ilości elektrośmieci przekazanych do recyklingu.
Uroczyste otwarcie, z udziałem Urszuli Pasławskiej, Przewodniczącej Sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Grzegorza Skrzypczaka, Prezesa Zarządu ElektroEko – inicjatora projektu oraz Jacka Łęgiewicza, Dyrektora ds. Publicznych w Samsung – partnera strategicznego Centrum, miało miejsce 20. października w CIC Warsaw. W spotkaniu udział wzięli również przedstawiciele młodego pokolenia, w tym Łukasz Chwieduk – finalista programu Mam Talent, ambasador Centrum ElektroEkologii. Goście i dziennikarze mieli ponadto okazję uczestniczyć w lekcji pokazowej dla młodzieży – “Zabierz głos, czyli o tym, jak zostać ekologicznym aktywistą”. Szkoły, chętne do wzięcia udziału w ekowarsztatach, mogą już zapisywać się na zajęcia stacjonarne, jak i online poprzez stronę internetową https://www.centrumelektroekologii.pl/.
– Współczesna młodzież oswojona jest z technologiami od urodzenia. Urządzenia elektroniczne (np. smartfony, tablety) towarzyszą im na każdym kroku, a oni często wymieniają stary sprzęt na nowy, nie zastanawiając się, co dalej się z nim dzieje. Jest to równocześnie pokolenie, które mocno angażuje się w działania na rzecz ochrony klimatu. Dla większości osób ochrona środowiska kojarzy się jednak głównie z wycinką lasów, smogiem, zabijaniem zwierząt czy zaśmiecaniem. Chcemy to istotnie uzupełnić! Do młodzieżowej debaty publicznej wokół działań na rzecz klimatu chcemy dodać aspekt związany z elektrośmieciami i podkreślić wagę działań związanych z poprawnym zbieraniem, przetwarzaniem oraz recyklingiem zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz zużytych baterii – mówi Grzegorz Skrzypczak, Prezes Zarządu ElektroEko, inicjatora Centrum ElektroEkologii.
Poza warsztatami w Centrum planowane są inne wydarzenia, tj. warsztaty, webinary, zbiórki elektrośmieci oraz akcje specjalne.
– Młode pokolenie jest dużo bardziej odpowiedzialne za przyszłość naszej planety niż wcześniejsze. Dzisiaj tworzymy dla młodych ludzi miejsce, w którym mogą dowiedzieć się jak ważne jest ponowne wykorzystanie zużytej elektroniki. Ale będzie to też miejsce tworzenia nowych pomysłów, którymi wszyscy moglibyśmy się inspirować – mówi Jacek Łęgiewicz, Dyrektor ds. Publicznych firmy Samsung, oficjalnego partnera Centrum ElektroEkologii.
Centrum powstało z inicjatywy ElektroEko Organizacji Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego SA, partnerem strategicznym jest Samsung, partnerem merytorycznym – Cyfrowy Dialog. Centrum znajduje się przy ul. Chmielnej 73 w Warszawie, za kontakt odpowiada Lidia Piekarska: mail: info@centrumelektroekologii.pl.
[1] Pełny raport do pobrania na stronie: https://dzienbezelektrosmieci.pl/wp-content/uploads/2019/09/ELEKTROŚMIECI_raport-GFK-dla-ElektroEko.pdf

Fundusz Amazon: Milion złotych na wsparcie edukacji Polaków

Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!

Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.