Komunikaty PR

Rusza program Mama–Warszawianka na rynku pracy

2020-09-22  |  01:00
Biuro prasowe

Sytuacja zawodowa kobiet

Współczynnik aktywności zawodowej u kobiet w Polsce jest bardzo niski, a w pierwszym kwartale 2020 roku wynosił tylko 47,8proc. w porównaniu z mężczyznami, u których był on wyższy i wynosił 64,9proc. Pandemia koronawirusa mocno odbija się na sytuacji zawodowej Polek. Z badań Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką wynika, że co piąta ankietowana boi się, że straci pracę, prawie 12 proc. już ją straciła, a 10 proc. nie wie czy nie nastąpi to w najbliższej przyszłości. Pojawia się coraz więcej sygnałów o zwalnianiu kobiet pracujących w branżach, które najbardziej ucierpiały - a były w nich zatrudnione głównie kobiety (usługi, kultura, gastronomia) oraz kobiet, które po zamknięciu żłobków czy przedszkoli korzystały ze zwolnień na opiekę nad dzieckiem.

Dodatkowo wyniki pokazały, co utrudnia ankietowanym kobietom rozwój zawodowy: ciągle brakuje im wystarczającej pewności siebie (36 proc.) i kompetencji (16 proc.).

- Jak wynika z badań przeprowadzonych przez stolicę, Warszawianki zauważają zmianę swojej sytuacji na rynku pracy w momencie, gdy zostają matkami. Kobiety-matki bardzo często postrzegane są przez pracodawców jako mniej efektywne. Natomiast kobiety, które przebywają w domu i wychowują dziecko, nie mają wiary w siebie i często poszukują pracy poniżej swoich kwalifikacji. Wielokrotnie spotykałam się z warszawiankami, które jeszcze przed pandemią skarżyły się, że ich głównym problemem jest powrót na rynek pracy po dłużej przerwie, ponieważ pracodawcy nie zapewniają im rozwiązań, umożliwiających godzenie życia zawodowego z rodzinnym bądź tworzą taką atmosferę, aby same rezygnowały z pracy - mówi Katarzyna Wilkołaska-Żuromska, Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy do spraw kobiet, inicjatorka projektu. - Dlatego będziemy kompleksowo wspierać nasze mieszkanki, które powracają do pracy z urlopów macierzyńskich i wychowawczych oraz kobiety, które właśnie utraciły pracę lub obawiają się jej utraty – dodaje.

Mama – Warszawianka na rynku pracy. Wygrajmy z COVIDEM”

Warsztaty i szkolenia mają na celu uchronić matki aktywne zawodowo przed negatywnymi skutkami pandemii na rynku pracy i jednocześnie wzmocnić poczucie własnej wartości. Projekt będzie realizowany przez Fundację Przedsiębiorczości Kobiet przy wsparciu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

Działania skierowane są do kobiet, które na stałe mieszkają w Warszawie. Program w szczególności przeznaczony jest dla mam, które mają trudności z powrotem na rynek pracy lub dalszym rozwojem swojej kariery. Program szkoleniowy odbędzie się w języku polskim, niemniej jednak zachęcamy, aby wzięły w nim także udział migrantki mieszkające w Warszawie, pochodzące z Ukrainy czy Białorusi.

W pierwszym etapie uczestniczki będą rozwijały swoje predyspozycje i wzmacniały pewność siebie. W kolejnym wezmą udział w warsztatach, które pomogą im w rozwoju oraz wyborze ścieżki kariery zawodowej, a w ostatnim będą rozwijały konkretne umiejętności, które pomogą im wrócić na rynek pracy lub założyć własny biznes.

Rekrutacja do programu rozpoczyna się 21 września br. Aby wziąć udział w programie, należy wypełnić formularz online, dostępny w specjalnej zakładce na stronie Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. Wyniki rekrutacji będą znane już 13 października.

Program „Mama - Warszawianka na rynku pracy. Wygrajmy z COVIDEM” jest uzupełnieniem dotychczasowej oferty miasta dla rodziców małych dzieci. Warszawa m.in. oferuje bezpłatne żłobki, mające na celu aktywizację zawodową kobiet, zapewniając ich dzieciom opiekę oraz profesjonalne wsparcie w rozwoju kariery zawodowej.

Link rejestracyjny: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfifn3RxJa_EQjRzT2TRjhgeFhTyK8lCDGQlIJUV6s0seCo7Q/viewform?gxids=7628

Linki do raportów:
Prawie 12 proc. kobiet straciło pracę w czasie pandemii
Ambitne i samotne w drodze na szczyt
 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Edukacja Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów? Biuro prasowe
2024-04-24 | 13:47

Zrozumienie i wsparcie - jak pomóc dzieciom przebrnąć przez czas egzaminów?

W procesie kształcenia dziecka, rola rodzica jest kluczowa, nawet kiedy staje się ono coraz bardziej niezależne. Ważne jest zapewnienie wsparcia przy wyborze szkoły oraz prowadzenie go w taki
Edukacja Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?
2024-04-16 | 17:00

Jak skutecznie nauczyć się języka obcego?

Wielkimi krokami zbliżają się matura oraz sesja, podczas której uczniowie i studenci mierzą się ze zdaniem egzaminów m.in. z języka obcego. Panikujesz, że nie zdasz?
Edukacja Przedsiębiorcza Warszawianka - spotkanie z Olgą Kozierowską
2024-04-16 | 14:00

Przedsiębiorcza Warszawianka - spotkanie z Olgą Kozierowską

Po krótkiej przerwie, w ramach inicjatywy Przedsiębiorcza Warszawianka, wracają  bezpłatne spotkania dla kobiet, które prowadzą swoje firmy lub myślą o ich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.